/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
FTP server...... Hjælp
Fra : mhvejsel
Vist : 739 gange
220 point
Dato : 29-01-04 21:55

Hej allesammen.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en ftp server.
På min maskine, men jeg sidder bag en linux maskine, som deller internettet.
Så jeg for tildelt en dynamisk ip-adresse (192.168.1.10) f.eks.
Men hvad gør jeg så, fordi når jeg så laver en ftp server bruger den, den dynamiske adresse.
Og det skal den jo ikke, fordi så kan folk ude fra jo ikke se den.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 29-01-04 22:24

for at det skal virke ordentligt er du nødt til at have tildeldt en fast ip adresse fra din it udbyder...

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 29-01-04 23:12

Du kan anskaffe dig en DynDNS (gratis). Så slipper dine brugere for at ændre din IP hele tiden... en dyndns kunne feks. være "navn.dyndns.org".
Når en bruger skal connecte til din server skal han/hun skrive "navn.dyndns.org" istedet for en ip... du kan få en dyndns på denne homepage
http://www.dyndns.org/
mvh Brommi
men jeg er enig med fox_mulder.. Det er klart den bedste løsning med en fast IP adresse.... du kan også bruge dyndns med en fast ip

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 30-01-04 14:28

Min server har en fast ip adresse.
Jeg hoster et par hjemmesider nemlig, så derfor er jeg blevet nød til at have det.
www.mhvejsel.dk
www.cs-zone.dk
Men jeg vil gerne oprette ftp serveren på en maskine, som for tildelt en ip adresse fra severen.

Håber i forstår hvad jeg mener :D

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-01-04 15:49

Fungerer din server som DHCP enabled router? Hvis det er tilfældet vil jeg slå DHCP fra og definere en fast IP istedet. Du kan feks gi din ftp server 192.168.1.100 og lade din server/router pege på den ip når der kommer forespørgsler på port 21. så ville din ftp server hede 80.62.82.138:21...
Jeg håber det var noget i den stil du mente..?
mvh Brommi

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 30-01-04 17:38

Nej jeg leder efter et program.
Til at ordne det selv. :d

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 30-01-04 18:54

Jeg kan ikke forstå hvorfor du vil køre dynamisk ip istedet for fast på dit klasse C netværk.. men hvis det er et program til din server som skal kunne dele iper ud, du leder efter? så er proxy+ et udemærket program. det kan fåes både til linux og windows og så er det freeware.
mvh Brommi

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-04 10:43

Nej nej nej....
Jeg leder efter et ftp program.
Jeg har en linux server som deler internettet, den er sat op således.
Internet ind (Min faste ip adresse fra TDC)
Deler internettet ud (192.168.1.1/10)
Og nu sidder jeg på en af de computere som for internettet fra serveren.
Derfor har denne maskine en dynamisk ip, som den for tildelt fra serveren (192.168.1.10)

Nu kommer spørgsmålet:
Jeg leder efter et ftp program som kan kører på denne maskine.
De programmer som jeg har prøvet, finder kun min lokale ip-adresse, det vil sige at den ikke virker ud imod internettet.
Så jeg skal bruge et program som selv går udenom, min lokale ip-adresse, som jeg har på denne computer.
Og går ud og finder min ip-adresse ud mod nettet.

Ps.
Jeg vil IKKE sætte en ftp server, op på min linux server, fordi at den står gemt væk.
Så kan jeg ikke komme til at dele noget andet hvis det er det jeg vil.
Og der skal ikke laves noget om nogle steder hvad angår, serveren, og ip-adresserne.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 31-01-04 17:49

Hejsa

Det FTP program du mangler er det til Linux eller windows..

Du kan prøve at se på http://www.tucows.dk/

Hvis du ikke selv syntes at kunne finde et program eller du har et opsætnings problem så skriver du bare

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-04 18:04

Det er til Windows.
Og jeg kan godt finde et program.
Men kun et hvor den laver ftp-serveren på den lokale ip.
Jeg skal bruge et program som kan gå udenom den lokale, og gå direkte ud på nettet.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 31-01-04 18:07

Din FTP skal ikke gå på nettet..

PÅ din linux server som er router... skal du forwarder port 20/21 til den ip hvor FTP serveren sidder på.

Hvis du ikke er med må jeg lige udybe det..

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 01-02-04 00:23

Port 21 er åben
Så det burde sådan set virke.
Men de programmer som jeg har prøvet virker bare ikke.
Til det som jeg vil.
Det er derfor jeg leder efter et program som kan gøre det, som jeg vil
:)

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 01-02-04 21:41

Har du prøvet at køre uden om din Router/linux server. så din ftp sidder direkte på internettet..

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 22-02-04 21:30

hvilken linux distro bruger du til server/router ??

uanset hvordan du gør vil ftp programmet finde den lokale ip, da din server har den udvendige ip.. men man kan bede serveren stille forespørgslerne på ftp protokol 20/21 videre til din lokale ip, og så på den måde vil den være tilgængelig udefra...

Mvh
Basil

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 23-02-04 15:41

jeg bruger Redhat 8.0
:D

Buch78: du har vidst misforstået alt, jeg kan jo sagtens lave en ftp-server udenom min server.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 23-02-04 16:11

Hej Mads

Jeg er ikke lige så stærk i at route porte videre på linux, det søprgsmål, vil jeg foreslå du opretter særskilt i rette forum. Men vil da også lige anbefale dig at bruge en evt anden port en lige default 20/21 da du sikkert skal bruge dem på serveren til at uploade til hjemmesiderne.

men når du installerer ftp programmet på din windows maskine har du også mulighed for at konfigurere hvilken port det skal køre på, og der vælger du jo bare en port du ved du ikke skal bruge til andet eksempelvis port 4444.

så skal du bare have lavet en regel på din linux maskine som gør at alle forespørgsler på port 4444/4445 bliver videresendt til din lokale ip.

vælger du at bruge standardportene, så er det selvfølgelig bare dem du viderstiller.

alternativt hvis du ikke kan finde svar på at route forespørgslerne videre på linux maskinen, så kan du sætte en hardware router foran linuxmaskinen, og der styre hvilke porte der skal gå hvor... bare et alternativ.

Mvh
basil

Accepteret svar
Fra : carstenblom

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-04 21:52

Hej Mads!

Hvis din linux-maskine fungerer som router skal du sætte den op til at tildele en fast ip til din ftp-server. Dynamik i sådan et tilfælde dur ikke. Bedst er det, hvis du tildeler din FTP-server en fast IP på det subnet, du har defineret på routeren og så konfigurerer routeren til at nat'te pakker på port 20/21 over til ftp-serverens ip.

Har du prøvet Cerberus FTP-server (www.cerberusftp.com)? Det kan jeg anbefale. Jeg har haft min ftp kørende over et år nu, og det virker perfekt. Det er hurtigt og effektivt og meget nemt at sætte op. prøv min ftp på 83.73.246.251 (du kan kun downloade).

God fornøjelse

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 04-10-04 13:00

Hej Mads

Jeg ved ikke om jeg har forstået dit problem rigtigt ?
men du kan jo prøve det her

How to setup FTP Server (BulletProof FTP Server)
http://www.geocities.com/setupftp/bp.html

Godkendelse af svar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-11-06 18:31

Tak for svaret carstenblom.