/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Fruitarian! er det sundt?
Fra : moderjord
Vist : 2558 gange
30 point
Dato : 18-01-04 00:57

Jeg har hørt at der er nogle der lever udelukkende af frugter, såkaldte: Fruitarians.
dVS: de drikker heller ikke engang vand.

Hvis man nu gjorde som dem, lad os sige i bare en måned, og også drak vand til.
Ville det så være en sund udrensende kur? Eller ville det være usundt?

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 00:58
Accepteret svar
Fra : klodomir

Modtaget 40 point
Dato : 18-01-04 01:30

Jeg mener sagtens, at du kan leve af frugt i en måned, uden at tage skade af det. Man kan jo f.eks. også leve på Atkins diæten i et halvt år uden varige men, selv om det ikke er sundt i længden. Til gengæld vil det nok blive trivielt ret hurtigt.

Jeg kan forestille mig, at det bliver besværligt at få nok protein i kosten, så du vil nok tabe noget muskelvægt. Under alle omstændigheder vil din krop nok hurtigt fortælle dig, hvis der er noget galt.

Der er faktisk også folk, der kun spiser nedfalden frugt og nødder, fordi de ikke vil dræbe planter, men jeg ved ikke, hvad de kalder sig.

Her kan du læse en kritisk (men ikke unødvendigt negativ) artikel om fruitarians: http://www.beyondveg.com/billings-t/open-lett/open-letter-f-1a.shtml

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 03:01

Du kan leve et helt liv og bliver sikkert ældre end de fleste ved kun at spise grøntfoder.
Tag du bare mit ord for det. (gift med læge)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 03:05

Skal måske lige tilføje at du ikke kommer til at ligne "RAMBO" tilnærmelsesvis.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 18-01-04 09:00

Refi, jeg er enig i, at man sagtens kan leve et langt liv som vegetar, men det var jo ikke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-01-04 09:05

Det ville være usundt p.g.a. proteinmangel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 10:10

Næppe sundt. Du kan læse om sund kost her : http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 14:46

Når der kun er tale om en måned, så er det nok overordentlig sundt for de allerfleste voksne civiliserede mennesker.

Men man skal ikke være barn, gravid eller lide af sukkersyge. Der er sikkert også andre tilstande, der taler imod.

Og man skal sætte sig ind i, hvad man gør, så man alligevel får en alsidig kost. Det er ikke klogt at leve af æbler og appelsiner i en måned.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 23:42

http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm
Er en meget typisk vestlig sundhedsside, som jeg bliver skeptisk over at læse.
Soya bønner indeholder flere proteiner end det mest proteinholdige kød, og det er ikke nævnt noget sted på siden, bare for at nævne et eksempel som jeg opdagede efter at have kigget på siden i 5 sek.

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 23:45

citat:
Citat
Du kan leve et helt liv og bliver sikkert ældre end de fleste ved kun at spise grøntfoder.
Tag du bare mit ord for det. (gift med læge)

>>refi det vil jeg gerne høre lidt nærmere om ved lejlighed hvis du får tid?????

Kommentar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 23:45

Hmmm...hvorfor virker det citat halløj ikke

Godkendelse af svar
Fra : moderjord

Dato : 18-01-04 23:46

Tak for svaret klodomir.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-04 14:15

Hej, moderjord, -du glemte at slutte af med [citat/] ....(vistnok...)

Noget af det, vegetarer skal passe på, er jernmangel, -især kvinder i "den fødedygtige alder". Jeg ved ikke lige, hvor meget jern, der i sojabønner, men for os "almindelige mennesker" er kød jo en væsentlig kilde til jern.

Men hvis man ellers kan trives med det, så er jeg da ikke i tvivl om, at man bliver meget sund af en velsammensat vegetarisk kost, og man kan sikkert også sammensætte en fornuftig kost udelukkende af frugt. Det bliver et definitionsspørgsmål: Hvis bønner er "frugt" så er korn det vel også... Og ris... Så er det faktisk ikke så mange vegetariske ting, man skal undgå.. Næsten kun rødder og bladgrønt..

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 19-01-04 14:34

Her er en forklaring på forskellen mellem frugter og grønsager:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/diverse/2095.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-04 14:57

JA! det er lige netop det, jeg mener, klodomir! Der er flere forskellige definitioner på, hvad der er frugter og grøntsager. Linket siger jo netop det samme, at der er endda flydende overgange indenfor definitionerne..

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 19-01-04 16:12

Ja, det kan nok ikke defineres helt præcist. Men dem fra fruitarian.com spiser så vidt jeg kan se kun tomater, avocado, frø og nødder af de ting, som man kunne være i tvivl om efter den gængse opfattelse af ordet frugt. Der nævnes ikke bønner og den slags på deres liste.