/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Domæne nr 2 på samme IP
Fra : emesen
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 16-01-04 16:33

Jeg har et domæne.dk på en statisk IP adresse på en server.
Nu vil jeg gerne have et domæne2.dk på samme IP adresse men på en anden server.
Serverne sidder i samme netværk på hver sin faste adresse.
Jeg vil bruge gratisdns.dk til at pege på domæne2.dk men hvordan skal det se ud.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 110 point
Dato : 16-01-04 17:54

Hej emesen

på gratisdns skal du under A(navn->ip adresse)
skriver navnet på domæne2.dk og din faste ip adresse
og under
CNAME (alias->Arecord)
vært=domæne2.dk -kanonisknavn=domæne2.dk
og så skal du også lige lave en mail backup hvis det er tdc skal det se sådan her ud
MX@vært->A record mailserver
domæne2.dk ->mailudveksler >
først domæne2.dk præ 10
backup-mx-post.tele.dk præ 20

kører du foresten ikke SME ? her er det nemt at sætte op

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 18:51

Jo vi kører SME med mailserver på vores hirsenet, som virker rigtig godt. Og det jeg bare vil, er en server mere med domæne2.dk og en hjemmeside direkte udefra til til server2. Jeg har prøvet med en server, med link fra vores hjemmeside, men nu skal domæne2.dk have sin egen server med adgang udefra.
Det kan godt være, at det lyder vrøvlet.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 18:53

Det er TDC

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-01-04 19:54

er det SME på server 2 ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 19:58

Vi har SME 5.6 på nuværende server1
og det skal være 5.6 på server2

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-01-04 20:34

hmmm

Her kører vi med SME 6 beta3 (opgraderes snart til 6 final)
med 2 web/mail domæner uden problemer...
umiddelbart vil jeg tro at hvis du opretter server 2 med domænenavn2.dk og sætter det op
som før beskrevet hos gratisdns, burde det virke. Der går desværre op til 12 timer (hos gratisdns)
før man kan se om det virker.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-01-04 20:38

Hov
der er lige et problem jeg lige har overset !!!!
du får sikkert problemer med din router, for den skal du sætte op til
2 http ip'er (på lan siden)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 20:44

hopper lige af nu men vender tilbage senere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 21:16

jeg er med igen

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 16-01-04 21:31

Jeg lukker lige spørgsmålet, så ikke andre har besvær med at tænke på en besvarelse.
Men hvis du kommer i tanke om løsningen på
Citat
Hov
der er lige et problem jeg lige har overset !!!!
du får sikkert problemer med din router, for den skal du sætte op til
2 http ip'er (på lan siden)

Hej for i dag
Emesen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-01-04 23:35

oki
jeg tygger lige på den

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-01-04 21:38

Jeg faldt tilfældigvis over dette.

Selvom vedkommende her ikke fik det til ville jeg selv prøve det som
Boris beskriver her.

http://contribs.org/forums/read.php?f=3&i=40934&t=40898

i denne tråd her http://contribs.org/forums/read.php?f=3&i=40898&t=40898

hvad er årsagen til du ikke vil have begge domæner på samme server ?
det er iorden med mig hvis du ikke vil uddybe det....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 21:55

Jeg kan godt have det på samme server som virtuelt domæne så vidt jeg kan se.
Serveren er vore fælles og måske er det bare for at kunne lege lidt, uden at ødelægge vores mailserver at jeg vil have det på en seperat comp. Måske kunne jeg bare lave en henvisning til server2 som måske slet ikke kommer til at stå åben hele tiden foreløbig.
Min tanke er at lave hvis ikke det bliver for stort, en omtale af forskellige rejsemål/hoteller/lejlighedder. Det irriterer mig nemlig når man kigger i et katalog at det er svært at genkende virkeligheden. Så den vil jeg Subjektivt oplyse om i venlige toner.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-01-04 22:52

oki
Ja. det er lidt af ef et projeckt......

uden at give nogen garanti, så tror jeg at det vil virke som Boris skriver, og som jeg har
beskrevet hvordan du skal gøre på gratisdns.

problemet er jo ogaå at routeren kan jo kun styre een http
så derfor vil jeg mene at forespørgelse til domæne 2 kommer på server1
og sendes videre til domæne 2 (server 2)

hvis du vil lave 1 virtuel domæne på SME er det eneste som skal laves i server-manager er:

opret en Ibay på dit domæne2 (navnet på domæne 2)
opret et virtuelt domæne på dit domæne2

når du har oprettet virtuel domæne 2 vil du se mail adressen til domæne2 er oprettet.
(mail@domæne2.dk)

man kunne jo også gøre den ene server til mail server og den anden til webserver !!

Husk der går op til 12 timer fra du har ordnet det på gratisdns til du kan se domæne2 udefra.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 23:05

Det lyder godt, så kan jeg lege uden at ødelægge, for vi har 9 mail-adresser der helst ikke skulle gå i udu.
Emesen.
PS. Det er kun i støbeskeen, og det er ikke sikkert at jeg får lavet det. Ja et stort projekt det er det vist.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-01-04 00:43

Damm jeg venter spændt på svar...........
og hvergang forsvinder fluebenet "Ja tak"

jeg var også meget spændt på hvordan det ville gå da jeg oprettede domæne 2
på vores SME.
Det kører bare derudaf.
vi har 33 mail adresser på domæne 1 og 12 på domæne 2
+ den også kører som domæne-controller -firewall
og det er kun på en 366Mhz med 64Mb ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 09:34

Vi kører med bare 166 mhz 196Mb ram på en gammel IBM.
Vi har testet afbrydelse af forsyningsspændig.
Hive størmstikket ud, sætte det i og mens den "regenererede" hev vi stikket ud og satte det i igen.
Og den rettede sig ind af sig selv igen...........det imponerede os meget.
Eyvind.