/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad kan man blive??
Fra : biolou
Vist : 482 gange
100 point
Dato : 08-01-04 17:44

Hej,

Jeg skriver dette spørgsmål fordi jeg er i vildrede, og jeg håber lidt, at dem der læser i denne gruppe har lidt forstand på biologi. Jeg læser biologi på 6.år og mangler kun mit speciale, og alligevel spørger jeg: hvad ender jeg med at blive? Jeg har selvfølgelig hørt fra forskellige biologer gennem min studietid, men hvis man ikke lige vil være gymnasielærer eller naturvejleder, eller forsker, hvad så? Jeg er SÅ tæt på at droppe mit studie, men synes alligevel det ville være ærgeligt, når jeg nu ikke mangler så meget. Har I nogle idéer/kommentarer/erfaringer?

Hilsen biolou

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-04 18:28

Hej Biolou,

Jeg har læst dit indlæg - og vil gerne støtte dig i at gøre dit studie færdigt.
Det er jo sådan idag, at man med din uddannelse kan arbejde indenfor mange felter - de områder du nævner er ganske snævre (gymnasielærer eller naturvejleder) - idag ansættes biologer i mangeartede brancher - forlagsvirksomheder, folkeskoler (biologi er tilbage som "fag" - yes), kommuner, analyseinstitutter - og mange, mange andre steder.

Jeg synes du skal tænke kreativt - hvad kan jeg (biologistudiet) - hvad kan det omsættes/bruges til (biologirelaterede emner er en væsentlig del af mange områder i dag) - og så læs stillingsannoncer med "biologi-brillerne" på - og du vil opleve at din uddannelse kan passes ind mange steder. Der er nemlig idag brug for folk i alle erhverv, der har fod på biologien :=)

hilsen Hanne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-04 20:22

listen videre frem: du kan blive fodermester på et havbrug (fiskeopdræt), bakteriepasser på et kommunalt renseanlæg, på et anlæg til rensning af forurenet jord (ingen arbejdsløshed foreløbig), konsulent hos erhvervsfisker- eller sportsfiskerforbund, ansat hos firmaer, som udvikler nedbrydelig plast, altså masser af grønne jobs.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-01-04 09:22

Hej Biolou

Jeg har som underviser haft biologer som kolleger.
Den ene fik stilling i det kommunale regie, hvor der anvendes rigtig
mange til forskellige opgaver som overvågning af de miljøopgaver, som
varetages af kommunerne.
At basere sin uddannelse på, at arbejdet skal være sammenfaldende med
egne hobbyinteresser er ikke nogen god ide, da disse opgaver oftes
liver sparet væk - hobbyer kan dyrkes i fritiden.

Om der er stillinger nok er så et åbent spørgsmål, men det bør ikke
være en begrundelse for at springe fra i sidste øjeblik.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : biolou

Dato : 09-01-04 15:37

Hej og tak for kommentarerne,

Jeg har efter at have læst jeres kommentarer og snakket med lidt forskellige folk, besluttet mig for at færdiggøre mit studium. Jeg tror bare jeg er lidt modløs over jobsituationen, og er bange for at være færdig og ikke være til nytte. Det er jo det vi alle gerne vil, være nyttige og betyde noget, og jobsituationen på det miljømæssige/naturvidenskabelige område er rimelig håbløs i øjeblikket. Men det går nok det hele, så tak for kommentarerne

Godkendelse af svar
Fra : biolou

Dato : 09-01-04 15:37

Tak for svarene :)