/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvordan får man olie af tøjet?
Fra : Jonn87
Vist : 20095 gange
5 point
Dato : 04-01-04 17:44

Hvordan får man olie af tøjet?

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 04-01-04 17:47

Før du smider tøjet i vaskemaskinen skal du gnide pletten godt ind i opvaskemiddel.
Masser af opvaskemiddel.

KH

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 04-01-04 17:49
Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-01-04 18:10

Det kommer meget an på den type olie, som du har fået på tøjet. Hvis du bruger kjho's råd skal du lade det olieplettede tøj ligge i en lukket plasticpose i ca. 3-5 timer før du vasker tøjet.
Fortæl lige lidt om den type oliepletter, som der er på tøjet.

mvh ans

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 04-01-04 18:17

Det er olie fra en cykelkæde

det med at gnide opvaskemiddel ind i tøjet og derefter smide den i vaskemaskinen hjælper ikke ret meget. Det fjerner måske 10% af olien :s

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 04-01-04 18:32

Lyder sjovt, men køb noget motorvask ved en servicestation f.eks.. Sprøjt det på inden du vasker....
Det virker, og så har du noget til bilens motor bagefter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-01-04 18:38

Du kan evt. prøve at købe dette http://www.dansoll.dk/produkter/autopleje/dansk/htm/multirens.htm
det kan du købe på en tankstation.
Det er vigtigt at du efter påsmøring evt. at dette, som jeg lige har henvist til eller opvaskemiddel lader tøjet ligge i en lukket plastikpose 3-5 timer før det bliver lagt i en vaskemaskine.

mvh ans

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 04-01-04 18:47

Jeg har altid brugt håndrensemidlet Swarfega, som ofte kan købes i en alm. Brugs - jeg har brugt det, når ungerne har fået ubestemmelige former for olie på tøjet. Men erfaringen er også, at for at det skal virke, så skal det smøres på inden tøjet bliver vasket - det nulres simpelt hen ind i tøjet, men kan se, at den sorte olie nærmest binder sig til sæben, ofte skal der lidt mere på efterhånden som olien bindes - du lader bare sæben sidde og vasker det så alm. i vaskemaskinen.

For mig har det virket hver eneste gang, men det er vigtigt at tøjet ikke først har været vasket med olien på, da virker det efter min erfaring ikke.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 04-01-04 18:47

Jeg har altid brugt håndrensemidlet Swarfega, som ofte kan købes i en alm. Brugs - jeg har brugt det, når ungerne har fået ubestemmelige former for olie på tøjet. Men erfaringen er også, at for at det skal virke, så skal det smøres på inden tøjet bliver vasket - det nulres simpelt hen ind i tøjet, men kan se, at den sorte olie nærmest binder sig til sæben, ofte skal der lidt mere på efterhånden som olien bindes - du lader bare sæben sidde og vasker det så alm. i vaskemaskinen.

For mig har det virket hver eneste gang, men det er vigtigt at tøjet ikke først har været vasket med olien på, da virker det efter min erfaring ikke.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 04-01-04 19:20

Kan kun tilslutte mig, hvad Hovsan skriver. Swarfega bruger jeg også altid med god virkning, men skal påsmøres inden tøjet har været i vaskemaskinen.

Grethe

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 04-01-04 19:54

Sjovt nog - brug norsk Zalo, tøjet og gnid pletten ind i vask det efter 2 timer..

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 31-01-04 11:02

Da dit spørgsmål står åbent hos mig og jeg regner med du har fået løst dit problem bedes du lukke spørgsmålet

Accepteret svar
Fra : Thylle

Modtaget 5 point
Dato : 19-02-04 11:12

smør virker i hvert fald ikke..! Det der er bedst med at smøre plette ind i sæbe, of derefter vske den et par gange, måske i hånden..!

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 29-02-04 17:56

Hej!

Kan tilfulde tilslutte mig " Thylle"´s betragtninger!

Efter mange årsaring i sligt, kan jeg kun sige: " Brun Krystalsæbe ! ", hvis farver og tekstiler kan holde dertil, og pist er den mineralske olie og andet snavs borte!

Fortsat god weekend ( det der er tilbage.. )
// Rupta

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 29-02-04 18:01

Til Jonna87!

Væ´r lige rar at følge Hovsan´s råd om at "lukke" dit spørgsmål!

Kun derved kan vi holde en sober linie og forvente at få seriøse svar på vore spørgsmål!

// Rupta.

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 03-03-04 09:08

Tak for svaret Thylle.