/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Splitterravende Kong Hans
Fra : ans
Vist : 4867 gange
100 point
Dato : 13-12-03 21:24

Hvorfra stammer udtrykket "Splitterravende Kong Hans"
Jeg ved at splitterravende kan betyde gal/nøgen/tosset.
Det er muligt at Kong Hans var tosset, men hvorfor bliver denne vending brugt så man kommer til at tænke på en nøgen person?

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:32

Alternativ Forklaring :

Kong Hans er et 'dyrt' ædested i Kbh. : http://www.konghans.dk/

.. så er du Splitterravende Kong Hans ; er du altså på de vilde våger !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-12-03 21:33

Hej.

Har aldrig hørt vendingen før. Hvornår og i hvilken forbindelse bruger man udtrykket??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:47

ellebye -> Detr er et udtryk man bruger i Kbn., når/hvis man bruger/spenderer flere penge end man har råd til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:48

I København ...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:49

Aktuelt op til Jul

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:51

Klædt af til skindet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-03 21:52

Var det dyrt ???

Ja.. er du så 'Splitterravende Kong Hans' det kostede...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-12-03 21:56

Kong hans var sku da ham der uden tøj på før han blev kejser Hi hi

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-12-03 22:20

Citat
Kong Hans er mest kendt for sit militære nederlag i Ditmarsken, hvor det ældste Dannebrogsflag i øvrigt gik tabt. Desuden meldes kong Hans "syg i de pokker", d.v.s. syfilis, en af de nyheder, som europæerne ved siden af tobak og kartofler hentede hjem fra den nye verden i Amerika.

Kan der være en sammenhæng her??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-03 23:07

Skt. Hans er jo et sindsygehospital! Kan det ikke være det i stedet for Kong? Og så muligvisvis med den omskrivning Molo kommer med?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 14-12-03 05:48

Kender ikke lige det med spitterravende, men noget lignende og jeg er gammel Københavner. Min ældre aner sagde altid om en der var flottenheimer.
"Se, hvor han spiller Kong Hans", eller "Han er da splitter Kong Hans", det var som regel om en der var meget fuld og gav ud til højre og venstre, eller en der lige havde vundet lidt i tips eller måske arvet en lille smule. Andre fordi de brugte mange penge på dyrt tøj osv.....altså en der teede sig som "Kong Hans".
Det er hvad jeg kan huske...
God søndag og venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 14-12-03 05:49

der skal stå spLitterravende i øverste linie, giv mig lige en staveplade....tak

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 10:55

Har ikke lige søgt efter forklaring, men jeg mener det stammer fra Ludvig Holdberg. Måske i Erasmus Montanus.
Så ans, hen på biblioteket, og gennempløj alt skrevet ef Ludvig Holdberg.
Jeg er forøvrigt rimelig sikker, at det er et udtryk fra Ludvig Holdberg.

JMS
nb. Måske er der nogen der kan underbygge det lidt...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-12-03 11:18

>JMS, jeg kan se du er god til at uddelegere arbejde.

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 11:24

ANS
Nu forstår jeg, at det er svært at finde udtrykket.... Du har en slåfejl, nemlig et h for meget. Det du mener er:
SPLITTERRAVENDE KONG ANS

JMS
hehe, er er lidt igen..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-03 11:30

Meget meget morsom, men hvad mener du med:
JMS
hehe, er er lidt igen?

Accepteret svar
Fra : maya123

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-03 11:49

Jeg er ikke enig i, at det udelukkende er en skuespilsreplik, da Holberg jo levede fra 1684-1754 og Holberg var mere kendt for at bruge hans samtids hverdagsproblemer og beskrive de omgivelser og mennesker han så, men ok jeg kan jo også tage grueligt fejl.

Jeg hælder mere til at udtrykket (eller dele af det), faktisk stammer fra Kongens egen tid, nemlig 1455-1513, måske i form af skillingsviser eller bare til almindelig drillerier.

Det er ikke sikkert at vi får et præcis bud på oprindelsen for det der med slang og udtryk, det har vist til alle tider været svævende......
God søndag til alle fra maya

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 11:53

<<ans
er=her er lidt igen, du slår et h for meget (hans=ans), ligesom d i hundhund, og jeg en for lidt

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 16:24

Ans
Seriøst, nej ingen svar. Joke har jeg prøvet, og den bed du ikke på.
Måske Ludvig Holberg, mit bedste bud...

Mulighed: johanj= splitterravende kong Hans

JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-03 09:51

ans -> Ja, nu er vi to (undertegnede og maya123) der peger på, det har noget at gøre med at bruge mange penge.

En person der bare bruger penge uhæmmet er altså : Splitterravende Kong Hans.

Er det svar nok?

Ps. Hvorfor tror du den hundedyre (hvor kommer dette udtryk fra?) Restaurant bærer navnet : Kong Hans ???

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 20-12-03 12:04

Tak for svaret maya123.

Jeg tror heller ikke at jeg kan få et konkret svar på det, men vil søge videre andet sted.

> molo
Det har intet med Kong Hans Kælder at gøre. Hvorfra kender du priserne der? Er du ikke hjemløs?
Spiser du fra affaldsspanden og det koster måske også?

>jms
Tror heller ikke på den med Holberg.

til jer alle fra ans