/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Størrelsesforhold molekyler/celler
Fra : semmer
Vist : 860 gange
180 point
Dato : 09-12-03 11:39

Hvor mange molekyler kan der ligge på en mm?
Hvor mange celler kan ligge på en mm?

Hvis der er forskel i størrelsen på celler, så er der altså tale celler i den menneskelige krop, nærmere betegnet i brusk i rygraden.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 09-12-03 11:50

Der er forskel på størrelsen af molekyler, så hvilket molekyle er det du skal sammenligne med?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 12:03

Tja.. som RasesII siger : Et molekyle kan være fra 2 til flere millarder atomer lagt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 12:06

Ps. der er hvis vi taler celler; er der også forskellige længder på forskellige bruskceller.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 09-12-03 13:26

Forskellig størrelse på molekyler og celler i brusk omkring rygmarven?

Huha, det anede jeg ikke.

Det der er allervigtigst i spørgsmålet, er cellernes størrelse. Molekylernes størrelse ville blot være en ekstra interessant oplysning.

Men hvis der vitterligt er så stor forskel i cellestørrelsen i brusk, så må der vel findes et middeltal?

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 14:04

Få dig en Cell Size Analyzer : http://www.cs.toronto.edu/~cvs/ScienceSoftware.html

..hvordan man måler celler ? :http://66.102.7.104/search?q=cache:6Xtkc9ggeVkJ:www.duke.edu/~la5/jMICROSCOPY.pdf+cartilage+cell*+size&hl=da&ie=UTF-8

Mere specifik måling af bruskceller nederst på denne side : http://www.duke.edu/~la5/research.htm

Gennemsnitlige cellestørelser :

Citat
smallest bacteria 0.1 to 1.0 m.
Most Bacteria 1-10 m.
Eukaryotic cells 10-100 m.

..fundet på : http://66.102.7.104/search?q=cache:4elm0WdQv6EJ:www.biology.lsa.umich.edu/courses/bio225/Lecture%25203%2520-%2520Cells,%2520tissues,%2520organs%2520and%2520organ%2520systems.ppt+cartilage+cell*+size&hl=da&ie=UTF-8

Et billede af bruskceller : http://www.uoguelph.ca/zoology/devobio/210labs/ct2.html

Bruskceller hører altså til de ralativt store : http://66.102.7.104/search?q=cache:5vm45PgOuqsJ:www.bios.niu.edu/mao/bios300/ch04b_2003.pdf+cartilage+cell*+size&hl=da&ie=UTF-8

Iøvrigt kan celler være rigtigt lange :

Citat
Nerve cells can be very long, extending for example in humans from the base of the spine to the foot.

..fra : http://www.kcl.ac.uk/kis/schools/life_sciences/biomed/bscb/softcell/whatisacell.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 14:08

Ps. Der er sgu røget et 'micro' tegn foran M. i størrelses angivelsen ovenfor (TAK kandu.dk )

Altså : µM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 11-12-03 23:06

Hej Molokyle - og alle andre,

Jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål - hvor mange celler kan ligge på en mm

Mvh - SEMMER

Accepteret svar
Fra : jejs

Modtaget 180 point
Dato : 12-12-03 11:54

1 mm = 1000 micrometer, så det svarer altså til 10-100 eukaryote celler på 1 mm.

Indenfor molekylærbiologien har jeg dog aldrig hørt cellemængder omtalt som antal pr. længde enhed. Afhængig af formål bruger man som regel antal celler pr. areal/volumen/vægt enhed.

Vær også opmærksom på, at celler typiskt ikke er tilnærmelsesvis kvadratiske eller cirkulære i udsende, med nogle undtagelser som bakterier, en-cellede eukaryoter (f.eks. bagegær), røde blod legmer oa. celletyper.

MVH
Jan

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 12-12-03 13:09

Herligt Jan

Jeg skal bruge målene for at anskueliggøre den meget lille størrelse på celler, som jo, hvis de ikke får nok af den rigtige næring (=calcium) forfalder og derved gør brusken omkring rygsøjlen "mindre fast i konsistensen", og så har vi de ulykkelige tilstande med dårlig ryg, i værre tilfælde diskusprolaps.

Så det er alså blot et spørgsmål om at finde frem til, hvordan man får cellerne til at hungre efter calcium ,-)

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-03 16:54

Dette er for kryptisk ! Hér hopper JEG af

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-12-03 17:23

>Molo.

Godt hoppet.

Ram

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 12-12-03 17:25

Ok, Molokyle

***************************

Som jeg forstår det, er det rimeligt korrekt at fortælle, at der skal ca 50 celler lægges side by side, for at de fylder blot 1 mm.

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-12-03 22:41

nej semmer, det er ikke korrekt, for der kan ligge alt fra ti til 100, hvilket vil sige at 50 celler kan fylde alt fra ½ til 5 millimeter. Derfor er du nødt til at bruge de ti til 100 og derefter definere dine udregninger ud fra disse tal.
At bruge halvtreds som standardtal vil i værste fald give en meget unøjagtig udregning.

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 22-12-03 15:10

Tak for svaret jejs - Jan. Du var den første, der besvarede det stillede spørgsmål - hvor mange molekyler kan der være på en mm. Og eftersom ingen har opponeret mod dit svar - 10-100 stk - så er det formentlig korrekt.

Flot.

Mvh - SEMMER