/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tester om det er Guld?
Fra : arktis1
Vist : 2752 gange
50 point
Dato : 18-08-03 23:20

Hvordan tester man om noget er Guld eller ej? Findes der ikke et husmor råd?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 23:21

opløses det i stærk salpetersyre er det IKKE guld.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 23:26

altså hvis der ikke kommer bobler fra overfladen af "guldet" når du dypper det i salpetersyre, så er det formenltig guld.
men det opløses hvis du laver en 3:1 blanding af saltsyre og salpetersyre (begge koncentrerede = kongevand)

beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-08-03 23:29

farligheden af ovenstående metode kan ikke påpeges nok gange....

men husmoder-rådet er nok at bide i "guldet" - kommer der mærke = guld

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 19-08-03 00:01

Ellers kan man veje det - vådt og tørt. Det våde er "vægten" hvis tingen nedsænkes i vand.

Så er guldvægten = 3,1 * vådvægt - 1,9 * tørvægt

Metoden er lidt mere sikker end den med syren - så slipper man også for at "tingen" forsvinder

/M

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-08-03 00:04

men hvis det er en lille genstand, så er usikkerheden kanon-stor på din metode!!

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 19-08-03 00:12

Korrekt, men nu var der tale om husmorråd.
Metoden afhænger naturligvis af den anvendte vægt, tryk osv., men den er formentlig mere præcis end "bidemærket" og så er den på alle måde ikke-destruktiv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-03 01:16

Hvis der står 12, 14, 18 eller 24 karat er det næsten helt sikkert guld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 19-08-03 01:24

den er squ for nem

Hvis man ikke vil risikere at ødelægge tingen så er mit tidligere råd det bedste IMHO - ellers er syremetoden ok (bare man passer godt på sig selv)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-08-03 01:48

Testede lige bidemetoden, virker desværre ikke helt stabilt. Der kom godt nok et mærke, men på æsken stod der, at indholdet var : Karamel 39%, nougatcreme 37,2%, mørk chokolade 12,4% og hasselnødder 10,7 % - ikke et ord om guld

Mvh Erling

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-08-03 11:22

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-03 13:27

Kære arktis1
Jeg har ikke bogen lige her på stedet, men prøv Paul Bergsøes "Kemi på en anden måde". Der er vist osse noget med en "probérsten". Sådan én må din lokale guldsmed iøvrigt også have, så gå til fagmanden eller på biblioteket.
mvh pbp

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 01:47

1) Hæld en smule vand i et medicinmålebæger fra apoteket - aflæs hvor mange ml
2) Vej dimsen på en brevvægt [g]
3) Put dimsen ned i vandet - aflæs hvor mange ml
4) Beregn dimsens volumen (forskellen mellem de 2 målinger) i ml
5) Omsæt til volumen i cm^3 (1cl = 1cm^3, 1ml=0,001cm^3)
6) del vægten med volumen [g/cm^3]
7) Sammenlign med massefylden for guld (rent guld 19,3g/cm^3)

- helt ufarligt

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-04 15:45

I teorien virker det med brevvægten fint, men dels skal man vænne vavdet af med overfladespænding, dels skal man ud i tiendedele gram for rigtig at se noget. Og så har arktis1 forlængst blæst alle svarere en hatfuld.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-04 20:19

Jeps - det med svarene har jeg bemærket....det er der desværre temmelig mange der gør herinde

Og det med vandet...jo jo - det er da rigtigt - men man kan på den måde nu alligevel finde ud af om det blot er forgyldt nikkel, eller om det mon alligevel skulle være guld inden man fuld af forhåbning farer ned til guldsmeden

mvh Berpox

Kommentar
Fra : HenrikTB

Dato : 25-02-04 19:39

Den med at dyppe guldet i vandet for at se hvor meget vand det fortrænger, holder ikke i virkeligheden... Pga. det simple fact at vandet vil stige så uhyggeligt lidt! Det vi taler om her er jo det Archimedes "gjorde". Dog er det sådan at man mener at have fundet en mere rigtig metode i stedet for den gængse. Men det kan du se på www.mcs.drexel.edu/~crorres/Archimedes/crown/CrownIntro.html, godt nok på engelsk, men den forklarer det hele...

Mvh. HenrikTB

p.s. Ikke lig noget jeg regner med at få point for, men vi er her vel for at hjælpe hinanden....