/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
VPN
Fra : webnoob
Vist : 330 gange
200 point
Dato : 16-02-19 21:58

Er der nogen der kender en mulighed for at lave en vpn-forbindelse til mit LAN fra WAN.
Jeg har VDSL fra Yousee.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 17-02-19 00:44

Det kræver bare et VPN-abonnement fra én af de mange udbyder, som findes ude på det store WWW.... NordVPN kunne være en start at begynde med, alt efter dit beskyttelsesbehov.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 17-02-19 05:10

Øehh .... Ja

Du bestiller et abonnement på en VPN forbindelse hos en udbyder!

Har selv brugt Private Internet Access - https://dnk.privateinternetaccess.com/ - i nogle år, og der fungerer 100% 'smertefrit' og hurtigt!
Fin klient software til din maskine, uanset hvilket styresystem du kører. Der tilmed er nemt at sætte op, da det stort set går helt automatisk. Det er dog nemt at ændre, hvis du selv vil 'rode' med indstillingerne.
Valgte PIA pga. at de ikke logger nogen ting om én, og pga. de mange servere de har over alt!

De har servere over hele verden, så der er muligheder nok, for at koble sig på lige der hvor man har behov for det.
Det billigste er, hvis man køber for længere tid ad gangen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-19 12:47

Det er ikke nødvendigt at have et specielt abonnement som det de andre omtaler. Jeg har købt en router af typen Zyxel USG200 som bl.a. indeholder en L2TP/IPSEC VPN-server som fungere fint sammen med VPN klienten i Windows. Man skal dog enten have en fast IP-adresse eller en konto hos https://web.gratisdns.dk/ (gratis) eller hos https://dyn.com/dns/ (tidligere dyndns.com eller dyndns.org) som koster lidt penge. Man opretter et domæne hos dem som man så bl.a. kan bruge til at logge på sin VPN med. Disse tilbyder forskellige muligheder for at få opdateret sin konto med sin aktuellet IP-adresse således at ens domæne hos dem hele tiden peger på ens egen forbindelse. Her tilbyder dyn.com den letteste måde da de fleste routere i forvejen indeholder faciliteter til automatisk opdatering af kontoen hos bl.a. dyn.com. Hos gratisdns.dk skal opdateringen enten ske manuelt eller ved at man kører et VB-scribt på sin egen maskinen.

Det er muligt at det kan virke lidt indviklet, men når det først kører, så kører det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-02-19 19:09

I er nok ikke klar over at jeg ikke har mulighed for at bruge min egen firewall/router. Jeg er tvunget til at bruge Yousee's homeboks da jeg har tv via telefonstikket. Jeg har i flere år spurgt om det ikke er noget der snart kommer, men det er det ikke. Var det, så har jeg en Check Point firewall som jeg kan bruge og den har også vpn mulighed. Så VPN skal kunne lade sig gøre med en Yousee homeboks.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-19 19:44

Jeg har for nogle år siden haft IPSEC VPN gennem en TDC-homeboks. Jeg havde dengang koderne til at gå ind i min homeboks (de var på et klistermærke som de selv havde sat på boksen) hvor jeg konfigurerede den til at route ALT til den Zywall 2 PLUS som jeg brugte degang. Det fungerede fint.

En anden mulighed som jeg bruger idag på min fiberforbindelse er et få udbyderen til at slå routeren helt fra så den reelt fungere som et modem. Hos mig indebærer det blot at det ene netværksstik virker som en WAN-udgang og de tre andre alene er til TV-bokse. Jeg ved ikke om en sådan mulighed også findes med en Yousee homeboks, men det kunne jo være værd at undersøge.

Foresten, glem alt om at lade TV-signalet gå gennem din egen router, de har de blokeret.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-02-19 20:00

Soren_Steen_Nielsen

Det er ikke muligt at få min homeboks til at køre som modem eller bridge pga. tv. Tv bliver routet på nogle vlan, krypteret, og det er ikke muligt at køre de vlan igennem andet udstyr en Yousee's eget.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-02-19 00:32

Jeg taler ikke om TV skal føres gennem din egen router, tværtimod. Selvom at du sætter din egen router til den ene netværksstik er der intet i vejen for at du kan sætte din TV-boks på et af dine andre. Det var sådan jeg gjore.

Jeg taler heller ikke om at din homeboks skal fungere som bridge. Jeg taler om at din homeboks skal route til din egen routers IP-adresse.

Hvis jeg husker rigtigt så har homeboksen IP-adressen 192.168.1.1 på LAN siden. Du kan for eksempel give din egen router IP-adressen 192.168.1.5 på WAN siden og 192.168.2.1 på LAN siden. Og hvis du så får homeboksen til at route alt hvad der kommer ind til 192.168.1.5 så har du nogenlunde den løsning som jeg brugte til jeg fik mulighed for at få fibernet. Og mit IPSEC VPN fungerede fint med dette.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-02-19 15:28

Ellers er teamviewer vpn et godt alternativ
til Soren_Steen_Nielsen sidste komm.

https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base/About-TeamViewer-VPN/ta-p/6354

https://www.teamviewer.com/en/

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-02-19 17:21

Vi bruger vores synology Nas til det. Dens VPN server suporterer alle 3 vpn protokoller. Med vpn via windows 10 går det helt af sig selv. Den mest sikre er OpenVPN her giver du din router besked om at port 1194 skal videre til synology serveren. så exporterer du setup filen til den enhed der skal på dit net. virker overalt med telefoner og andet.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-02-19 17:23

Her er lidt at læse på. https://da.wikipedia.org/wiki/OpenVPN
hilsen Steen