/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Benzin og EL
Fra : mig-selv
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 30-09-17 21:35

Hvorfor siger det BANG...
EL ledninger og andet uden at være pakket ind..???
http://peecee.dk/upload/view/469598

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-17 21:36

NB alt er under/ over BENZIN?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-09-17 22:35

Ikke forstået.

Forklaring udbedes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-17 22:53

Hej, hvad har du gang i? Forhåbentlig langt væk fra mine privatadresser.

Benzin i fri luft fordamper, og kommer du lidt over minus 30-60 stykker, er dampene eksplosive blandet med atmosfæreluft. Ren luft er ikke eksplosiv, og det er ren benzindamp heller ikke, men et STORT interval mellem de to yderpunkter er! Det eneste, der savnes er et lille sted med tilstrækkelig høj temperatur til at antænde blandingen. snakker du elektricitet, kan to ledere med spændingsforskel berøre hinanden. Er der lille modstand bagved, gløder berøringspunktet, BUM.
En strømførende forbindelse med bare en smule induktion vil ved afbrydelse danne en gnist, BUM!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-17 17:24

Ja der gik ged i indlægget.

Det jeg mener er at samtlige ledninger er i direkte kontakt med benzinen, hvorfor eksploderer tanken ikke.
5:25 kan man se det:
https://www.youtube.com/watch?v=6ccVHowG_8s&t=836s

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-17 21:50

Flydende benzin eksploderer ikke. Ren benzindamp eksploderer ikke. KUN blandinger af benzindamp og luft (iltholdig) kan eksplodere. Benzin leder ikke elektricitet i nævneværdigt omfang.
Du har altså ikke en kombination af benzindamp blandet med iltholdig luft og tilstrækkelig høj lokal temperatur til at antænde blandingen.
Det er derfor, du kan spørge os i stedet for at ligge på intensiv- eller brandsårsafdeling eller på en marmorplade i hospitalskapellet.
Men lad være med at lege med den slags ting.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-17 04:23

Benzin i en tank vil, så længe der er en rest flydende benzin , have alt for høj koncentration til at kunne brænde eller eksplodere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-17 09:40

Citat
Men lad være med at lege med den slags ting.

Kunne aldrig falde mig ind altså bortset fra at skifte pumpen, og der blev også luftet kraftigt ud.

Men man hører jo til tider om benzin der eksploderer, også uden grund.

Derfor det undrede mig at man kunne smide en benzin pumpe der havde uisolerede ledninger ned i en tank

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-17 09:51

Benzin er en ganske fortræffelig isolator for elektricitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-17 10:49

Det er svært for ikke at sige umuligt at udlufte en benzintak så dampkoncentrationen bliver under det farlige område.
Pas på at du ikke roder med noget du ikke forstår.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-17 10:57

Citat
Det er svært for ikke at sige umuligt at udlufte en benzintak så dampkoncentrationen bliver under det farlige område.

På mc satte jeg en tændstik til = dog med en meget lang lunte, så jeg kunne komme i skjul, og det gav da også et lille knald/ stikflamme.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-17 00:03

Tak for svaret pbp_et.