/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Skift til sommertid
Fra : svendgiversen
Vist : 391 gange
50 point
Dato : 30-03-17 19:11

Vort sove ur har hver gang skiftet automatisk
i de 5 år, jeg har boet her hos min nye kone tæt på Tyskland,
når tiden blev ændret, men ikke denne gang.

Er der nogen der har oplevet det samme?

Jeg har nu flyttet uret fra vort soveværelse mod nord,
til, først et sydvendt vindue i stuen, og nu til en vindueskarm oppe på loftet
med direkte udsigt til Frankfurt, uden at det hjælper.

Er der svagere signaler fra Tyskland en tidligere??
Eller skal jeg udbedre noget ved mit gamle ur: Radio Connected???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-17 19:23

Måske fordi du kører på eget strøm bortset fra det, ved jeg det ikke, måske et backup batteri der er blevet fladt

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 30-03-17 20:04

Frankfurt signalet kan standses af en betonmur og elektriske forstyrrelser.
Der skal også lige være strøm nok til viserens rundtur.

Eller sejl en tur ud på fjorden og vent på signalet.
eller pille batteriet ud og vente lidt og sætte batteriet ind igen...............så bør der ske noget.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-03-17 22:20

Helot enig med Eyvind. Alle vores 4 stk. gjorde det bortse fra 1. Batteriet ud, tælle til 10, batteriet i igen, og efter lidt tid trillede viserne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-17 22:21

Vi prøvede flere ting, men tog så batteriet ud og indsatte et nyt,
og efter nogle minutter virker alt perfekt, med opdateret dato og sommertid.

Men hvorfor >Radio Connected?

>>Frankfurt signalet kan standses af en betonmur ...

Er det så ikke et signal der sendes via æteren, ikke via vore radio forbindelser??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-03-17 22:52

Det sendes i luften/æteren og rækker ca. 1500 KM fra Frankfurt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-03-17 23:30

Sommertid ??? ... er en EU og global opfindelse ...for at finansverden kan synkronisere deres aktiehandler mellem børserne på verdewsplan. Det er ikke for den alm. borgers skyld.

Før i tiden var der flere forskellige 'sommer/vinter' tider i Europa ...og resten af verdenen !

..for at spare strøm/energi.

Med den globale og automatiske digitale højfrækvneteaktie handel.

NU: ...følger tiden nu med tiden

Så bliver højfrækrevente; arbejdsfri og skattefri handler, nemlig lettere at gennemføre.

1.) http://politiken.dk/debat/art5600753/Hvorfor-stiller-journalister-aldrig-disse-syv-spørgsmål
2.) http://politiken.dk/debat/art5883968/Finansministerens-fordomme-gør-blind
3.) http://politiken.dk/debat/art5839240/Finansministerens-liberalistiske-drømmeverden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-17 00:49

Æteren er gammel overtro , fra de gamle , der for 125 år siden ikke rigtig forstod Maxwell og hans ligninger der er den teoretiske baggrund for radiobølger som ikke behøver et medie.
De langbølger som tidsignaler fra Mainflingen ved Frankfurt a M- og flere andre steder i verden rækker retlangt idet de til dels kan følge jordens krumning. I godt lukkede rum med metal i væggene kan de dog dæmpes en del.
Med en nogenlunde god modtager Rækker Mainflingen over hele Europa.

I godt lukkede rum med metal i væggene kan signalet dog dæmpes en del.
Værre for de simple modtagere i billigurene , er dog forstyrrelser fra diverse computerskærme og dataledninger.
Da de typisk bare har en lille ferritstav, som retningsfølsom antenne, kan det have betydning hvordan de er drejet i forhold til retningen til senderen og væk fra forstyrrelserne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-17 06:09

Uden for emne: Jeg HADER sommer/vintertiden.

Det understøtter kravet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet 24/7. Omstillingsparathed, løsansættelse, vikartjanser, mv. Nu om dage tales der ikke om det usunde ved skifteholdsarbejde, som det i virkeligheden er. Nu kalder man det bare: "Vagtplaner".

Dette giver et defragmenteret arbejdsliv, især for lavtløns ufaglærte arbejdere, hvilket bestemt (..og videnskabeligt bevist) er ødelæggende for folkesundheden. Måltider, søvnfrekvens, familieliv, biologisk stofskifte stabilitet (digestik), mv. giver samlet en ikke ubetydelig stressfaktor. En usund livstil, som erhvervslivet og politikerne skider en hatfuld. Der skal tjenes (..helst MANGE) penge på andres arbejde. Folket har bare at møde til 'tiden'. Dét er vigtigt at holde sig for øje, når man må indrette sig efter disse skiftende mødetider, som bliver resultatet af denne tidsforskydning 2 gange om året. Hvis man har med dyr at gøre? Høns, gæs, ænder, svin, køer osv. ..eller passer småbørn? ..kan man ved selvsyn konstatere dette.

Selv tager det mig nogle uger ...at følge med 'tiden'. Lige meget hvad klokken er slået!

Ok. - Det var blot en bøvs her fra Ama'r -

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-17 09:19

Med hensyn til beton og DCF77-signaler: Armeringsjernene skal være omhyggeligt svejst sammen for at blokere signalet, og jernbetonen skal hele vejen rundt om modtageren.
Men din radiomodtager, Svend, er såmænd blevet mindre følsom med årene; en spole kan have forskubbet sig på ferritantennen som den enkleste forklaring. Det, du gjorde var ganske fornuftigt, at pille batteriet ud og sætte et nyt i.
Da de studerende på min institution byggede DCF77-modtagere, endte de typisk med en følsomhed på omkring 5 mikroVolt/meter, så de burde kunne virke ved Polarcirklen i Skandinavien, forudsat der ikke var nogen gamle analogTV-apparater på gammelt signal.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-17 11:35

Tak for svaret Eyvind.