/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hvordan får vi forbudt nytårsfyrværkeri?
Fra : ingelein
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 01-01-17 20:00

Jeg under gerne folk et NYTÅRSKNALD, altså af den slags,både dem, hvor man sætter ild til lunten og den anden slags.
Men jeg forstår ikke, at vores sundhedsvæsen gratis skal reparere folks lemmer. De folykkede har dog selv forvoldt skaden - i de fleste tilfælde, eller også må skadevolderen ryste op med pengene. Hvem profiterer af salget udover sælgerne af lortet? Hele sygehusvæsnet har ekstra beredskab for at lappe folk sammen. Det samme gælder brandvæsnet. Meget kynisk i grunden !
Jeg har overhovedet ingen forståelse for det, og da slet ikke, når pengene kunne bruges til andet end at svine miljøet til. Det glæder mig, at nogle byggemarkeder ikke vil sælge nytåtsfyrværkeri næste år.
Jeg så så gerne, at det blev en kommunal opgave at stå for nytårsfyrværkeri i de enkelte byer. At det så ikke kan lade sig gøre i de små flækker er indlysende, men her kunne en forening måske stå for det, hvis det er nødvendigt.
Jeg kan slet ikke forstå at man kan brænde sine penge af på den måde og synes at det er sjovt. Sjovt er det,at Jem&fix har tilbud på postkasser fra i morgen. Vi skruer vores postkasse af. Hvilken fornøjelse er det at sprænge postkasser i luften?
Hvordan fremsætter man et ønske om stop af fyrværkeri?
Ingelein, som godt kan li fest og ballade trods dette sure opstød
GODT NYTÅR

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-17 20:17

Citat
Hvordan får vi forbudt nytårsfyrværkeri?
det sker forhåbentlig ikke nytårsfyrværkeri er en gammel tradition som bør bevares

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-01-17 20:26

Citat
Hvordan fremsætter man et ønske om stop af fyrværkeri?

Til myndighederne = som alligevel ikke kan stoppe den slags / ej heller Teorisme.

DET HELE ER ET SPØRGSMÅL OM MORAL - og en MASSE SORTE PENGE.

Jeg så en TV udsendelse for uger siden og ´de´ mennesker der importerer den slags er BEDØVENDE lige glade med andre mennesker? selv Post DK/ andre leverer deres krudtlager DIREKTE til deres dør.

Selv en Dansker skulle SGU udvises for manglende respekt for andres liv osv, men en lille (for dem) bøde grinder de bare af - så er der kun selvtægt tilbage og det kan altså også koste...

Men hvad havde du selv tænkt at gøre ved problemet
Man kunne lave rimelige store KNALD tilladt = det ville sikkert holde de mindste fra at købe andet eller selv forsøge med vandrørs/ syre bomber.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 01-01-17 20:27

Jeg støtter ingelein - tradition eller ej

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-01-17 20:27

Citat
Sjovt er det,at Jem&fix har tilbud på postkasser fra i morgen

Citat
det sker forhåbentlig ikke nytårsfyrværkeri er en gammel tradition som bør bevares

Der er forskel på fyrværkeri og BOMBER = trods alt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-17 20:48

O.v.n
Jeg ønsker jo ikke et totalt forbud, men en regulering. At bombe andre folks postkasser er vel ikke en tradition, som du støtter?
Hvem tjener på det? Tænk på ulykken i Ssest og den magen til i Mexico for nylig. Det kan da kun være folk med for lidt krudt i hjernen, som selv eksperimenterer med krudt.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-17 21:07

Hvis vi forbyder lovligt nytårs skyts, opstår der og sælges der mere ulovligt og farligere skyts.

Med alle de tilbud der er op til nytår, må der være en kolossal avance på nytårs skyts,
en ekstra høj beskatning kunne måske reducere salget og dermed risikoen?

Det man kunne gøre var at indføre sikre tændings anordninger på alt lovligt fyrværkeri.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-17 21:47

Citat
At bombe andre folks postkasser er vel ikke en tradition, som du støtter?
selvfølgelig ikke men det er heller spørgsmålet som jeg læser overskriften
Citat
en ekstra høj beskatning kunne måske reducere salget og dermed risikoen?
nej det ville helt sikkert ikke reducere salget men tværtimod øge andelen af ulovlig fyrværkeri og dermed øge risikoen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-17 22:00

Forbud fører nok til det modsatte af mit ønske. Men at se folk slæbe skidtet ud af butikkerne i affaldssække er bedrøveligt.
Her i vores lille by med mindre end 4.000 indbyggere, blev der skudt fyrværkeri af i en uafbrudt strøm i næsten 1 time. Jeg kiggede kun på for at se om noget landede på vores terassetag. Iøvrigt så vi ingen sprængte postkasser i dag.
1 bortsprængt finger eller et øje er bare en/et for meget!
Burde fyrværkeri sælges i særligt udvalgte butikker i en meget begrænset periode? Lige som sprut i nogle nordiske lande? (hvis det da stadigvæk gælder). Afgift til refusion til sundhedssektorens nytårsberedskab ville også være relevant.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-01-17 22:50

Som med alt muligt andet, er det et spørgsmål om opdragelse og værdinormer.
At forældre er sammen med deres børn nytårsaften, og lærer dem forsigtighed og påpasselighed med fyrværkeri. Det er da en oplevelse at stå med sine børn, lære dem at tænde deres første raket og så forøvrigt være tilskuer til det vildeste og smukkeste fyrværkeri som oplyser hele himlen!

Jeg er så tilfreds med, at der kun fyres af nytårsaften. I hundrede år har vi været nabo til fyrværkeri samtlige lørdage året rundt til bryllupsarrangementer m.v, og hold da op hvor er det befriende at være fri for, kom jeg lige til at tænke på
Nu er det virkelig værd at vente på næste års oplyste himmel.

Vi kan blive enige om, at fyrværkeri og sprut er en rigtig rigtig dårlig cocktail, og desværre er det på en og samme dag en tradition

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-17 23:07

Man ændrer sig jo med alderen. I mine unge år, fyrede jeg da også en del raketter af, nytårsaften.

Nu tænker jeg: Små hjerner...små fornøjelser. At voksne mennesker gider fyre den ene efter den anden, raket af til et, to eller tre hundrede kr. pr. styk. Puf siger det, så er det bal forbi.

Gider ikke engang glo på det "smukke syn". Synes det er dybt latterligt. Sad og så tv, med en lille een til næbbet. Mere indbringende.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-01-17 23:25
Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 01-01-17 23:40

Har en datter på 4 og siken en fest hun havde med at se på fyrværkeri og smide med knalperler.

Anbragt i sikker afstand og med briller - der var købt et pakke tilbud til 300 kr. - som puf bare forsvandt. Det tog en lille times tid.

Til sammeligning med penge der bare forsvinder puf op i luften - entre og turpas til en familie på 4 i Tivoli 1200 kr.

skal det afskaffes - nej tak - men gerne stramme regler også selvom de er dumme, det var nemmer at købe fyrværkeri i Rødovre Centrum men også en del farligere, så har det fint med det er i telte med mv

Løsningen her kl. ½ midnat har jeg ikke - er dog enig at det skal forsætte - men ser gerne stramme regler ikke højre priser.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-17 23:51

Ja, en løsning som den i Ålborg er fin, hvis private så lader pengene blive i egne lommer eller giver et bidrag til et brag af et profi affyret fyrværkeri. Jeg har selv været med til at arrangere et stort fyrværkeri fra Koldinghus slot i forbindelse med Kulturby 96. Det krævede dels en profi pyrotekniker til både at femstille og affyre herligheden og speciel tilladelse fra diverse myndigheder. Brandvagter efterfølgende hele natten. Tænk om vi havde futtet Slottet af. Det havde spaniolerne jo allerede sørget for for flere hundrede år siden.
Med hensyn til 4 åriges oplevelser: deres uforbeholdne glæde ved ting som er farlige er jo netop, fordi de ikke kan overskue konsekvenser ved mange ting, som er farlige. Så det argument tæller ikke for mig.
Ingelein

Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 01-01-17 23:54

I øvrigt er jeg stor tilhænger af nytårs løjer - springe postkasser mv er ikke nytårløjer, drengestreger, det er hærværk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-17 23:59

En sammenligning med en billet til enhver anden fornøjelse, Legoland, Tivoli, Cirkus synes jeg ikke er relevant, når jeg sammenligner med antal ulykker forårsaget af fyrværkeri. Beredskabet i sundhedssektoren beløber sig sikkert til flere millioner kroner, og så har jeg ikke nævnt mistet førlighed, tab af arbejdsfortjeneste osv...... og alt det for et uautoriseret smukt syn og et knald?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-17 00:07

Ja, det er jo også et problem at nogle ikke kender forskel på løjer og hærværk.
Mine drenge, som i dag nærmer sig 50 år har da sammen med deres børn lavet nytårsløjer ved at sprøjte barbereskum eller kunstsne på vinduer, gnide flamingo på vinduer, hvor de kunne se folk i stuerne, hejse juletræ op i flagstænger, smide konfetti ind i brevsprækker, flytte skraldespande og den slags ting.
Ingelein
Ps. Jeg har da også udstyret mine egne drenge med knaldperler eller proppistoler. Mere hellig er jeg ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-17 03:34

Citat
Men jeg forstår ikke, at vores sundhedsvæsen gratis skal reparere folks lemmer. De folykkede har dog selv forvoldt skaden
Den menneskelige faktor er skyld i de fleste ulykker, man kan sige at det selvforskyldt når der sker en ulykke i trafikken, skal bilisten så selv betale for at lægerne lapper vedkommende sammen?
Dine argumenter dur ikke, der er allerede skyhøje afgifter på fyrværkeri, og ekstra bidrag til beredskabet kunne du spørge om der hvor terrorister udklækkes, det er ikke på grund af fyrværkeri at beredskabet er meget høj nytårsaften og ved andre lejligheder hvor mange mennesker samles, 1 ulykke er 1 for mange uanset ved hvilken omstændighed ulykken opstår, der dræbes og kvæstes menge flere i trafikken end ved affyring af lovlig og ulovlig fyrværkeri, bliver dit næste spørgsmål om hvordan vi forbyder biler?
Dit forslag om at forbyde private at skyde rakket af er lige så langt ude som at ville forbyde private at køre bil.
De penge som bruges til fyrværkeri er penge som køberen har tjent på den ene eller anden måde og jeg synes ikke nogen skal blande sig i hvad min surt optjente løn bruges til, jeg har købt og skudt fyrværkeri af i alle de år jeg kan huske, mit næste køb bliver sikkert en drone og sådan en flyvende genstand kunne falde ned og kvæste nogen men jeg vil altså ha' sådan en der kan filme oppefra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-17 03:38

Der er et K for meget men i forstår sikkert meningen at jeg skulle have skrevet raket

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-17 09:45

O.v.n
Jeg tror nu at du har styr på det med at fyre raketter af, modsat så mange andre, hvor forstanden går ud, når sprutten tager overhånd.
Din sammenligning med beredskab for terrorisme særlig nytårsaften holder ikke stik.... læs blot aviser fra før terrorismens tid. Iøvrigt satses der jo netop forebyggende ind på hånd og øjenskader, så den skal du længere ud på landet med. Min svigerdatter er operationssygeplejerske, så det har jeg konkret viden om.
Iøvrigt har vores som som lærling været tæt på håndkirurgiens mirakelmagere i Odense. Han fik din hånd kløvet i en maskine som lærling, da en svend havde glemt at slukke for en kontakt, da drengen skulle rense maskinen. Takket været dygtige læger har han ingen andre gener end arrene i dag. Så i lang tid har vi dengang mødt forskellige nytårskvæstede på sygehuset i Odense. Din holdning ville nok være en anden, hvis du havde set disse kvæstede hænder. Så nej, der kan jeg ikke følge din tankegang.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-17 09:54

O.v.n
Det er lidt langt ude at sammenligne trafikuheld og andre ulykker med fyrværkeriulykker. Man kan jo sagtens leve uden at fyre fyrværkeri af , men bilulykker er jo ikke noget man ligefrem bruger penge på at iscenesætte.
Selvfølgelig kan et samfund leve uden fyrværkeri, men uden biler. Her strafer vi jo også folk, som kører råddent og udsætter andres liv for fare.
Men som altid, sker der først reguleringer af f. Eks salg af fyrværkeri, når skaden er sket. Jeg troede iøvrigt også at du var miljøbevidst?
Ingelein
.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-17 10:19

Jeg kan ikke se, hvori fornøjelsen ligger? Er det det, at man selv sætter en tændstik til noget, eller er det synet af at man selv futter noget af?
Jeg går jo heller ikke ind for et forbud, når blot det sker under regulerede forhold og med de næsten 100 kvæstelser af mere eller mindre alvorlig art, der var i år, er det bare 100 for meget, og meget dyre lærepenge for de berørte og samfundet. Jeg ville gerne have sat et tal på, hvad det koster sundhedssektoren?
Lad dem, der fremstiller og sælger lortet betale. Nu er det måske dig eller mig, der får nej til en behandling på grund af manglende ressourcer. Hver tilskadekommen koster vel så meget som en ny hofte eller et knæ og det er nok mere nødvendigt.
Ja, med al den sikkerhed og ekstraudgift til opbevaring og salg af fyrværkeri, må der tjenes enorme summer på lortet.
Ingelein
Ps. Der gik for nylig røg af en pakke krudt på postterminalen i Taulov ved Fredericia. Heldigt, at det blev opdaget i tide. Åndsvag afsender og bestiller af varen. Håber at de får en stor bøde!,,,,

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-01-17 10:36

Citat
Hvordan får vi forbudt nytårsfyrværkeri

Citat
Som med alt muligt andet, er det et spørgsmål om opdragelse og værdinormer.
At forældre er sammen med deres børn nytårsaften, og lærer dem forsigtighed og påpasselighed med fyrværkeri. Det er da en oplevelse at stå med sine børn, lære dem at tænde deres første raket og så forøvrigt være tilskuer til det vildeste og smukkeste fyrværkeri som oplyser hele himlen!

Helt forbudt betyder bare mere import af dårligere kvalitet = flere ulykker.

Problemet er forældre ikke opdrager deres børn mere, det lader de skolerne om !!
Og de køber endda fyrværkeri til deres børn, som de så selv kan løbe rundt med i et plastikpose, og lege med.

Citat
Men jeg forstår ikke, at vores sundhedsvæsen gratis skal reparere folks lemmer. De folykkede har dog selv forvoldt skaden - i de fleste tilfælde, eller også må skadevolderen ryste op med pengene

Samme grundt til den skal betale til folks skader sket grundet Rygning, Druk, Sport/Lege, Sport overdrivning, Hastighed.
Ellers skal vi over i USA modellen med dyre forsikringer, og dem som ikke har disse får ingen hjælp.

Hvis vi skal ha gjort noget ved dette, så kraver det:
1. Forældrene vågner op og begynder at opdrage dem selv og deres børn
(Nogle forældre ved endda at deres børn laver om på fyrværkeri, for at få det til at sige bang, eller mere bang)
2. Meget Større bøder til ulovlig fyrværkeri, og hvis det er børn at de ryger på opdragelse (fjernes fra forældrene), og forældrene får en bøde mindst af en størrelse som kan betale for udgifterne til denne opdragelse.
3. Hvis det ulovlig fyrværkeri kommer op i styrke, så det lige frem er bomber (eks. rør-/krysantemum-bomber) så træf som det er sprængstof, for det er hvad det er. OG det bringer live i fare.

Ja jeg ved dette er hårde ord, men det er hvad der skal til, for mindre tager de ikke alvorligt/til sig.

Krysantemum-bombe fundet ved børnehave
http://ekstrabladet.dk/112/article3998538.ece

15-årig: Jeg kan tjene 50-100.000 kroner på ulovligt fyrværkeri
http://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/15-aarig-jeg-kan-tjene-50-100000-kroner-paa-ulovligt-fyrvaerkeri

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-01-17 10:51

Nu vi (jeg) er i gang med de sure opstød: Hvad med oprydning dagen efter. De fleste bliver efterhånden forarget, hvis der bliver smidt en cigaret skod, på fortovet. Men nytårsnat, er det helt legal, at svine omgivelserne til. Vi kørte igår, gennem Thisted. (Skulle se om sønnens postkasse var intakt, det var den). Det flød med batterier, og stave fra raketter, på fortove og vejbane. Et sørgeligt syn......det overlader vi strunk, til kommunens folk.
Citat
Jeg kan ikke se, hvori fornøjelsen ligger? Er det det, at man selv sætter en tændstik til noget, eller er det synet af at man selv futter noget af?

Potensforlængeri: Flyver min lidt højere op, end naboens.

Citat
Ellers skal vi over i USA modellen med dyre forsikringer, og dem som ikke har disse får ingen hjælp.

Det burde være påtvunget, med en ansvarsforsikring, samtidig med man køber skittet.

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-01-17 14:01

Ansvarsforsikring hjælper ikke , for hvem var det nu som ejede den raket !!

Næ alle burde huske at tag sikkerheds briller på, og evt. Jagt høreværn
(sikkerheds briller som er tæt, så der ikke kommer noget ind fra siden)
Dette vil fjerne over 90% af ulykkerne.

Lig afgift på fyrværkeri, som Staten skal overfører eks. 75% til Sygehusene, de sidste 25% skal til Politi/Brandvæsen/Oprydning. (Læs Staten skal ikke tjene penge på dette)

Og sidst lig meget store bøder til besiddelse og salg af ulovlig fyrværkeri, disse penge skal går 100% til Politiet, så det lige som med fart bøder resultere i ekstra personale/midler.
EKS. minimum ½ mio. i bøde hvis du som person sælger, og 5 mio. hvis det er en virksomhed.
Og EKS. 10% til den som giver politiet ny information om hvem/hvor der sælger/s ulovlig fyrværkeri.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-01-17 14:33

Hvem er det der tænker på dyrene? Ikke kun vores kæledyr! Hvad skal jeg gøre ved de branderter, der smider fyrværkeri efter råvildtet i det nordsjællandske sommerhusområde? Gad vide hvordan vore vilde fauna har det med den infame røgudvikling, der er efter afskydningen af fyrværkeri? Åh det er jo kun en gang om året at vi skider på dyrevelfærden - vil nogen sige!
Hvad med at lave områder uden for storbyerne blive fyrværkerifri eksempelvis sommerhusom-råder, så folk kan tage i/leje sommerhus og undgå støjen og lugten af afbrændt krudt - der findes mennesker der sætter pris på fred og fordybelse på én nytårsaften/nat!
mvh
MV2

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-01-17 15:42

Kan du ikke bare tage et glas piller og gå i seng

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-17 17:27

Min Debbie har det ikke godt Nytårsaften, som vi holder i Esbjerg hos min bror,
her er de bindegale, men i det fine kvarter, vist lovligt multi skyts i 1000 kr. klassen.
Når de andre går ud, sidder jeg med min lille rystende hund på skødet.

Ikke mange forstod min kommentar om sikker tænding,
jeg er gemmel sprængnings ekspert og efter lyser lignende tiltag nytårsaften.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-17 18:44

Hvis salget af fyrværkeri nu fulgte PostNord, tidliger PostDanmarks eksempel, blev priserne på fyrværkeri sat så meget op, at langt færre købte og fyrede af. Samtidig skulle man begynde salget 3 dage før nytårsaften, så man havde en chance for at kunne fyre det af, mellem kl. 23.55 og 0.55 hvilket skulle være det eneste tilladte tidspunkt. Det ville om et par år drosle betydeligt ned på aktiviteten nytårsaften, ligesom med de julekort, som blev afsendt den 21. December og nåede frem den 29. December.
Sagt på en anden måde, ville det da være lige så smart at fyre nogle hundredelapper af i stedet for at gå omvejen over fyrværkerisalget. Så kan de, der har potensproblemer jo bruge sedler med andre farver, det oser vel kun ganske lidt og man kan højest brænde nallerne.
...... og så "rend mig i traditionerne" hvad angår fyrværkeri.
Nu er jeg selv ved at blive lidt for useriøs. Men kom frem med regulære forslag til undgåelse af belastning af miljø og sundhedsvæsen samt dyr, sidstnævnte er et helt andet kapitel, som også bør respekteres med en regulering.
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-17 18:55

Kæledyrene reagerer efter deres mennesker, hvis ejeren ikke bryder sig om fyrværkeri gør dyrene det heller ikke, min hund er vildt begejstret når der sendes raketter op eller affyres batterier, faktisk er der en som er nødt til at holde i halsbåndet for at holde hunden fra at hente raketten fra affyringsrampen eller komme faretruende nær et sprudlende batteri, katten er ligeglad og reagerer ikke.
Min sammenligning mellem privatbilisme og affyring af fyrværkeri er nok yderpunkterne, det jeg vil med sammenligningen er at fortælle at det er den menneskelige faktor som er skyld i de fleste ulykker, bilulykke eller fyrværkeriulykke hvis alle overholdt reglerne var der næsten ingen ulykker.
Hvorfor er der flest modstandere af fyrværkeri som skriver i dette spørgsmål?
Den tid det er tilladt at affyre fyrværkeri er blevet stærkt beskåret og i sure gamle modstandere overlever sikkert de få dage med raketter og andet fyrværkeri

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-17 11:54

o.v.n jeg er ikke modstander af fyrværkeri, og ingelein jeg er har da skrevet regulære forslag.

Personlig mener jeg en time tilladt fyrværkeri, svare til at sige alle i Danmark skal være medlem af folkekirken. Altså totalt useriøst.
Og "infame røgudvikling" det er jo kun når mange fyre af samme sted, altså mest i byerne.

Kom nu den rigtige vej ud af sengen og vær mere seriøse.

Citat
Kan du ikke bare tage et glas piller og gå i seng

Sådan en kommentar burde lukke personens profil, den hører ingen steder hjemme.

Konen og jeg holder af fyrværkeri, gider bare ikke selv betale så meget for det, hvorfor vi står inde med slukket lys, og nyder det. Begge de hunde vi har haft har ikke været tryg, også selv om vi talte med milde og glade stemmer til dem. Så den med at ens dyr reagerer efter deres mennesker, mener jeg altså ikke passer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-17 17:51

Jeg hørte lige at man nu i Sverige overvejer at forbyde raketter,
nogle fyrede dem bevist af vandret i Malmø.

Det samme er tilfældet i Norge.

Mærkeligt at man ikke kan bevare en gammel tradition med måde.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-17 19:00

Nå ja, der var også nogen, som sigtede efter rådhuset i Odense, ligesom sidste år. De nåede da at få ram på urets viser, hvilet koster en bagatel af 20.000 kr af skatteydernes penge. Min søns nevø på 3 år blev dræbt af en vandret affyret raket for godt 10 år siden. Måske forstår man så bedre min holdning?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-01-17 21:54

Norge forbød raketter for flere år siden og antallet af ulykker med fyrværkeri faldt markant, og nu overvejer Sverige også det samme forbud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-17 01:07

Åh ja, lad os gå ind for der samme her i DK.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-01-17 10:51

Citat
Åh ja, lad os gå ind for der samme her i DK.

Det er så godt som vedtaget her også. Når først nordmænd og svenskere praktisere det, kommer det også her. Bare se på tobakken.

Jeg forstår så også godt svenskerne. Det var jo nærmest mini Aleppo, i Malmø.

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-17 15:23

I malmø brugte de også fyrværkeri batterier til at skyde vandret, og romerlys.
Så problemet er opdragelse og straffe er alt for dårlige, da næsten alt er farligt, hvis det misbruges, og bliver vi ved med at forbyde ting når der er nogle få dumme personer som misbruger det, så bliver alt snart forbudt.

"Du må ikke ha strikketøj/pinde med ud offentligt, da de er farlige våben"
"Du må ikke går med stok, da det er et slagvåben"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-17 15:50

Det må være muligt at konstruere raketter eller raket batterier, der kun kan affyres lodret.

Helt at forbyde nytårs skyderi vil ikke være godt, og kan let føre til hjemmelavet, endnu farligere.

Jeg husker stadig de smukke røde nødlys over Esbjerg, dengang det stadig var en fiskeri havn.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-17 22:22

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-02-17 22:31

Tak for svar - og point