/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Vin gennem tiderne
Fra : svendgiversen
Vist : 441 gange
109 point
Dato : 17-11-16 13:30

Ifølge dette har der været dyrket vin i over 3500 år:
https://da.wikipedia.org/wiki/Vinens_historie

Og så drikker kongehuset en næsten udrikkelig vin, der skal fortyndes for glide ned?

Selv kender jeg kun til de sidste godt 60 år.

Hjemme fik vi højest lidt kirsebærvin, Kijafa, ved særlige begivenheder.

Så, da vinen begyndte at vinde indpas herhjemme, først noget forfærdeligt sprøjt:
Den med Tyren, Præste T(dr)anker, og den der var drueskøn uden druer?

De franske førende vine var dyre og vi købte først portugisiske,
senere nogle fra Chile, og på cykelture Rioca m. fl.

Nu, da min kone har været i Sydafrika, Drosty Hof, en vingård hun har besøgt.
Den er billig, men god; engang stod der i Politikken, at den smager som en million.

Er der nogen der kan supplere,
både med østens, græske/romerske historiske vine?
Andre, før min tidshorisont??
Og dem I foretrækker i dag???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 16:50

Nu kom jeg da selv i tanke om Rosenborg vinen:
http://www.vinavisen.dk/sider/Rosenborg

Men navnet på den drueskønne vin, uden druer, kan jeg stadig ikke huske?
Sidst så jeg den i Dragør i 1,5 L flaske, til en høj pris, kun for svenskere.

Om tiden, efter at Romerne udbredte kendskabet til vin, også i Nordeuropa, ved jeg meget lidt.
Jeg mener at Paven på et tidspunkt flyttede til Avignon, som så blev kendt for god vin.

Noget jeg lærte af en kollega, der havde boet mange år i Schweitz,
køb tør hvidvin, han kunne ikke forstå at vi danskere købte eksempelvis Piesporter.

Nogle er ikke kommet videre og når vi skal nordpå,
skal vi købe noget alt for sødt hvidvin, vist Black Tover??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 16:55

Selv Jesus lavede jo vand til vin og så ham her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Dionysos

Jeg ved ikke rigtig med romerne?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 17:43
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-16 19:45

Vin skal smages og lides eller smides ud.................sådan er det. ----- Resten er det rene snob.

Her drikkes mest krydret rødvin fra Calfornien / Chile / Sydafrika / Australien / Italien.

Efter Doktorens ordre - et glas hver dag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-11-16 23:19

Hjemme i barndomshjemmet blev der altid drukket Bourgogne og bordeaux - dog ville Mutti altid ha' Spätburgunder, som hun kalder for "Blauburgunder"
Den dag i dag, drikker der stadig Bourgogne, Bordeaux og Spätburgunder - altså i barndomshjemmet.

Jeg selv er nok mere over i de spanske vine, såsom Rioja.

Meeen, en flyversjus eller kaffeknægt er heller ikke til at kimse af. Heller ikke en Captajn Morgan med cola....eller en irsk kaffefætter....uhm.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-16 09:10

svendgiversen ->
Citat
Så, da vinen begyndte at vinde indpas herhjemme, først noget forfærdeligt sprøjt:
Den med Tyren, Præste T(dr)anker, og den der var drueskøn uden druer?

Du mangler i hvert fald at nævne mindst en fra omtalte epoke: Liebfraumilch
..for ikke at tale om: Cherry Heering (..når vi går lidt op i procenterne).

Nu drikker jeg kun 2 flasker vin om året ...sammenlagt, men rødvine lavet på druesorten Merlot synes jeg sjældent man går galt i byen med

Når de kommer til hvidvin er mit foretrukne mærke Chablis (..men helst ikke de til under 150 kr. pr. flaske)

Normalt holder jeg mig til den Danske tradition : Mjød. Dvs. nu om dage:

1.) FF (..en kongelig øltype)
2.) Porter (..når bølgerne går højt)
3.) Blå Cola (Ceres Royal)
4.) Grøn Tuborg (..hvis man ikke kan få andet)

For tiden holder jeg alkoholpause. Nu på 13 uge. Det skyldes en mindre depression efter min brors alt for tidlige bortgang ...men det går faktisk ok. nu, så mon ikke jeg snupper et par 'svedsker' idag?
Jeg tror det
Antallet af år hvor man har produceret og drukket vin har du vist fået galt i halsen:
Citat
Kemiske undersøgelser af en gammel persisk krukke tyder på, at vindyrkning fandt sted for 5500 år siden.

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Vinens_historie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-16 09:53

Ja, jeg tog fejl af 3500 år før kristus.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-16 09:34

Og Ja, jeg glemte hvidvine, her foretrækker jeg Baden vine frem for Rhisling,
Og Alsass vine, især Pinot Gris.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 109 point
Dato : 19-11-16 12:27

UUUeeehhhhhh... hér kan vi nemt bli' uenige svendgiversen :

http://politiken.dk/mad/tjekmadguide/vinguider/tjekvinguidedyr/ECE1408694/luksusvintest-tysk-riesling-er-bedste-hvidvin/

Den bedste hvidvin jeg nogensinde har smagt? ...var den jeg delte med min Grønlandske jævnaldrenede veninde Oline på 'Ravelinen' til min fødselsdag d. 19-04-2016 ..altså i år !

http://ravelinen.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 20-11-16 00:51

Lærte hjemmefra, at rødvin var noget surt sprøjt, man skulle holde sig langt fra. Næh øl, det vidste den gamle, hvad var, og kunne anbefale det.
Fri fra hjemmets lænker, drog man senere sydpå, på den anden side af grænsen (dengang der var en grænse), og hjemtog den fine drik Pere Medard.
Det var mit første møde med rødvinen. Kendere af mærket, ville så tro, at bekendtskabet stoppede der, men nysgerrigheden var større, og jeg lærte, at sætte pris på drikken, ikke Pere Medard, men fætre, brødre og kusiner til samme. Netop i dette øjeblik, nydes et glas Cabernet. Så skål.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-16 17:42

Tak for svaret molokyle.

Måske fordi jeg ikke køber vin til 200 kr. flasken, foretrækker jeg Pinot Gris og ikke Risling.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 07:27

svendgiversen -> Ja måske? ...men du drikker nok også mere end 2 flasker om året?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gustav007

Dato : 24-11-22 12:14

Vin er altid lækkert, ligesom gode drinks som f.eks. fra https://drinksguide.dk/ også er. Jeg kan nu også meget godt lide en god Resling, den slår aldrig fejl. Selvom det er en, måske, lidt billigere vin