/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lighed for loven?
Fra : molokyle
Vist : 476 gange
300 point
Dato : 01-10-16 17:31

Man skulle tro at det var et nagelfast retsprincip at alle er lige for loven.

Men læs så: https://www.information.dk/indland/2016/09/kommuner-anvender-225-timersreglen-vidt-forskelligt

Loven er krystalklar:

1a.) http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l113/index.htm
1b.) https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=179257

Hvorledes hænger dette sammen?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 300 point
Dato : 01-10-16 19:24

Jaaaa, det første jeg læser er: Prøv Information gratis i 1 måned Det har jeg så ikke lyst til.

Jeg vil hellere spørge dig: Hvad er problemet..?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-16 19:50

Problemet er vist,
at nogle nu får nedsat deres sociale ydelser,
og at de i nogle egne af dette land skal yde en indsats
mere end andre steder, for at bevare dem?

Alle burde jo have den samme nedsættelse, med de samme krav om arbejde,
som molo rigtigt argumenterer for...

Her forleden gik en flok, nok på social hjælp, og skovlede tang op på stranden i over en uge med håndværktøjer, noget der ville kunne være klaret på et par timer med en gummi ged.
Nu har der igen været ekstrem lav vande og så derefter storm med ekstrem højvande,
og der er mindst lige så meget tang på stranden som før.

Og hvad har vi så sparet ved det?

Så, i alle kommuner, stil ikke krav om arbejde, men meningsfyldt arbejde,
og det skal være ens og gælde alle egne af landet, med samme vilkår...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-16 20:30

Citat
Og hvad har vi så sparet ved det?
Tjaaaa, muskelkraft versus maskinkraft, en masse co2 udledning.

Citat
nok på social hjælp
Okay, du ved ikke, men gætter......Hvad, hvis det e r højtlønnede civilingeniører i fri dressur ...Ej pjat....
Nu bliver Stouenberg alias Napoleon/bb1, nok sur..
Jeg kan lige høre stouenberg/løsning/bb1-modellen: " har do friweekend eller hva' do? Æh spørg bar do"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-10-16 22:09

Citat
at nogle nu får nedsat deres sociale ydelser,
og at de i nogle egne af dette land skal yde en indsats
mere end andre steder, for at bevare dem?

Forklaringen er her:

"Personer med en så begrænset arbejdsevne, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at de pågældende ikke vil kunne arbejde 225 timer inden for 1 år på det ordinære arbejdsmarked, undtages."
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l113/index.htm

Det er så en af de ting, der kommer an på en individuel vurdering.

Jeg har i nogle år været ganske godt inde i love og regler på det sociale område, men jeg har ikke haft overskud til, at sætte mig ordentligt ind i de senere stramninger, men lidt af det har jeg dog fanget.

Jeg går rundt og er så edder pisse tosset over de regler der nu er trådt i kraft, de er så uretfærdige og gennemsyret af misundelse.

Især fladt jeg over denne:
"Når en person har arbejdet 225 timer svarende til 6 ugers arbejde, vil den pågældende [B]igen[/B] være berettiget til fuld hjælp. Alle 225 timer skal ligge [B]efter[/B] det tidspunkt, hvor hjælpen blev reduceret eller bortfaldt. For ægtepar skal begge ægtefæller have arbejdet 225 timer svarende til 6 ugers arbejde, for at ægteparret igen er berettiget til fuld hjælp."

Som jeg læser/forstår det, så skal borgeren altså lige ned og bide i gulvtæppet (hvis der har været råd til sådan et) før de kan få rettet lidt op på økonomien igen.
Det er kun arbejdstimer, der ligger efter, at hammeren er faldet, som tæller med i regnskabet.

Det burde da være muligt, at optjene de 225 timer løbende, og undgå, at hammeren falder.

D.v.s. at kontanthjælpsmodtageren har, som jeg læser det, intet incitament til, at arbejde før hammeren er faldet, og så fremdeles hver gang der er gået 12 mdr.

Jeg håber, at jeg har misforstået noget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-16 22:49

Jeg tror problemet er
at man kan blive undtaget fra 225 timers reglen,
og at det op til kommunerne at vurdere dette?

Noget der fortolkes vidt forskelligt rundt om i landet.

Altså må vi have >ens regler der gælder og håndhæves på samme måde i alle egne af landet,

og det er jo ikke så let,
måske koster det dobbelt så meget at bo i Hovedstaden som i Lemvig
skal kontant hjælpen så være den samme, måske ikke?

Men de 225 timer bør være ens og håndhæves på samme måde overalt...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-10-16 23:01

Citat
Men de 225 timer bør være ens og håndhæves på samme måde overalt...

Helt enig, men som med så meget andet, så kommer det åbenbart an på en "individuel vurdering".

Men eftersom det må kunne betragtes som en afgørelse (om man kan blive undtaget fra 225-timers reglen, eller ej) så bør der være en klagevejledning med, og i så fald kan jeg kun anbefale, at man anker afgørelsen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-16 23:43

Jeg tror simpelthen, loven er lavet for at dæmme op for indvandringen. Gøre det mindre attraktivt at komme hertil. Men som, jeg havde nær sagt som sædvanligt, rammer den skævt.

Mange DANSKERE, som virkelig har en lille levefod, bliver desværre også ramt. Mange uden tvivl hårdt.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-16 07:48

I de "gode gamle dage" var lovgivningsprocessen langsom og grundig, typisk med et udvalgsarbejde med ministerier, interesseorganisationer, sagkyndige mv., fx blev kommunalreformen i 1970 til på baggrund af et udvalgsarbejde, der startede i 1962.

Nu er vejen fra idé til ny lovgivning meget kort, lovene er ofte det rene sjusk, høringsfrister bliver som hovedregel ikke overholdt, og høringssvarene tillægges sjældent den store betydning.

Offentligt ansattes løn er forskellig, afhængig af hvor de arbejder (stedtillægsssatser), lønnen er højere i Kbh-området end på Langeland fordi leveomkostningerne er højere, det samme burde gælde offentlige ydelser!

http://www.ftf.info/loen/kl/komindpl.pdf

Men det er måske tanken at rense Kbh og nærmeste omegn for etnere og andre fattigrøve, så quinoaspisende højtlønnede kreative veganere kan komme til?

På Lolland koster den billigste 2-v lejlighed 2725/mdl, + 20000 i indskud, i Brønshøj 8000 +24000 i indskud

En enlig forælder med et barn får med de nye regler i alt 14.575 kr., i alt, det samme gælder hvis man har flere børn.

Det kommer nok ikke til at øge den sociale mobilitet, men vil sikre fortsat rekruttering til livet på offentlige ydelser, ikke mindst blandt etnere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 08:20

Kaptajn-Tommy -> Jamen, så får du artiklen kommenteret i dagen Politiken istedet:

1.) http://politiken.dk/indland/politik/ECE3408595/df-revser-kommuner-saet-jer-ind-i-225-timersreglen/

2.) http://politiken.dk/indland/ECE3408830/borgmester-i-skanderborg-vi-er-ikke-bloedere-end-andre-kommuner-naar-det-kommer-til-kontanthjaelp/

3.) http://politiken.dk/indland/ECE3408445/enorm-forskel-paa-kommuners-behandling-af-kontanthjaelp/

Troldepige -> Love skal skønnes/ vurderes/tolkes/eksekveres af Domstolene. IKKE af en eller anden tilfældig offentlig sagsbehandler. Man har selvfølgelig klagemulighed til div. ankestyrelser, men den 'ret' er man også undtaget som kontanthjælpsmodtagere ..til EFTER afgørelsen er faldet med det resulta,t at der går mindst ½ år inden afgørelsen er truffet. I mellemtiden forstættes sanktionen med nedsat hjælp. Hvem skal i mellemtiden betale f.eks. huslejen eller børneinstitutionen? Tror du at banken vil låne en kontanthjælpsmodtager på nedsat ydelse med et privat forbrugslån? Så er du godt nok naiv.

Citat
Det burde da være muligt, at optjene de 225 timer løbende, og undgå, at hammeren falder
Forklar mig hvordan? Når du er i arbejde har du ikke ret til atr modtage kontanthjælp og afmeldes som ledig. Ved gentilmeldelse ..om det så blot er efter 6 timers arbejde, ..så mister du retten til at holde ferie (4 uger; højest 2 uger sammenlagt ad gangen) i et år på kontanthjælp! Så ved at arbejde i 6 timer giver du dermed afkald på feriemuligheden i et år.

'Hammeren falder' altså lige meget hvorledes du end drejer det. Du får jo heller ikke kontanthjælp medens du er i ordinært arbejde, så de 225 timers kontanthjælp mister du også medens du er i arbejde, hvilket ca. svarer til nedsættelsen på 1.000 kr. pr. måned af hjælpen set over et år.

Du har ikke misforstået noget, men kan åbenbart ikke rigtig gennemskue konsekvenserne af .

Mosebaek ->
Citat
Jeg tror simpelthen, loven er lavet for at dæmme op for indvandringen.

Pointen med at ramme indvandre er bragesnak for at lukke røven på strammerbanden i div. politiske partier omkring indvandrespørgsmål. Det er i virkeligheden og i bund og grund et tiltag for slanke udgifter til overførselsindkomster, sænke det generelle mindstelønsniveau for at skaffe råderum til skattelettelser og afgiftnedsættelser på luksusvarer.

vagnr- > Du har desværre ret langt hen ad vejen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-16 10:10

molo, allerførst må jeg lige pointere, at jeg finder denne lovgivning fuldstændig vanvittig, og jeg er meget kraftigt imod denne hetz mod mennesker på overførselsindkomst.

Citat
Love skal skønnes/ vurderes/tolkes/eksekveres af Domstolene. IKKE af en eller anden tilfældig offentlig sagsbehandler.

Ja, men dette er, som du jo nok ved, ikke tilfældet med den sociale lovgivning.

Citat
Man har selvfølgelig klagemulighed til div. ankestyrelser, men den 'ret' er man også undtaget som kontanthjælpsmodtagere ..til EFTER afgørelsen er faldet med det resulta,t at der går mindst ½ år inden afgørelsen er truffet.

Det er frustrerende, at der er så lang behandlingstid i ankestyrelsen (som der, mig bekendt, kun er en af), men man kan nu ikke klage over en afgørelse før den er truffet.

Citat
Tror du at banken vil låne en kontanthjælpsmodtager på nedsat ydelse med et privat forbrugslån? Så er du godt nok naiv.

Nej molo, naiv er jeg ikke. Jeg prøver bare, at forholde mig til regler og love som de er, og så håber jeg, at de meget snart bliver ændret.

Citat
Når du er i arbejde har du ikke ret til atr modtage kontanthjælp og afmeldes som ledig.

Jeg mener ikke, at dette er korrekt.
Det er ikke usædvanligt, at have få arbejdstimer og få suppleret op med kontanthjælp.
Se her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180043#id04c71f80-bcce-44c8-a947-5ba65dec5831
" Arbejdsindtægter m.v.

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller in dtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 22-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, jf. dog stk. 2. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Stk. 2. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på op til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.

Stk. 3. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen
."

Jeg er sikker på, at der er andre brugere på K10.dk der har mere viden om dette end jeg, så spørg evt. derinde.

Citat
Du får jo heller ikke kontanthjælp medens du er i ordinært arbejde,

Ordinært arbejde kan jo godt være ganske få timer, og i så fald er det ikke usædvanligt, at få suppleret med kontanthjælp.

Citat
Du har ikke misforstået noget, men kan åbenbart ikke rigtig gennemskue konsekvenserne af .

Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg ikke haft overskud til, at sætte mig 100% ind i kontanthjælpsloftet og 225 timers-reglen. Men jeg kæmpede dog selv med det sociale system i ca. 13 år, og satte mig dengang ind i den relevante lovgivning.

Inden jeg blev tilkendt førtidspension var jeg på kontanthjælp i ca. 13 år. Det var dengang man syltede syge mennesker på kontanthjælp, og lod dem passe sig selv i 10-20 år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-16 19:27

Citat
Inden jeg blev tilkendt førtidspension var jeg på kontanthjælp i ca. 13 år. Det var dengang man syltede syge mennesker på kontanthjælp, og lod dem passe sig selv i 10-20 år.

Det er der endnu flere der bliver ramt af i dag efter sidste reform fra 2013 hvor det er stort set umuligt at opnå førtidspension, og også flexjob, det er kommunerne der udelukkende bestemmer om folk skal vurderes, altså komme i ressourceforløb eller revalidering, imens sparer de en masse penge da det er billigst at låse folk på kontanthjælp og makulere lægeerklæringer.
Tusinder af syge som kommunerne har svigtet i de 3½ år bliver nu ramt af loftet da de er "Aktivitetsparate", mange får ikke råd til deres medicin og flere hundrede bliver sat på gaden i de følgende måneder da kommunerne ikke mere giver ekstra boligstøtte efter paragraf 34.
http://www.avisen.dk/top-lene-er-for-syg-til-at-arbejde-nu-rammer-hun-k_408409.aspx

Og de mange jobs findes IKKE, hvorfor i helvede skullle virksomhederne betale fuld løn i 6 uger når de kan få gratis praktikanter fra jobcentret, og desuden modregnes 225-timers jobberne så der kun er 25 kr tilbage af hver arbejdstime, 13-14 kr efter skat.

600 syge og nedslidte seniorer over 60 er sendt i et ressourceforløb, der SKAL vrides få måneders arbejdskraft ud af dem i sidste ende mens folketingsmedlemmer i samme alder griner hele vejen ned til banken.
Det sidste jeg læste var at 5 forskere som har studeret socialpolitikken for de sidste århundreder har udtalt at landet er gået tilbage til starten af 1800-tallet hvad politikken på området angår.

Vi var ALDRIG kommet i den situation hvis ikke landet var blevet fyldt med dovne migranter fra det meste af verden, og arbejdsmarkedet var presset af 100.000 østeuropæere som arbejdsgiverne jubler over da de er meget nemmere end danskerne...............klart da de ikke kræver rettigheder efter DANSK lovgivning og blot kan rejse hjem efter måneders sæsonarbejde og ydermere får sendt børnepenge hjem som de lever højt på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 19:30

Citat
Jeg mener ikke, at dette er korrekt.
Det er ikke usædvanligt, at have få arbejdstimer og få suppleret op med kontanthjælp.
Se her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180043#id04c71f80-bcce-44c8-a947-5ba65dec5831
" Arbejdsindtægter m.v.

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller in dtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 22-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, jf. dog stk. 2. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Stk. 2. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på op til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.

Stk. 3. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen."

Jeg er sikker på, at der er andre brugere på K10.dk der har mere viden om dette end jeg, så spørg evt. derinde.

DEAKTIVEREDE retningslinjer for individuelle skøn af sagsbehandlere.

PRÆCIS som: ..at der i loven IKKE er krav om 'genaktivering' i nytteindsats.

LØGN & LAT(-R-)IN: Dette foregår i stor stil i ALLE Kommuner!

Loven om bi-indtægt ved alm. ordinært arbejde få timer om ugen med supplerende kontanthjælp er også blevet 'strammet' op:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=173094#id237c902e-7872-4327-b821-35cdc6f546d2

Du kan evt. læse de ophævede paragraffer eller se her:

http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 19:35

CITAT:
Citat
Kapitel 13 a
Tilbud til ledige selvforsørgende
§ 75 a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, har ret til tilbud efter kapitel 10-12, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre personens beskæftigelsesmuligheder. Jobcenteret kan efter en konkret vurdering give tillægsydelser efter kapitel 14 og 15.
Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som er jobparate, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 2, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4-7.
Stk. 3. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 10, og som er aktivitetsparate, kan få tilbud og tillægsydelser efter de regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 3, i kapitlerne 10-12, 14 og 15, jf. dog stk. 4-7.
Stk. 4. Tilbud efter kapitel 10 til personer omfattet af § 2, nr. 10, kan højst vare op til 6 uger, medmindre danskundervisning indgår som en betydelig del af tilbuddet. Den samlede varighed kan ikke overstige 26 uger. Bestemmelserne i §§ 34-36 om varighed finder ikke anvendelse.
Stk. 5. Under ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere skal lønnen til personer omfattet af § 2, nr. 10, efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag udgøre
1) 80 pct. af højeste dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, jf. lov om aktiv socialpolitik, og
2) 60 pct. af højeste dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for andre personer.
Stk. 6. Udbetaling af løn efter stk. 5, nr. 1, er betinget af, at børnene opholder sig her i riget bortset fra på Færøerne og i Grønland. Det gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, hvis deres børn opholder sig i et andet EU-/EØS-land.
Stk. 7. Bestemmelserne i §§ 32 a, 38, 45 og 52 a finder ikke anvendelse for personer omfattet af § 2, nr. 10.

Bemærk: ...medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre personens beskæftigelsesmuligheder. --og HVEM har du tænkt skal vurdere dette?

GUMMIPARAGRAF !!!

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-16 19:39

Citat
Jeg tror problemet er at man kan blive undtaget fra 225 timers reglen og at det op til kommunerne at vurdere dette?

Socialrådgiverne melder ud at de gennem sommeren har haft 10 minutter til at vurdere hver enkelt hvilket er langt over 100.000 personer , det er sket på foreliggende grundlag og ikke ved møder med folk.
Jeg har ikke været til møde siden juni sidste år og har ialt haft 4-5 møder på 5 år siden jeg blev syg da jeg var 59 år, det er en helt klar overtrædelse af reglerne, men jeg vil skide dem en lang march idet jeg blev behandlet som det rene lort ved en arbejdsprøvning i februar-marts sidste år, desuden rammes jeg ikke selv af loftet da jeg ikke får boligydelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 20:03

LuffeA -> JA: Jeg fik også en DIGITAL pamflet via E-Boks/Borgerservice. En meddelse om; at jeg ikke ville blive trukket i boligtillæg/-ydelse ifbm. det 'moderne' kontanthjælpsloft.
Fint nok..for: Jeg har ALDRIG modtaget en sådan
Pga, sammenlagt 11 ugers sygemelding: 5 uger med brækkede fingre og en nylig 'nedtur' mm. over min lillebrors nylige bortgang og hvad deraf fulgte ,så blev min nedsættelse i ydelse = 1.000 kr. Pr. Mdr. ..udskudt til December måned!
Joeh...det er skam 'flinke' medarbejdere som 'tolker' loven ... i stedet for den Dømmende forsamling = Domstolene!

Vi har jo som bekendt en 3 deling af magten i Danmark:

1. Den Lovgivende
2. Den Udøvende
3. Den Dømmende

I dette; 'mit spørgsmål' i tråden, synes jeg at man er trådt over 'stregen'!
/MOLOKYLE>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-16 21:15

LuffeA, jeg er helt enig med dig, i dit indlæg.

Men:
Citat
det er billigst at låse folk på kontanthjælp og [B]makulere lægeerklæringer[/B].

Dette kan undgås hvis man jævnligt beder om aktindsigt.

Citat
Loven om bi-indtægt ved alm. ordinært arbejde få timer om ugen med supplerende kontanthjælp er også blevet 'strammet' op:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=173094#id237c902e-7872-4327-b821-35cdc6f546d2

Linket handler om "Ansættelse med løntilskud".

Da jeg skrev:
Citat
Det er ikke usædvanligt, at have få arbejdstimer og få suppleret op med kontanthjælp.
mente jeg ordinært arbejde, som man selv har fundet.

Citat
Du kan evt. læse de ophævede paragraffer eller se her:

http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

Af linket fremgår dette:
Citat
Lov om aktiv socialpolitik

Beskæftigelsesministeriets lov nr. 455 af 10/6 1997, jf. lovbekendtgørelse nr. 468 af 20/5 2016 med følgende ændringslove indarbejdet:

lov nr. 1000 af 30/8 2015 (Indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v.) § 1 – delvis ikrafttræden efter beskæftigelsesministerens nærmere bestemmelse og indarbejdet som kommende lovændring, ændret ved lov nr. 300 af 22/3 2016 § 6,

lov nr. 1569 af 15/12 2015 (Ændring af investeringsregler som følge af solvens II, undtagelse af investeringsdel fra lov om offentlighed i forvaltningen, fritagelse for betaling af finansieringsbidrag m.v.) § 6,

Lov nr. 623 af 8/6 2016 om integrationsgrunduddannelse (igu) § 17,

lov nr. 625 af 8/6 2016 (Forlængelse af forsøg med ret til at afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.) § 2,

lov nr. 665 af 8/6 2016 (Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet integrationsprogram m.v.) § 11 – delvis ikrafttræden 1/10 2016 og indarbejdet som kommende lovændring.

Det handler ikke om supplerende kontanthjælp.

Jeg tror vi kommunikerer forbi hinanden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 22:33

Citat
Det handler ikke om supplerende kontanthjælp.
Jeg tror vi kommunikerer forbi hinanden.

Muligvis Troldepige.

Men hvordan vil du opnå ret til fuld kontanthjælps ydelse i løbet af et år? Hvis du skal arbejde 225 timer på alm. arbejdmarkedsvilkår i en ordinøær ustøttet ansættelse i samme indeværende år?

1 år ..minus 225 arbejdstimer er IKKE et "årsarbejde" iflg. Dansk Statistik:

http://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/statistikdokumentation/det-aarlige-og-det-kvartalsvise-arbejdstidsregnskab

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 22:48

Det er og bliver en: Ævle/Bævle lov. Så de 'retfærdige' påængår tilfalder den 'heldige' via hemmelig lodtrækning!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 22:57

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
HOVSA...!!! Det var sgu da ikke lige meningen med det hele ..og alt det andet!
..men sådan er der jo så meget som kan gå så grueligt galt ..når musikken spiller
</MOLOKYLE> (Tørlagt på 3. uge )

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-16 23:10

Citat
Men hvordan vil du opnå ret til fuld kontanthjælps ydelse i løbet af et år? Hvis du skal arbejde 225 timer på alm. arbejdmarkedsvilkår i en ordinøær ustøttet ansættelse i samme indeværende år?

Selvfølgelig sker der noget modregning, man kan jo (selvfølgelig) ikke modtage kh for de timer man har haft lønarbejde.
Men så vidt jeg husker bliver lønnen ikke modregnet 100% i kontanthjælpen, der bliver lidt "overskud", om jeg så må sige.

Citat
(Tørlagt på 3. uge [Pinnochio] )

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-16 23:43

Supplerende kontanthjælp hvor der sker modtræk kan kun oppebæres i en periode på et halvt år da det ikke skal være en "hvilepude" for at supplere overførselsindkomsten lidt, målet er selvforsørgelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-16 08:11

LuffeA -> Ret lige:
Citat
Supplerende kontanthjælp hvor der sker modtræk..

..til:

Citat
Supplerende kontanthjælp, hvor der IKKE sker modtræk...

Er man 'heldig'? Så kan man 'tjene' 200 kr. ekstra ...om ugen i det ½ år! Altså næsten 800 kr oven i hatten ved at arbejde ved siden af kontanthjælpen. Der er dog også et loft over de timer du kan tjene 'ved siden af' kontanthjælpen ..uden at miste kontanthjælpen helt! Jeg mener at det er omkring 7½ time om ugen i ordinært arbejde? Dvs. at de 6½ time bliver modregnet krone for krone.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-16 08:35

Troldepige ->
Citat
Linket handler om "Ansættelse med løntilskud"

Ja. Hvorfor tror du?

Iflg. dit eget link:
Citat
§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 22-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, jf. dog stk. 2. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Bemærk det gælder: "..som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger"

Loven omhandler altså AKTIVERING (..evt. privat- eller offentligt løntilskud). Det har intet med løn for ordinær ansættelse i et alm. job at gøre.

Fakta er: I samme øjeblik du påtager dig et ordinært arbejde? BORTFALDER retten til at modtage offentlige ydelser i form af kontanthjælp. Andre ydelser kan du stadig være berettiget til: Boligtilskud, medicinkort, friplads på børneinstitutioner mm.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-16 09:14

Citat
Fakta er: I samme øjeblik du påtager dig et ordinært arbejde? BORTFALDER retten til at modtage offentlige ydelser i form af kontanthjælp.

Jeg vil prøve at undersøge det nærmere. Og få min viden opdateret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-16 22:17

Molo, så fandt jeg det jeg ledte efter:

Citat
Arbejdsindtægter m.v.

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen [B]arbejdsindtægter[/B] eller in dtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp efter §§ 22-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, jf. dog stk. 2. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Stk. 2. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på op til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.

Stk. 3. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen.Indsæt dit citat her

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180043#id04c71f80-bcce-44c8-a947-5ba65dec5831

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-16 08:19

Jeg kan ikke rigtigt se HVAD der er du har fundet? Måske du istedet skulle lede lidt efter:

Citat
Stk. 3. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen.

'Omregningsfaktoren' fra Beskæftigelsesministeren? Jeg gætter på den er 1:1 = 0% gevinst ved arbejde ved siden af kontanthjælpen i max. 160 timer om måneden, som følge af 225 timers reglen og det' moderne' kontanthjælpsloft
Først når de 225 timer er optjent/brugt (..hvor du afmeldes som ledig og dermed mister din 'ret' til at modtage kontanthjælp) ..kan du evt. få lov at beholde omkring 200 kr. ekstra pr. uge til forbrug for at arbejde nogle timer ved siden af kontanthjælpen. Det er igen noget som sagsbehandleren skal vurdere ud fra gældende skuffe-cirkulærer. Det skal afklares om det er noget der rent administrativt kan gives mulighed for i DIN kommune. Det er ikke en lovforankret rettighed.

</MOLOKYLE>