/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
tilladelser/adgang
Fra : kj
Vist : 374 gange
300 point
Dato : 27-07-16 14:37

Vi har nu i flere år kunne udveksle filer mellem XP og Win 7, efter opgradering af Win 7 på de ene PC til Win 10, kan vi godt i Win 10 hente fra XP, men vi kan ikke i XP hente fra Win10.
Vi får fejlmeddelelse med at vi ikke har adgang/rettigheder til PC'en med Win 10.
Har efter min bedste overbevisning været inde og give tilladelse til fuld adgang på alle filer i Win 10

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-07-16 17:11

Mon det har noget med formater at gøre?

Hvilke filer er det helt eksakt du vil flytte hvorhen og hvorfor?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-07-16 21:04

Det har efter min overbevisning intet med filerne at gøre, men det er hovedsagelig Photoshop og
Illustrator filer, samt f.eks. Word filer.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-07-16 21:08

Hvorfor vi flytter dem kommer egentlig heller ikke sagen ved, men det er et spørgsmål om import og bearbejdning, som er en del af vores forretningsgang.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-07-16 09:44

Vi vender her tilbage til workgroup fildeling i de gamle xp dage. og den måde win 10 laver brugergrupper på. jeg er ikke helt med på hvad man gør. Men som regel får jeg det til at virke på gammeldags xp maner også i win10 .
hilsen Steen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-07-16 10:42

Hej Steen
Det er præcis det jeg har gjort, jeg kan se PC'er og drev på begge maskiner meg fra XP bliver jeg nægtet adgang.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-07-16 11:31

Kan du på XP computeren se de(n) mappe du har delt på win10 ??

og har du givet "alle" tilladelse til læsning/redigere ??

har du aktiveret fil og printerdeling på win10 ??

Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Netværks- og delingscenter\Avancerede delingsindstillinger
under alle netværk aktiver - slå deling til....
har du kørt guiden under Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Fejlfinding\Netværk og internet

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-07-16 13:30

Ja dk
har været turen igennem, men jeg tager den igen og melder tilbage senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-16 15:31

Ret simpel men mange klik før du får adgang til mapper og lov til at flytte filer
Højreklik på den mappe du vil dele og klik på Egenskaber, klik på fanen Deling og klik på Del, der åbner et nyt vindue hvor du vælger hvem du vil dele med, klik til højre i den tomme linje øverst og vælg mellem Gæst - Dig selv - Alle eller Opret en ny bruger, når du har valgt for eksempel Alle så klik på Tilføj og gå ned i feltet under og klik på Alle som du lige har tilføjet, der kan du vælge om Alle skal have læserettigheder eller både læse og skrive i mappen eller du kan fjerne Alle igen, når du har valgt så slut af med Udført
Det er ikke nok til fuld adgang så i vinduet Egenskaber>Deling klikker du på Avanceret deling og i det nye lille vindue klikker du på Tilladelser og sætter markering under Tillad ved Fuld kontrol - Redigering og ved Læsning (den sidste er der markering ved) klik på Anvend og Ok og igen på Anvend og Ok i vinduet Avanceret deling, vinduet Egenskaber lukker du ved a klikke på Luk

Fremgangsmåden herover gav mig tilladelser til at flytte eller tilføje filer på mine Windows 10 computer fra mine Linux computere og selvfølgelig mellem de 2 Windows 10 computere, så jeg gætter på at du fra en XP computer kan få adgang til filerne på din Windows 10 computer med metoden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-16 15:31
Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 28-07-16 18:52

Hos mig har der ikke været noget med at skulle ændre i WORKGROUP, den ene computer er opgraderet og den anden er en ren installation begge har automatisk fået WORKGROUP
Jeg tror heller ikke at det er problemet hos spørger, han kan jo se Windows 10 computeren fra XP men ikke få adgang til mapperne, jeg tror det har noget med tilladelse at gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-16 19:01

Jeg kan jo tage fejl så her vises hvordan du ændrer arbejdsgruppe i Windows 10:
https://windowsinstructed.com/how-to-change-workgroup-in-windows-10/
Hvis Windows XP har HOME og Windows 10 har WORKGROUP så er der problemer og den ene skal skifte

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 08-09-16 15:03

Tak for svaret o.v.n..