/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
PostDanmark? PostNord? Folketinget?
Fra : ingelein
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 03-05-16 10:34

Hej
Jeg har fulgt med i Folketingets debat vedr. PostDanmarks sidste udspil. Forstår for det første ikke, hvorfor og hvornår Folketinget kaperer at det ikke længere er PostDanmark, men PostNord, hvor Danmark ejer 40 % af aktierne. Har hvert land så deres egne love for, hvordan AB PostNord skal fungere?

http://www.postnord.com/da/om-os/

Folketinget vedtager (sikkert) i dag at vi kun får leveret A post - med sikkerhed for levering med en margin på 5 dage. Hallo, det er som i 1640, hvor et brev var 5 dage undervejs med deligencen.

At der ikke sendes så mange breve som tidligere skyldes da i høj grad også Folketingets beslutning om indførelse af digital Post. Så burde man da på samme tidspunkt have reguleret regelsættet om "manuel" postlevering - især dengang vi blev tvunget til at købe postkasser, som skulle placeres ved fortovskanten!

Det lovforslag til regulering af PostDanmarks Postvæsen er i princippet det samme som at skubbe bedstemor ned af trappen og spørge: "Hvorfor løber du så stærkt"?

Jeg indser at der skal indskrænkes ved Postvæsnet, men jeg tænker også med hovedrysten på alt det gøgl i form af gaver, juleæsker, papir m.m. som en overgang var til salg i posthusene rundt omkring, i konkurrence med små specialforretninger i papirvarer.

Gid GLS og andre alternativer snart må finde på en smart og billig måde vi kan få vore breve på.

Vi har aldrig skrevet julekort og hvis vi har gjort det, er de afleveret personligt. Den julekortkultur og feriekortkultur er vist også en saga blot. Det er jo til at grine af at man får postkort, fra f. eks. Kroatien 14 dage efter at de ferierende er kommet hjem.

Desværre er der også stadigvæk mange i det offentlige System, som ikke kan finde ud af at sende digital post. En gang imellem får man en indkaldelse skriftlig, selvom om aftalen var "digital i e-boks" osv. Sygehusene skriver om mange udebllivelser og det er måske ikke så mærkeligt, når systemet også virker sådan at en indkaldelse til kontrol modtages et helt år før tid? Det er ingen undskyldning, men alligevel ikke særlig smart. Det må man da kunne følge op på tæt på terminen?

Nå, jeg skal ned og se om der er andet end reklamer i postkassen
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-05-16 11:50

Jeg har fået post gennem dette firma, skal ikke kunne sige om de er billige, men god service:
http://www.bring.dk/
Gad vide hvad porto så bliver i fremtiden, fik et CHOK da jeg læste at A breve skulle stige til 19.-
Samt forskellen mellem at printe selv blanketter og købe dem på posthuset - ikke alle har en printer eller vil købe en for at spare på porto.
Men det er jo fremtidens DK

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 03-05-16 12:04

det som er problemet og har altid været inden for post danmark er at de er ikke meget for at få folk ude fra til toppen og så har der altid været for mange høvdinge og for få indianer

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-05-16 12:43

ja service er en by i Rusland. Jeg er rasende. posthusene er nedlagt, og pakkeindlevering hos købmanden er stoppet. Nu skal jeg 2 km for at sende en pakke. Og når man ikke er fit for fight er det langt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-05-16 13:05

Citat
Det lovforslag til regulering af PostDanmarks Postvæsen er i princippet det samme som at skubbe bedstemor ned af trappen og spørge: "Hvorfor løber du så stærkt"?

Håber ikke, du har copyright på den.

Ak ja; tider ændres. Jeg husker vor gamle Landpostbud, der om vinteren, vadede rundt i meter høje snedriver. Tit ud over en mark, når det var mest fremkommeligt. Med en stor tornyster på ryggen, og en skuldertaske på siden. Han tillod sig den luksus, at have en stok med til at støtte sig ved.

Han stjal ikke sin dagløn.

M.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-16 13:50

Det er jo den eviggyldige borgerlige sandhed vi hér er vidne til. Udfoldet i al sin magt og vælde:
PRIVATISERING af offentlige virksomheder og institutioner, samt tjenesteydelser; erlangt bedre, mere effektivt og billigere, med større gevinst, tilfredshed og til glæde for alle almindelige borger!

Man fyrede 50% af de produktive medarbejdere da postmængden faldt med 50%. Godt så.
...men hvorfor fordoblede man så samtidig porto'en? ...ad flere omgange?
Aktionærene skal tilgodeses først og fremmest og de forventer et stadigt større udbytte af virksomheden år for år. Ellers er det jo en dårlig 'investering'. Aktionærene er som nævnt staterne Sverige og Danmark.
De er i fællesskab lykkedes med at slagte hønen som lagde Guldæg !
Til gengæld er der kommet mange PRIVATE aktører til
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-05-16 14:18

Ja hvis nu staten havde beholdt postvæsenet, behøvede det bare at gå lige op, ingen skulle tjene på det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-05-16 15:07

Jeg tror nu at der er lige så mange høvdinge som indianere og hvor indianerne ikke har et misundelsesværdigt job! Desværre forsvinder der med rationaliseringen også mange studenterjobs.
Sidder lige og tænker : Når A brevene forsvinder, må det hele jo være til B takst, eller hva?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-05-16 15:12

Og i mit link i indlægget står der at PostDanmark vil arbejde på at fremme e- handelen. Så de vil også bidrage med at lægge byernes handelsliv øde, samtidig med at Folketinget med den anden hånd arbejder for at bykernerne fortsat skal være attraktive. Halløjsa, hvor bliver det dejligt at være turist og beboer i Danmark.
Ingelein, som virkelig savner de små specialbutikker med branchekendt faglig ekspedition.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-05-16 16:13

Specialbutikkerne forsvandt da supermarkederne kom. Det er ikke e-handelens skyld. hvor jeg bor skal man langt for at købe mere end de daglige fornødenheder, så jeg køber næsten alt på nettet. Så jeg er meget afhængig af at posten fungerer. Man skal vist bo i midtkøbenhavn for at have specialbutikker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-05-16 19:29

Helt i orden at droppe et forældet post system, nu med 19 kroner for et frimærke,
de, ikke dem der arbejder i post væsenet, men deres dumme ansvarlige,
fyrer jo med disse priser deres ansatte og senere også dem selv..

Et Email kommer jo meget hurtigere og billigere frem...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-05-16 22:20

Det er nu lidt svært at klare al post med e-Mail. Der er jo en masse mennesker, der ikke er IT - mindede. Jeg har faktisk svært ved at forlige mig med min Smartphone med windows styresystem, selvom jeg har arbejdet med IT siden 1986 og i en årrække som profi. En gang imellem tænker jeg: Nu gider jeg ikke sætte mig ind i mere elektronik, men bliver mere eller mindre tvunget til det. Arbejder både med Mac og Windows og med AutoCad.

Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-05-16 23:10

Post Danmark kvæler jo sig selv. Alt har jo nærmest åbent i døgndrift, så dur det ikke de stiger af
De mangler da vist en spindoktor!

https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Modig-postaftale-sikrer-bedre-konkurrenceforhold.aspx

http://nyheder.tv2.dk/2016-05-03-danske-medier-aviser-og-dagblade-bliver-fortsat-leveret-til-tiden

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-05-16 10:51
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-16 13:58

JegErHer -> *LOL*
NB: Husk at ringe/SMS'e til modtageren først, så denne ved hvornår du er hjemme og kan aflevere forsendelsen til vekommende.

Har du eller modtager ingen telefon?
Så kør ud og læg en besked i postkassen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-16 14:01

...eller send en mail ..et Tweet ..Messenger..eller noget?
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 10-06-16 10:57

Tak for svaret molokyle.
Mange gode svar til emnet -