/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Vandplanter og CO2
Fra : mig-selv
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 18-04-16 21:51

Man kan købe ´kunstig´ co2 og man kan købe den ægte vare.
Men hvor i bund og grund ligger forskellen - har læst mine øjne tørre og alle anbefaler det ene og det andet.
Forskellen er PRISEN? for mit vedkommende - jeg kan se ? næsten øjeblikkelig grønnere planter med co2 frem for det kunstige.
Easy Carbo:
http://www.akvariebutikken.dk/product/easy-life-easycarbo-5-liter-254/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-16 19:57

Affødt af dette spørgsmål har jeg brugt timer på at forske i vort globale CO2 problem,
langt over halvdelen af vor klode er jo hav,
hvor effektive vandplanter måske kunne nedbryde den stigende CO2 forurening?

Og så er det vist kun et spørgsmål om små akvarier,
ret ligegyldigt hvad det koster i global sammenhæng.

Plant et træ, skove er løsningen, det under vandet er ikke så effektivt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-16 20:12

I teorien skulle man kunne fjerne mineraler fra vandet ved at tilføre ekstra CO2 , så planterne optager mineralerne. fiskene udskiller mineralsk affal i ulige større mængder end CO2 for at det passer med planternes behov.

Det var sikker også rigtigt hvis du kun har en lille fisk pr 100 l akvarium.
Med den fisketæthed vi normalt har kan affaldsstiofferne ikke nedbrydes hurtigt nok til at det bare kommer til ligne lidt af balance.
løsningen er ofte at skifte en del af vandet så affaldskoncentrationen holdes nede. Så er CO2 tilsætning ligegyldig.
der skal heller ikke meget CO2 til før du skader fiskene. Så snart de begynder at svømme højt for at komme tættere på overfladen er det alt for meget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-16 20:54

Lige for tiden har jeg et hjemmelavet gær anlæg, hvor co2 bliver ledt ned i en beholder i vandet, så kan vandet selv optage co2 - ulempen er bare at det ikke holder ret længe/ sukker og gær.
Men jeg kunne give vandet en sjat Dansk vand.

Og jeg er opmærksom på iltmangel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-16 21:30

CO2 giver egentlig ikke iltmangel men lidt forhøjet CO" koncentration opfattes af fisk (og mennesker) som for lidt ånding. højer koncentration er direkte giftigt . Ved omkring 5% Co2 i luften kan dyr og mennesker miste bevidstheden og senere dø.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-16 22:49
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-16 07:21

Alt det er såmænd godt nok, men - hvor er forskellen mellem ´kunstig´ co2 og den ægte vare ´luftart´.
Den kunstige må vel indeholde andre former for ´kemi´, som på lang sigt må være giftig for fisk og planter.
Har før prøvet Easy Carbo, og dengang døde alle mine snegle fra dag til dag - det havde jeg dog ikke problemer med, da de var er uønskede gæster

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-16 09:54

Citat
Har før prøvet Easy Carbo, og dengang døde alle mine snegle fra dag til dag - det havde jeg dog ikke problemer med, da de var er uønskede gæster

Næh, jeg havde også et akvarium hvpr bunden bestod af halvt tårnsnegle og halvt sten, men man skal også tænke på at når alle laverestående dyr går til i en habitat er der fare på færde og det påvirker også de andre ......... og fødekæden.
Producenten bør kunne oplyse hvad kunstig co2 består af, man skulle tro at det var enklere bare at hente det fra luften og separere lige som når der produceres ilt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-16 12:27

Citat
bunden bestod af halvt tårnsnegle og halvt sten,

Så er det virkeligt ikke pænt at se på mere - alt kravler og kryber.

Der kommer vel også en anelse co2 ned i vandet gennem luften, men sikkert alt for lidt.
Prøver noget ´Carbo´ i min plante balje som også er rimeligt levende af snegle og fortsætter med gær/sukker til det andet - co2 er rimeligt dyrt at anskaffe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-16 13:00

Citat
Så er det virkeligt ikke pænt at se på mere

Jeg opgav simpelthen at rense bunden men smed den så ud til de andre i forhaven, jeg ville ikke have nye snegle eller en masse lig til at forurene vandet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-16 21:33

Citat
CO2 giver egentlig ikke iltmangel men lidt forhøjet CO" koncentration opfattes af fisk (og mennesker) som for lidt ånding. højer koncentration er direkte giftigt . Ved omkring 5% Co2 i luften kan dyr og mennesker miste bevidstheden og senere dø.

Og det store med fisk fik et par dråber (kunne ikke lade være) og nu er fiskene steget 10cm længere op i vandet - eller også tror de bare der er mad på vej.
Minder mig om et andet indlæg jeg havde, om nyt filter - samme opførelse - bare manglende bakterier = var det Luffe der løste problemet??
MEN absolut noget man skal passe på med - sikkert derfor mine snegle døde - de var for langsomme om at nå overfladen - MÅSKE.

Siden Sidste uge har de fået gær/vand - i dag et par dråber kunstigt? og de længes ikke efter lys, og jeg kan tydeligt se nye og grønne blade - svært at tage et ordenligt billede i focus, når alle dyr tror det er mad:
https://www.dropbox.com/s/csa2h7d1mcsd06b/DSCF9623%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-16 23:45

Algerne i vandoverfladen i verdenshavene opsluger ganske store mængder co2 og blive så føde for en masse småkravl, laveste led i fødekæden

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-16 10:02
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 22:56

Citat
Ih, sikke fint dit akvarie er!

Mange tak...
Det er´kun´det ene hjørne der vises.
Citat
Det kræver da vist sin mand at holde fisk

Egentlig ikke - bare en god tegnebog/ bankforbindelse når el/vand skal betales.

Da jeg startede med fisk tilbage i 1960´rne, var det helt andre ting og sager der ikke kunne lade sig gøre, og tror næppe der blev snakket så meget om co2 (hvad er det?) men alt groede som det skulle i en balje på 30L og en 15W pære ovenpå/ uden varme og alt moderne teknik.

JEG hader bare at se alger der overtager mine planter, og det problem har jeg - dog kun de første 20cm ned af, og der er 65 til bunden - der efter er det som en smuk bøgeskov af grønt.
Men sjovt nok har jeg i nyere tid, ALDRIG kunne få ´vandpest´ og lignende til at gro, og den fatter jeg ikke da det burde være noget af det nemmeste - bare ikke for mig.

Og jeg har prøvet diverse alge dræbere på flaske, men det virker kun når/HVIS det ligner en grøn skovsø, så ud til højre med de kemikalier.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-16 06:15

Citat
Men sjovt nok har jeg i nyere tid, ALDRIG kunne få ´vandpest´ og lignende til at gro

Det præsterede jeg, endda så så jeg tit måtte høste de lange ranker i overfladen for lysets skyld. men de kræver meget næring og det vil man heller ikke have i akvariet.
Havde på et tidspunkt en malle der var dygtig til at holde alger nede på planterne, den var sort med hvide prikker og store finner, rigtig flot, desværre blev den aggressiv mod alle de andre da den blev 12 cm lang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-16 22:41

Citat
Havde på et tidspunkt en malle

Mon det var en ? labeo - de bliver/er netop MEGET hidsige og jager næsten alt - selv pirat fisk
havde en af slagsen (sort/rød), og den var ikke bange for ret meget, bortset fra fangstnettet.

https://www.google.dk/search?q=labeo&espv=2&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjt1KOMlK3MAhVIESwKHepbDj8Q_AUIBigB

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-16 19:15

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : thorleif01

Dato : 30-05-23 11:28

Du kan læse meget mere om CO2 og fordele her.

https://www.amazoonia.dk/fordele-ved-co2/

https://www.amazoonia.dk/hvorfor-tilsaette-co2-i-dit-akvarium/

Der er også en rigtig god artikel som måske kunne være interessant om Alger i akvariet her.

https://www.amazoonia.dk/alge/