/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Gyldighed af flaskebon.
Fra : vedikkealt
Vist : 4306 gange
300 point
Dato : 17-04-16 23:19

Hej Allesammen

Jeg har lige været på kursus, hvor vores lærer oplyste at forældelsesfristen på flaskeboner var 5 år.

Jeg har Googlet alle de muligheder jeg har kunnet komme i tanker om, men kan ikke finde den tekst eller lov hvori det fremgår, jeg kan højest finde noget om 3 års forældelse af flaskeboner.

Men i er helt sikkert dygtigere

Bedste hilsner fra vedikkealt

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 18-04-16 00:43

Din flaskebon gælder som et tilgodebevis, hvor du har krav på at få udbetalt værdien. Butikken må ikke stille krav til, hvornår du indløser den. Butikker kan heller ikke stille krav til, at du skal købe varer for panten.
http://mst.dk/groenne-tips/hjemmet/flasker-og-glas/

Forældelsesfristen er 3 år efter 2008
http://www.nft.nu/nb/den-nye-danske-foraeldelseslov-og-forsikringsaftaleloven

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-04-16 07:30

Jeg havde problemer med en bon i Lokal Brugsen på 20.- for mange år siden, den var over en måned gammel.
Citat
Forældelsesfristen er 3 år efter 2008

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-04-16 10:27

Den lov, du finder bestemmelserne i, hedder "Forældelsesloven". Den findet du på nettet bl. a. i Retsinformation. Der er en glimrende artikel om reglerne på nettet på dette link:

http://www.bechbruun.com/~/media/Files/Videncenter/Artikler/Finans+og+kapitalmarked/2008/2008+Den+nye+forldelseslov2691391.PDF

Hvis nogen nægter at modtage dine flaskeboner og hævder, at de er for gamle, skal du puste dig lidt op og lyde som en advokat, når du siger: Vil I være venlig at oplyse den hjemmel, I påberåber jer, for jeg har til hensigt at indbringe sagen for Forbrugerombudsmanden". Det kan de ikke svare på. Så de vil nok foretrække at udbetale dig belø'bet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-04-16 10:29

Og husk så at ta`den ud af automaten.

Jeg kendte en flaskedreng, der tjente gode penge, ved at folk glemte at tage bonen med sig. Så var han ude at hente den. Skete rimelig tit.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-16 14:36

http://www.ezz.dk/692074-flaskeboners-holdbarhed

Måske forældet, men 5 år,

men er det ikke komplet ligegyldigt, hvem gemmer flaske pant boner så længe?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-04-16 14:54

Og pas så lige på at blækket ikke fordamper af bonen, hvilket de papir strimler hurtigt gør.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-16 10:55

3 eller 5 år ?

Nu har jeg så fået svar tilbage fra Dansk Returpantsystem....kopieret ind her.

Tak for din mail.

Pantbekendtgørelsen siger ikke noget om, hvor længe en pantbon er gyldig. Det bestemmer forældelsesloven og markedsføringsloven. Som hovedregel kan en pantbon være gyldig i op til 3 år. Men der kan være konkrete forhold, som gør gyldigheden kortere.
Du kan læse mere om reglerne her:
https://www.dansk-retursystem.dk/dk/returregler/

Med venlig hilsen

Charlotte I. Damsbo
kommunikationskonsulent

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-16 22:22

Tak for svaret katekismus.

Den holder med de 3 år