/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Vinter foderbræt adfærd
Fra : svendgiversen
Vist : 720 gange
100 point
Dato : 16-02-16 16:09

Jeg må ikke fodre vore fugle i øjeblikket, fordi vi har rotter i have sten gærdet,
med gift udsat i en blik kasse,

men jeg snyder og fodrer dem lidt øverst oppe i tynde grene, hvor rotterne ikke kan nå op,
og mens jeg holder udkig efter rotterne, har jeg også set mere til fugle adfærd end nogensinde.

Den største vi har er en ringdue, ikke en foderbræt fugl, men ret sky,
den æder alt på jorden, men vi har ikke set den på foderbrættet,
og min kone jager den væk til fordel for mindre fugle.

De næststørste er vi heller ikke så glade for, solsortene,
som prøver på at holde de mindre fugle væk, men også her er der forskel.
Hannen færdes mest på jorden, foretrækker orm og andet frem for solsikke frø,
mens hunnen æder på livet løs på foder brættet.

Måske er hun allerede ved at forberede æglægning, men en observation der undrede mig,
da solsorte hannen undtagelsesvis også åd løs på foderbrættet, kom hun og jog den væk.
Er der nogen der har set en tilsvarende adfærd, som vi jo er nogen der kan genkende?

Ellers dominerer rødhalsene over de mindre sangfugle, de æder også løs i lang tid,
i modsætning til musvitterne, der lige snupper et korn og så straks er væk igen.

Midt i mellem har vi nogle gul brune fugle med markante hvide vingebånd,
der helst vil færdes på jorden, hvor vi så ikke fordrer i øjeblikket; forslag til hvilke??

Og er der nogen der kan nikke genkende til den nævnte adfærd eller kan supplere???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-02-16 16:20

Citat
Jeg må ikke fodre vore fugle i øjeblikket, fordi vi har rotter i have sten gærdet,
med gift udsat i en blik kasse,

Det er da trods alt også bedre at have rotterne i haven i stengærdet end at have rotter på loftet - det er jo ikke så sjovt at gå med en blikkasse på hovedet

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-02-16 17:39
Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 16-02-16 19:39

Den med solsortene kender vi,når vi har lagt solsikkefrø på foderbrættet kommer de,og opfører sig,som de ejede det hele,derfor har vi hængt kugler op til de mindre fugle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-16 20:21

Tak opa, vi har vist noget tilfælles med solsorte hannen?
Og det med frø-kuglerne har jeg heller ikke haft den store sukesse med.

Men hvor er de små fugle dog søde og hvor fint de omgås hinanden, trods hakkeorden,
jeg ser dagligt musvitter stjæle bag ædende solsorte hunner på vort fugle bræt.

Efterlyser stadig primært typisk fugle adfærd her om vinteren??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-02-16 21:33

Jamen svendgiversen. Solsorte er territoriefugle og vil være eneherskende på foderpladsen, uanset om det er et brædt eller på jorden. Når jeg lægger æbler ud til solsortene, skal der mindst være 5 m mellem hvert æble, for at de æder i stedet for at bruge tiden på at bekrige hinanden. På fuglebrædtet kan musvit og mejse lige stjæle et korn mens solsorten er der. Dine hvidstribede fugle er bogfinker, som jeg aldrig har set på fuglebrædtet.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-16 08:09

Hvor jeg fodrer (på jorden; både under åben himmel og under buske) er der et fast mønster i 'kampen' om maden på en normal vinterdag.

Først kommer et kragepar. De snupper hvad der er i blandingen af nødder i skarp konkurrence med skaderne, som er de næste der indvaderer foderpladsen. Imedens sidder ringduerne pænt og venter til krager og skader har mistet interessen. Duerne går så målrettet efter solsikkefrøene, ærterne og majsene. Medens duerne spiser kommer gråspurvene og musvitterne til og spiser med. Solsortene kommer lidt senere og tager sig af æblestykkerne. Til sidst kommer rødhalsen og snupper det som de andre har overset af små 'krummer'. Hele seancen varer ca. en time. Så er der spist op.

I Perioder med hård frost er der knap så megen 'fred' og god orden. Så er det en kamp om at komme først til mølle. Desuden deltager mågerne som de første og snupper alt som er større end solsikkefrø (..æblerne undtaget). Derudover kommer der besøg af grønirisk, blåmejse, gærdesmutte, bogfinke og de vintertrækkende vindrosler.

Der er dog een ting som har puslet mig under fodringen og det er skadernes strategi. Først sluger de straks alt hvad de kan nå på foderstedet. Dernæst samler de næbet fuld af en større portion og flyver væk med byttet. Kun for at komme tilbage og samme mønster gentager sig. Til sidst begynder de at gemme hvad de måtte finde. De hopper ind i rosenbedet, gemmer 'fangsten' ved foden af rosen og dækker til med blade. Jeg er ikke helt klar over om de kan huske deres gemmested? For, hvis jeg ikke fodre dem en dags tid, kan jeg se dem lede tilsyneladende formålsløst mellem roserne. Kragerne er dog ikke helt dumme. Ofte har de siddet og kikket skaderne ud medens de gemte sagerne, så når skaderne er fløjet flyver de ned og plyndrer depoterne.

Spørgsmålet er: Laver skader normalt sådanne 'depoter'?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 11:09

Ja, sikkert bogfinker og vi har ikke skader og krager her i et åbent kystlandskab,
men masser af måger og de snupper hele mejsebolde ad gangen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-02-16 19:03
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-16 20:09

I mange år havde jeg en fugleven. Peter solsort fulgte mig tæt, når jeg gravede eller lå på knæ for at luge. Jeg smed orme og larver hen til den, mens den tålmodigt ventede i få meters afstand. Den er borte nu, men jeg fik tæmmet en ny solsort sidste år. nu er jeg spændt på at se den igen i år.
http://strikingeshave.blogspot.dk/2013/05/fuglefodring-i-mange-maneder.html
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-16 20:15

nb. sidste billeder i min blog viser en halsbåndmus!
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-16 21:30

Musen vi har set på det sidste, kan meget vel være en halsbåndmus,
men rotten, som vi ikke har set siden jeg flyttede giftkassen op til dens nye udgang,
er meget større, og forhåbentlig nu død?

Og jeg fodrer nu kun mine kære fugle meget moderat og højt oppe,
rigtigt at solsortene dominerer og forsvarer deres territorium,
men også helt tydeligt at hun solsorten jager hannen væk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-16 21:46

Din rotte kan meget vel være kommet i forbindelse med opgravninger på vejen. vores kom da der blev udskiftet kloakrør i vejen. En nabo længere henne af vejen havde en brønd, der var fyldt med rotter, fordi der var hul i en afgrening.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-16 08:32

I vores 'rosenhave' er det nu solsort hannen som jager hunnen væk under fodringen. Jeg var meget opmærksom på det igår efter at have læst om det modsatte i denne tråd. Mon ikke det bare er en 'tøse' han du har på kost svendgiversen?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-16 11:08

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-02-16 11:12

næh, jeg synes at vores solsortehunner klarer sig fint overfor hannerne........................men vi nærmer os jo også ynglesæsonen. hvorfor skulle fugle ikke også være lidt galante for at opnå noget:-
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-02-16 10:00

Ja, hende her mor-sort nede i 'rosenhaven' klarer sig nu også fint. I ved.. :

Nød lærer nøgen fugl ..at spæne !

Hannerne er også feje. De er 2 mod 1.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-02-16 11:57

typisk han
Ingelein