/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hvordan virker en Wi-Fi forstærker?
Fra : ingelein
Vist : 712 gange
50 point
Dato : 30-12-15 19:15

Hej
Der er langt fra min routers placering og til yderste rum i et vinkelbygget hus, næsten hypotenusens længde, hvis man tænker huset som en trekant. Der er III streger forbindelse til det yderste rum og der kunne jeg godt tænke mig en noget stærkere forbindelse- læs hurtigere.
Fra Routeren kører jeg kablet på en 20/2 MB forbindelse.
Er det spild af penge at købe en forstærker? Hvor sætter man den ind - og til hvilken pris?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-12-15 19:26

"Forstærker" er nok for meget at kalde den men mere en repeater (videresender) idet den modtager signalet og videresender det.

Har selv en sådan for at få ordentligt signal i udestuen og ude på terrassen.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 60 point
Dato : 30-12-15 19:37

Jeg vil ikke mene at det vil være spild af penge, for en forstærker, eller repeater for den modtager signalet og sender det vidre, kan sagtens være en god løsning. Såsnart den er konfigureret så skal den blot tilsluttes en stikkontakt et passene sted et stykke fra routeren.

Nu er jeg ikke helt med på hvor du har routeren. Men en placering af repeateren ca halvvejs mellem routeren og der hvor du ønsker bedre signal ville være passende hvis det er muligt. Eller kunne flere repeatere måske være en mulighed for at lede signale hele vejen gennem vinklen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-15 20:09

Tak for svarene. Hvis I forestiller Jer en trekant, skal signalet tværs over, altså fra retvinklens lige ben tværs over (hypotenusen). Router og den anden modtager er faktisk placeret så langt væk fra hinanden som muligt. Signalet skal gå tværs over terassen, uden hindringer undervejs i form af mure eller træer. Min router står i vindueskarmen og den anden pc er også placeret tæt ved vinduet .
Skal signalforstærkeren bare gå i en stikkontakt? Så tæt ved ? som muligt? Midtvejs placering ville være midt på terassen, for jeg tror ikke at en route gennem begge husets "lige ben" vil være ok. Der er godt nok god forbindelse i den "rette vinkel", forestil Jer stadigvæk en trekant. Huset er 17 m langt fra den ene ende til viniklen og også 17 m fra vinklen til den anden ende. Eet plan.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-12-15 20:28

Ja, den går i stikkontakten, og så skal du trykke på en knap på begge enheder, så "parrer" de sig.

Det er muligt, at du skal have mere end 1, for at få godt signal hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-15 21:19

Jeg vil klart anbefale at du bruger min. 2 stk repeatere, et i hjørnet og et midtvejs mellen enten router og hjørnet eller hjørnet og PC, eller begge steder.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-15 21:24

Prøv i første omgang at nøjes med een repeater i hjørnet. Den burde kunne række de 17 meter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-15 22:23

Jeg har på vores ferieadresse i udlandet været nød til at bruge repeatere. Det er en nødløsning, men da bedre end ingen forbindelse.
Jeg har heldigvis ikke brug for dem mere, så de er billigt til salg. modtagelse og videresendelse tager tid, så den samlede hastighed går ned.
Hvis det er muligt skulle di hellere placere routern ed sted i midten, så den dækker hele boligen. Valg af enanden kanal med mindre forstyrren kan også hjælpe.

Husk at et netværkskabel altid en hurtigere og mere sikkert end WIFI.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-15 22:36

Citat
Husk at et netværkskabel altid en hurtigere og mere sikkert end WIFI.

Jeg er fuldstændigt enig. Men b.a. min kone er tit møg irriteret over alle de ledninger, selv der hvor vi blot har et par lamper og en mobillader.

Hvis det er muligt så flyt routeren til et mere cetralt plads. Et kabel fra routeren til PC'er er langt at foretrække hvis det er muligt. (Både min egen og min kones stationære har kablet netværk, kun de bærbare, og mobilerne er på trådløst.)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-12-15 22:40

Det er nu ikke ret meget hastigheden går ned gennem en repeater.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-15 22:45

Nu har jeg lige siddet og regnet lidt. (17^2 + 17^2)^1/2 = 24 meter. Det burde routeren kunne klare. Du siger at der kun er et par glasruder og en terasse imellem. Min egen accesspoint klarer let en sådan afstand, ganske vist ikke med fuld speed men nok.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-15 22:47

Hvad er det for en router?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-15 22:55

Det er TDC homebox - sidste udgave.

Det er ikke muligt at flytte routeren, hvis jeg stadigvæk vil være kablet på routeren. Routeren sidder i en fast installation på mit arbejdsværelse. Det ville være fint, hvis min gemal også kunne være kablet på, men det kræver en anden installation - så vidt jeg kan se.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-12-15 10:14

Nu spørger jeg meget naivt: Kan man have forskellige pc kablet på i et hus og forskellige steder? vi har en lang skinne i væggen på det sted, hvor jeg underviser. Skinnen er selvfølgelig forbundet til en router, som står et andet sted i et skab ude på en gang. (Stofa). Det kan vel også lade sig gøre i et hus, med store omkostninger til følge?
Jeg vil måle speed på gemalens pc. Måske er det også bare den, der med sine 5 år ikke er hurtig nok. Jeg flytter den lige til andre steder i huset for at se hastigheden.

Tidligere, med en stationær pc og en GE GEAR router havde jeg installeret en dims, der skulle give et lineært signal fra routeren. Jeg ved ikke, om den kan bruges sammen med TDC homeboxen. Mon? Jeg går ud fra at Home boxen sender et radiært signal.
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-12-15 12:39

Jeg købte denne:

https://www.hardware-store.dk/traadloes_netvaerk_repeater/prod_8249.html

Du skal ikke tage dig af prisen, den findes billigere, men linket blot for at vise min repeater.

Du skal være obs på opsætning med hensyn til kode mm.

Manual her (engelsk):

https://www.manualowl.com/m/TP-Link/TL-WA850RE/Manual/330115

Den fungerer ganske tilfredsstillende hos os. Routeren står i hjørne af værelse - hvor kabel er ført ind i huset. Repeateren sidder i stikkontakten i i modsatte diagonale hjørne af huset - nok 20 m, gennem to væge.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-12-15 12:41

.... glemte lige at skrive, at vi også bruger den til vores TV uden problemer. TV'et står ca. 5 m fra Repeateren i stuen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-12-15 14:01

Så længe der er tale om netværkskabler, uanset om der er tale om CAT5,6,7,8 eller om der er tilføjet et "E" efter tallet så kan du sagtens bruge det. Jeg har selv en kabelbakke købt i Silvan som jeg selv har sat op i mit arbejdsværelse og monteret netværksstik beregnet til vægmontering i, og i stuen har heg sat nogle mindre kabelbakker op købt i Biltema. Samtidigt har jeg en 16 pol switch, og det har jeg alt sammen brugt sammen med en TDC-Homebox (idag har vi fibernet). Mit eget trådløse foregår med en separat accesspoint.

Jeg ved ikke hvor mange PC'ere eller andet du skal have sluttet til routeren, men der er fire udgange fra en indbygget switch som du sagtens kan sætte et kabel til.

Det trådløse din Homebox er med indbyget antenne og den sidder sikkert uheldigt i forhold til væg og andre ting, det må være derfor at det ikke fungere bedre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-16 09:59

Citat
Hvordan virker en Wi-Fi forstærker?

http://www.hardware-bloggen.dk/wifi-repeater-og-wifi-forstaerker/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-01-16 16:38

som du skriver 31-12-15 10:14

Du har 2 internet forbindelser (tdc og stofa) er det for at adskille privat og erhverv ?

ellers lyder som om du laver dobbelt konfekt (wifi) til ingen ting

har tdc og stofta samme SSID ?

forvent ligeledes på ældre bærbare m.fl kun har 54Mbit trådløs netkort og 100Mbit til kabel

i dag køres der med 300Mbit eller mere til det trådløse og Giga på Kabel

og så kommer det an på hvor kraftigt både din tdc og stofa udsender signal, udsender de signal på
5 Ghz båndet er de up to date

prøv om du har samme signal styrke på din pad som på den pc der står længst væk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-16 17:12

hej dk
Hjemme har vi TDC. På det sted, hvor jeg bestyrer nogle pc'ere til undervisningsbrug, har vi koblet en række pc'ere på med kabel på skinner i væggene.
ingelein

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-01-16 17:45

dvs du adskiller hjemme (tdc) og undervisningen ?

for at få det til at virke optimalt fra dit tdc modem og over til den anden ende skal du enten bruge
en god repeater eller et acces-point sammen med et godt udendørs acces- point som du sætter i en lan forbindelse i dit tdc udstyr eller kun kabel til den ene accss-point og så kable videre til næste

dem jeg vil anbefalde ligger godtnok i den dyre ende men de virker

se her www.ubnt.com
denne til indedørs https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac/
og udendørs https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-outdoor/

jeg har været steder hvor det kun var/er nødvendigt med et udendørs

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-01-16 17:50

Jeg har måske ikke forklaret mig godt nok. TDC er hjemme og STOFA på en helt anden adresse.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-16 10:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.