/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
BilstrupV: Nyt batteri til el-cykel
Fra : BilstrupV
Vist : 590 gange
100 point
Dato : 11-12-15 23:00

Batteri-pakken i el-cyklen kan ikke mere.
Det er en Yamaha Ax-ion City med en NiCd-batteripakke. Databladet angiver 5 Ah; der er 20 celler/enheder i pakken (1,2V x 20 (24V) 5 Ah).
Har hver enhed så kun 250 mAh??
Jeg kan købe enheder med loddeflige på 11000 mAh, og det er NiMH. Får den så 40 gange så stor kapacitet? Mon det går? Det ser jo heller ikke rigtigt ud - hvor begår jeg en fejl?
Mon laderen til NiCd kan lade NiMH?
Jeg agter at udskifte de enkelte enheder, da en ny pakke ikke kan skaffes - og slet ikke til en pris, som er til at betale. Cyklen er (vist) over 10 år gammel, og da var batterier måske noget ganske andet, men alligevel ser det galt ud.

Jeg venter spændt.

Mvh

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-15 06:05

De der "loddeflige kunne godt lyde som spadestik, så det hele er til at sætte sammen med korte stumper ledning med spadeconnectorer på. Med 11000 mAh får du 2,2 gange så høj kapacitet som det oprindelige. Du skal så have 20 celler i serie for at komme op på de 24 Volt.
Der er ikke 250 mAh nogen steder; Ampere er som du nok ved en måleenhed for den strøm, som løber igennem. De 5 (og i fremtiden 11) Amperetimer er noget, der løber igennem alle cellerne, men da du stabler 20 af dem oven på hinanden, bliver spændingen 20 gange så høj.
Held og lykke med projektet.
pbp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-15 08:17

Det kan være det er en and? Det har jeg hverken teknisk indsigt eller erfaring til at kunne afgøre..
...men: Jeg kender flere som påstår, at de har kunne 'redde' nedslidte NiCd-batterier ved at lægge dem afladet i dybfryseren (-18 grader celsius) i to døgn. For derefter, umiddelbart efter at have taget dem dybfrosne ud, at kunne oplade dem fuldt.

Det gælder både cykelbatterier og batterier til bærbare computere af NiCd-batteritypen.

Det er da værd at prøve?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-12-15 08:49

Der er firmaer der reparerer cykelbatterier. Jeg går ud fra de sætter nye batterienheder i den gamle kasse, men har ikke prøvet det!

Du kan prøve at google

elcykel batteri reparation

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-15 11:35

Kontakt http://www.himex.dk/ De er vældig flinke og meget moderate med priserne - også på en forespørgsel - har selv prøvet det.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 05-03-16 10:26

Tak for svaret pbp_et.