/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Beskytte regneark mod ændringer
Fra : Oldboston
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 03-10-15 13:45

Jeg arbejder med Excel regneark (flere versioner). Undertiden består indholdet af tal, der er hentet fra forskellige andre regneark ved hjælp af = plus angivelse af den pågældende celle.
Hvis jeg nu har lavet den endelige version af regnearket, og gerne vil flytte hele regnearket til en anden placering, sker det undertiden at indholdet ikke kan flytte med uden at ændre sig. En henvisning til f. eks. =AM2304 får ved flytningen af regnearket et andet indhold. Hvordan kan jeg låse regnearkets indhold fast, sådan at det fremstår helt uændret efter flytningen?
Nogel vil måske sige, jeg kan gemme det som pdf-fil. Det er sandt, men hvis jeg gerne vil arbejde videre med det efter flytningen, er det ikke en god løsning.
Der må være en løse- eller gemme-funktion i Windows Excel, som en af jer kender, håber jeg. På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-15 13:58

En løsning kan være at alle eksterne celler du henter værdier fra navngives. Når du så flytter resultatarket vil det stadig hente eksterne data fra de korrekte celler. Eksempel: celle a3 navngives til eksempelvis indhold_a3 (du må ikke have mellemrum i navne). I den celle du så vil bruge værdien taster du et ="indhol_a3". Du kan få vist en liste med alle navngivne celler ved at trykke funktionstaste F3, når du skal indsætte dem i formler.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-15 13:59

Jeg kan så ikke lige se det har noget med beskyttelse af data at gøre

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-15 14:03

Hvis du derimod vil flytte arket og beholde værdierne, skal du markere alle celler, kopiere indholdet, indsætte det i et andet ark med funktionen "indsæt->værdier". Værdierne reffererer så ikke længere til de celler data er hentet fra.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-10-15 15:28

Tak for dine svar, Brasso. Det sidste svar løste problemet. Du skriver, at jeg kan vælge "indsæt værdier". I min Windors version står den option ikke i menuen, men den findes i en undermenu til "indsæt special". Det er måden at gøre det på, tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 03-10-15 15:32

Tak for svaret Brassovitski. Du skriver i et af dine indlæg, at du ikke kan se, at det har noget med beskyttelse at gøre. Det ved jeg nu ikke, det drejer sig om at beskytte indholdet i cellerne, dvs. at de tal, der står i cellerne, skal være uændrede, når de flyttes. Måske ikke beskyttelse i henseende til it-sikkerhed, men dog på jævnt dansk en beskyttelse af nogle data. Men det var en stor hjælp, du gav mig, så du fpr en ekstra stjerne.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-10-15 20:44

Ok! TakTak. At beskytte et ark handler normalt om at man kan låse bestemte celler, så værdierne i dem ikke kan ændres. I min Excel 2007 findes funktionen på båndet, på fanen "startside", gruppen "Udklipsholder", dropdown-menuen under ikonet "Sæt ind".,punkt" Indsæt værdier".