/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gave problemer
Fra : svendgiversen
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 20-09-15 20:50

Dette spørgsmål drejer sig hverken og guld skrift på gravsten eller en afskeds hilsen,
men er næsten lige så problematisk..

I næste måned fylder min bedste ven rundt, 70 år, og da han stadig er meget aktiv,
mange muligheder for køb af eksempelvis kondi eller cykel tøj?

Og så fylder min gamle nabo 75 år, her vil min kone lave noget kunst keramik,
hun er fantastisk til at lave eksempelvis brændte, glaserede ahorn lyseholdere,
så vist heller intet problem her??

Problemet er at nogle af mine gamle venner har guldbryllup,
og at manden nu er svært handikappet, helt lammet i højre side efter hjerne blødninger.

Han har svært ved at tale, men er nogenlunde frisk, og forstår hvad vi siger.

På grund af hans sygdom fejrer de kun guldbryllup for den nærmeste familie,
men de har inviteret gode gamle venner, her i blandt os, til et par timers morgen kaffe.

Alle de beskrevne venner er veletablerede og har næsten alt,
hvad kan vi finde på at købe som gaver?
Især til guldbrude parret??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-15 21:04

Jeg vil anbefale Supergavekortet på www.gavekortet.dk , der kan de selv vælge hvad pengene skal bruges til, men folk i så høj en alder har måske problemer med brug computere
Supergavekortet kan du vælge at sende med posten men hvordan valg af butik/event så foregår derefter ved jeg ikke, jeg bruger altid at sende gavekortet med e-mail

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-15 23:06

Åh ja, det evindelige gaveproblem. Min gamle mor, født 1904 og død 2004, havde en meget ufin måde at ønske sig noget på. Når man fylder omkring de hundrede år, ønsker man sig ikke varige goder længere. Hun sagde på plattysk: "opeten und utscheden" nu er det vist ikke et sprog der er ret gængs her i kandu, så jeg oversætter: "opspist og udskidt" og dermed ønskede hun sig fine spiselige ting. Mon ikke også det er derfor en gavekurv er meget velkommen en vis alder. Der er jo ikke plads til mere i skabene.

Tja, hvad kan jeg ellers foreslå? En fin thermokande? Fuglefoderhus? Gavekort til et eller andet arbejde, som du selv kan udføre, eller få en håndværker til.

Det er faktisk svært. Personlig frabeder jeg mig gaver når jeg snart bliver midt imellem 70 og 80. Pyh ha, er stadigvæk i begyndelsen af halvfjerdserne og .........
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-15 10:09

Hvis alle gavegiverne lige taler sammen.................kunne oplevelser hvor den enkelte giver:
er med/deltager/udfører oplevelsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-15 11:34

Min kone sender og modtager stadig breve og postkort med frimærker på,
og er forarget over at indbydelserne er endt som mails,
så et elektronisk gavekort er ikke sagen.

Og de har både termokander og fuglebure, det med en frugtkurv er en mulighed?

En anden er en form for oplevelse,
måske en handicap taxa til et eller anden restaurant med udsigt,
men de skal jo så både hentes og bringes og nyde et eller andet der??
Så vi ved ikke rigtigt hvordan vi bærer os ad og om det kan realiseres for rimelige penge???

De bor alle i Sønderborg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-15 11:40

De bedste oplevelser, er dem hvor giveren yder noget til oplevelsen, altså ikke bare betale sig fra det.
Det syntes jeg bare.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-15 12:06

Eyvind - ja du rammer lige de spekulationer, som jeg har. Min gamle søster i Flensborg er død = lykkelig udgang på et langt rigt liv, hvor hun blev sparet for det værste scenarie: At komme på plejehjem. Hun var 16 år ældre end jeg, og trods afstanden har vi hjulpet hende med hus og have de sidste mange år.
Nu har jeg tænkt på selv at binde en krans i form af et hjerte til bisættelsen. Her skal jeg jo yde lidt og det vil falde i min søsters ånd at jeg gør det. Min gemal er bange for at "resten" af familien/naboer og venner vil synes at jeg gør det af nærighed, selvom jeg har tænkt mig at bruge 88 roser. Hvordan tænker I om det?

Til Guldbrudeparret kunne det være en ide med gavekort til et sted, hvor du og konen også kan være med. Hvad med et besøg på Sønderborg slot. Det er så vidt jeg husker også handicapvenligt.
Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-15 13:07

I første omgang, så ville jeg bede om en ønskeseddel.

Citat
I næste måned fylder min bedste ven rundt, 70 år, og da han stadig er meget aktiv,
mange muligheder for køb af eksempelvis kondi eller cykel tøj?

God ide, hvis det er noget han ønsker sig.

Citat
Og så fylder min gamle nabo 75 år, her vil min kone lave noget kunst keramik,
hun er fantastisk til at lave eksempelvis brændte, glaserede ahorn lyseholdere,
så vist heller intet problem her??

Der er jeg meget i tvivl, da jeg er sikker på at en mand i den alder, har alt det der skal stå på borde eller hænge på vægge.
Spørg, hvad han ønsker sig. Jeg er ikke i tvivl om at din samleverske er dygtig, men jeg tvivler mere på, om han vil blive glad for det

Citat
På grund af hans sygdom fejrer de kun guldbryllup for den nærmeste familie,
men de har inviteret gode gamle venner, her i blandt os, til et par timers morgen kaffe.

Der vil jeg også tilbyde en oplevelse, hvor du og din samleverske også var til stede.
Det kunne enten være at I kom med maden og tilberedte den på en aftalt ugedag. En anden mulighed er at "hente" dem og give middagen hos jer
Hvis det er muligt, så er der handicapkørsel, der kunne hente og bringe "ham" hjem.
Hvordan kommer de selv rundt i det daglige?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-15 13:29

Vi skal være sammen med 70 års fødselaren på torsdag, en ballet på Alsion i Sønderborg,
med fælles spisning først på Sundhalle, og så vil vi spørge hvad han ønsker sig.

Jeg er sikker på at gamle Frede bliver glad for de unikke fyrfads lyseholdere.

Og vi har inviteret guldbrude parret hjem til os, men de tør ikke komme,
vi har ikke handikap toilet, tværtimod har vi høje trin op til vort eneste badeværelse.

De har endnu ikke fået skiftet deres ret nye Volvo ud med en handikap bil,
derfor ideen med en handikap taxa, men beklager,
vi ønsker ikke selv at deltage i denne oplevelsestur.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-09-15 13:50

Du køber et eller andet her
http://www.interpresent.dk/shop/familieskattekiste-lille-5920p.html

http://www.interpresent.dk/shop/familievenlige-125c1.html

Køber du noget i trææske, trækiste vil jeg love dig, at gaven vækker begejstring og wauw effekt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-15 19:04

@svendgiversen
Beklager, men hvad er I for nogle venner???? (Guldbryllupsgave). For penge kan man købe gaver, men ikke venskab. Tænk, hvis det var dig, der var den handicappede mand.
Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-15 19:38

ingelein, jeg kan kun være enig med dig i dette

Citat
@svendgiversen
Beklager, men hvad er I for nogle venner???? (Guldbryllupsgave). For penge kan man købe gaver, men ikke venskab. Tænk, hvis det var dig, der var den handicappede mand.
Ingelein

Jeg var ved at få noget galt i halsen, da svendgiversen skrev

Citat
De har endnu ikke fået skiftet deres ret nye Volvo ud med en handikap bil,
derfor ideen med en handikap taxa, men beklager,
vi ønsker ikke selv at deltage i denne oplevelsestur.

Men svendgiversen og samleversken kunne jo have givet en "oplevelse" i deres "venners" hjem.
Det kunne være at "i dag kommer vi og laver mad for jer" eller en anden ting, som ville hjælpe hustruen, da det sikkert er hende , der må bære det store slæb.

svendgiversen, du burde skamme dig

Citat
Jeg er sikker på at gamle Frede bliver glad for de unikke fyrfads lyseholdere.

Han bliver vel nødt til at sige "det var lige det jeg havde ønsket mig" Så har han da en julegave hjemme. Jeg kender ingen mænd på 75 år der ønsker sig "fyrfadslyseholdere".
Han kan jo også gemme dem til du fylder 75 år , så bliver du så glad for, at de kommer tilbage

Giv dog en mand, der fylder 75 år, noget til ganen, og han bliver glad

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-15 20:05

Som sagt beklager jeg, at vi ikke ønsker at deltage i en evt. overlevelsestur,
vi skal jo til officiel guldbryllups formiddags kaffe, og det er rigeligt for mig.

Og mærkeligt nok er det ikke mig, men min nye kone de helst vil se,
vi har i mange år haft meget forskelige interesser.

Igen efter mange år med sygdom undgår jeg mest muligt alt med handikap,
jeg ved godt det er tøset. og måske kun et spørgsmål om tid.

Sorry Svend

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-15 21:28

Svendgiversen
Du er jo meget aktiv herinde på kandu, så dine undskyldninger om manglende tid er dårlig. Hvis du synes at den officielle formiddagskaffe er rigelig for dig - så bliv hjemme og nøjes med at sende konen.
Du plejer da ikke at være sådan en lyseslukker. Ikke flere gaveråd fra mig. Penge er ikke alt, og det er jo heller ikke beløbets størrelse der er afgørende. Jeg er sikker på at du, hvis du ville kunne finde på en gratis glæde for manden og konen.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-15 21:54

Ja, jeg har tid nok, men flygter ofte, måske for tit,
for problemer, især de der er skyldes sygdomme.

Da jeg gik på pension, og vi skulle til at nyde vort otium, forværredes min kones sygdom,
så i stedet, skulle jeg næsten hver uge lave nye gelændere, som hun kunne støtte sig til.

Min nye kone er nu ved at overtale mig til at deltage aktivt i en evt. oplevelsestur.
Jeg ved jeg kommer til at kigge ofte på klokken, men det udholder jeg nok.

Og det med >måske kun et spørgsmål om tid...
var ikke mine tidsmangler lige nu, dem har jeg ingen af,
men hvornår vi kommer i samme situation?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-15 22:24

Svendgiversen:
Citat
Og det med >måske kun et spørgsmål om tid...
var ikke mine tidsmangler lige nu, dem har jeg ingen af,
men hvornår vi kommer i samme situation?

Så ligger løsningen af gaveproblemet da lige for: tænk over, hvad du selv kunne tænke dig som gave, når/hvis den tid kommer.

Jeg kan af dine tidligere indlæg læse at du er "bange" for sygdom. Det lyder rigtig trist. Nyd dog hver eneste dag nu - uden at tænke over eventuelt kommende sygdom.

Vi har et familiemedlem, som bliver 85 (sønnens svigerfar) han har i dag fået en oprensning af hovedpulsåren - gennem lysken - og han kommer hjem i morgen. Til gengæld har han gjort livet surt for sin familie ved ustandseligt at snakke om at nu døde han nok snart!

Ps. har du ikke været på Færøerne og Island sidste år? - Måske har vi rejst sammen
på Norrøna? Først i Maj. Lagde du der mærke til at der faktisk er fine forhold for handicappede? Ikke at du skal forære en rejse til Island væk

Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-15 10:05

Tak for svaret ingelein.

Vi deltager og vil bestille handicap taxa til marine hotellet i Høruphav,
hvor vi giver kaffe og kager.

Var med på den tur hvor Norrøna var 7 timer forsinket på grund af storm.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 22-09-15 10:55

I den aldresklasse ville jeg kunne finde på at give :
opblevelsespakke ,
hjemlavet gavekort til div. Ting jeg kunne hjælpe med (vinduespudsning, maling, havearbejde mm)
En hjemmebagt kage eller småkager, syltning af div. Ting.
Hvis folk har have kunne en stor busk eller træ måske være en ide. Eller en krukke med en stor blomst eller træ i.
Hvis man har været venner i mange år, kunne det være man havde nogle rigtige gode billeder at ting man havde lavet sammen. Dette kunne man enten sætte i ramme eller i en bog.

Jeg er meget i mod sammenplantninger, købmandskurv, chokolade. Da jeg syntes det uopfindsomt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-15 13:48

Helt enig bodillouise, engang må du fortælle baggrunden for dette søde kandu navn?
Hvis du får brug for hjælp til slægtsforskning, så sig bare til...

Jeg ved ikke hvor mange der ser dette nu spørgsmålet er lukket, men vi får alle 625 kr. tilbage
for den flybillet min kone ikke nåede at udnytte, via hendes rejseforsikring.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-15 14:54

Svendgiversen. Høruphav er fint. Har tit været der og på okseøerne!
Vi var med Norrøna fra 2. Maj og 8 dage frem. Vi havde fint vejr, søgang en enkelt dag, men maskinskade i Thorshavn, hvor vi fik en ekstra overnatning på vejen hjem. Det er den bedste rejse jeg har været på, men sidste udlandsrejse frivillig og med gemalen var i 1960.
Ingelein