/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Silicone
Fra : mig-selv
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 19-06-15 16:23

Kan det passe at det ´æder´ sig ind i glas

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-06-15 16:25

Og det skulle så være Silikone lim..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-15 17:08

Er det til et spejl, skal du bare bruge syrefrit Silikone lim:

http://slyngebarn.amandur.dk/forum/showthread.php?t=117234

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-06-15 17:57

Det er almindeligt glas.

Læste på en side, at limede akvarie glas blev ætset af limen - og limen ikke ville hæfte så godt hvis det skulle omlimes.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 19-06-15 18:26

Jeg har lavet utallige akvarier, og flere drivhuse, altsammen limet med silikone, samt skilt mange af dem igen.

Silikonen er lige til at skære af med en kniv, INGEN ætsninger eller problemer med at genlime glasset!

Men det er en god idé at rense gammel silikone grundigt af, ofte (hvis det har stået udendørs=drivhuse) hæfter den gamle silikone ikke så godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-06-15 20:59

Citat
Jeg har lavet utallige akvarier, og flere drivhuse, altsammen limet med silikone, samt skilt mange af dem igen.

Silikonen er lige til at skære af med en kniv, INGEN ætsninger eller problemer med at genlime glasset!

Men det er en god idé at rense gammel silikone grundigt af, ofte (hvis det har stået udendørs=drivhuse) hæfter den gamle silikone ikke så godt.

Har også osv, men? der var bare én der påstod at ´genbruge´ fugerne/glasset , nedsatte hæfte evnen - og mener det var på tuben - den kom fra? MEN han blev høvlet ned af andre.
Dog har jeg aldrig brugt glas fra termoruder/hærdet glas/plexi??..

Man kan bruge et stykke våd-sandpapir til at fjerne gammelt skidt med, har lige? afprøvet korn 120 - og det gav INGEN RIDSER (vådt i vådt) - samt en af de mærkelige stålsvampe/ men de kunne ikke komme i bund.
Skie??? klister...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-06-15 21:02

Men det kunne en lille skraber...
http://www.harald-nyborg.dk/p1443/mitsutomo-skraber-m-5-klinger

Den kan bare ikke holde bladet ude, det ryger tilbage hele tiden = men billigt nok, så kan også bruges andre steder.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-15 21:35

En ganske almindelig hobbykniv klarer jobbet fint.

Men PAS PÅ POLITIET, hvis du tager den udenfor hjemmet, de kan (som regel) åbnes med en hånd, så er det i strid med knivloven, du risikerer en uge bag stivede jerngardiner

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-15 08:03

Det du skal være opmærksom på ved limning af glas til akvarium er om silikonen er beregnet til formålet. Mange silikonetyper er 'dopet' med div. kemikalier for at gøre silikonen resistent over for svamp, alger osv. Dét er noget flora og fauna i akvariet IKKE bryder sig om.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-15 08:39

Silikonelim ætser ikke glas, og det "æder sig ikke ind i det"

Silikone hæfter godt til mange materialer, herunder også rent glas.
Under hærdningen optager det vand ( fugt fra luften) og fraspalter eddikesyre. Det sidste kan lugtes,hvis man er tæt på.

Der er specialsilikoner til forskellige formål. VVs med masser af plantegift i for at undgå skimmel.
Til akvarier er den uden giftige tilsætning.

Vent til det er gennemhærdet med at komme vand i .

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 09:12

Citat
Men PAS PÅ POLITIET

Ja det kan hurtig blive en dyr hobby - kniv
Citat
Silikonelim ætser ikke glas, og det "æder sig ikke ind i det"

Citat
Mange silikonetyper er 'dopet' med div. kemikalier

Har ellers hørt om dém, der bruger den billige silicone til at lime akvarier sammen med - og den dyre uden ´dope´ til at lave indvendige fuger med.
Om fugen så kan holde giften ude, ved jeg ikke - og har heller ikke tænk mig at prøve.
Brugte 1½ tube lim til et 250L akvarie, kunne nøjes med en ½, men gav fugerne en ordenlig stribe, så jeg er sikker på at det ´gerne´ skulle være tæt.

Og baljen bliver testet med gammelt vand fra mine andre.
Et billede af den gamle limning:
http://spic.dk/index.php?view=5801434870635

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 09:23

Det gav forresten en lille brandert/ hovedpine at affedte det med Acetone, havde ikke lige andet.
Og sikke dog en hørm da det begyndte at hærde op, men så kan man jo lære at gøre den slags ´ventileret´.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 19:34

Tak for svaret vagnr.
Du var først så...