/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
smerter i knæ spreder sig til underben
Fra : slili
Vist : 1333 gange
50 point
Dato : 03-04-15 19:02

for nogle få måneder siden var jeg til læge pga smerter I knæene.

her kunne lægen fortælle at jet havde ujævn brusk i knæet.

mine smerter er nu taget til og spreder sig ned i mine underben/ skinneben

Er der nogen der har prøvet det? ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-15 20:38

Ja, hvis det er slidgigt som hos os, hjælper "avosol" avocadro soja ekstrat...

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 03-04-15 23:00

Hej svendgiversen.
Hvor køber man det vil prøve det og prisen.
Mvh.
Kai:

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-04-15 09:55

Nedslidte knæ og håndled som mine, behandler jeg med gode resultater ved at spise en smule frisk ingefær hver dag. Helt gode bliver de aldrig, men jeg kan bestemt mærke at det nedsætter ledsmerterne.

Frisk ingefær kan købes snart sagt alle steder hvor der forhandles grønt. Et stykke rod til omkring 20 kr. rækker til mindst en måned.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-15 11:52
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-15 17:00

Ja, hos matas og normalt giver vi 360 kr for en stor pakke, de 343 kr må være tilbud.
Med to kapsler om dagen strækker det til to måneder...

Det bedste alternativ er heste medicin, vist Gluakosamin sulfat,
der oven i købet påstås at kunne gendanne brusk.

Jeg har før brugt det, og i modsætning til avosol kan det købes billigere her syd for grænsen.
Men nogle fraråder det til ældre, som jeg, med risiko for diabetes to.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-15 21:27

Citat
Det bedste alternativ er heste medicin, vist Gluakosamin sulfat,
der oven i købet påstås at kunne gendanne brusk.

??? det er så nok det eneste det ikke kan, men det kan forebygge - intet andet.
Men jeg er ikke ´hestelæge/ dyrelæge´ men det findes på Apotekernes hylder nu om dage og koster næsten intet nu = noget jeg selv tænker på at afprøve, men ? venter altid/ stadig på et bedre tilbud.
Og til den tid, kan man vel næppe stå eller rejse sig - men så er det sikkert billigere end...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-04-15 22:15

Hej molokyle
Ja ingefær er godt for meget. Jeg har altid nogle friske skiver stående i et glas vand i køleskabet. Drikker så vandet og fornyr skiverne.
Hvordan "indtager" du det - for det er stærkt at tygge på!
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-15 07:53

ingelein -> Hver morgen drikker jeg the. Jeg skærer en tynd skive ingefær og snitter den fint og lader den trække med the'en i 2-5 min. Nogen gange spiser jeg også et lille stykke ved siden af, men du har ret; det er ret stærkt, så jeg dypper stykket i sukkerskålen og tager en lille bid af gangen

Ofte laver jeg inidiske retter med ingefær: Lam eller kylling stegt i olie med chili/karry/ingefær/hvidløg, frisk timian, ocra (lady-fingers), tomater og med chapatti og papadum samt ris som tilbehør. En sådan ret kan tage pæne mængder af ingefær uden at smagen 'overdøver' hele retten.

Et alternativ er, at man kan spise ingefær marmelade (..kan købes i alle supermarkeder) på franskbrødet. Det er dog ikke alle der kan lide smagen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-15 08:00

Ps. ingelein ->

Det er en dårlig idé at opbevare ingefær i vand ...der kan gå uheldige organismer som svamp i.

Ingefær opbevares bedst dækket i TØRT SAND. Så kan det holde sig i månedsvis. Det spirer måske? ..men så er der jo friske skud at bruge i netop indiske retter som Lamb Bindhi. (Den ret jeg beskrev ovenfor)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-15 11:09

Citat
Hvordan "indtager" du det - for det er stærkt at tygge på!

Det er ikke mig du spørger, men jeg kommer alligevel med mit input.

Jeg har brugt ingefær i knap 1 år, det var "min" zoneterapeut der anbefalede det (og hvidløg). Jeg opbevarer det i en pose i grøntsagsskuffen i køleskabet.
Til sengetid skærer jeg et lille stykke ingefær af, fjerner skrællen, skærer det i små tern med en skarp kniv, lægger det på en spiseske (der plejer at være ½-1 skefuld), og så skyller jeg det ned med vand.
Tilsvarende gør jeg med 1-2 fed hvidløg.

Forud for snakken med zoneterapeuten havde jeg gjort mig mange overvejelser m.h.t. hvordan jeg kunne bruge ingefær i kosten, men zoneterapeuten sagde "det skal du slet ikke tænke på, du skal bare sluge det til natten, så det kan virke nede i maven". Sådan, ganske enkelt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-15 13:29

Jeg har prøvet ingefær, men det hjalp ikke hos mig, og jeg kan ikke lide smagen,
måske lige bortset fra ginger beer.

Jeg ved ikke hvor veluddannet en zoneterapeut er, men det var min kiropraktiker,
der anbefalede hestemedicin, og han er højtuddannet i USA,
nærmest med en amerikansk doktorgrad.

Men det var min nye kone der fik mig til at indtage avosol, hun havde tidligere haft problemer
med nakken, hvor det knagede, hver gang hun drejede hovedet, det forsvandt med avosol.
Vi har begge slidgigt i højre knæ, og det holder vi nu nede med avosol, to om dagen til hver.

Det koster selvfølgelig, ca 6 kroner om dagen, men småpenge i forhold til alternativerne,
et kunstigt knæ eller hvad jeg vil foretrække en guldbelægning på de slidte knæ overflader.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-15 14:26

Citat
Jeg ved ikke hvor veluddannet en zoneterapeut er,

Det ved jeg såmænd heller ikke, men jeg ved, at hun har hjulpet mig mere end det etablerede sundhedssystem har formået igennem de sidste ca. 30 år.

Citat
Jeg har prøvet ingefær, men det hjalp ikke hos mig, og jeg kan ikke lide smagen

Man skal ikke smage på det, det skal bare ned og gøre gavn.

Jeg æææælsker lugten af frisk ingefær.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-15 14:40
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-15 15:45

Og så vort lokale hospital der er specialister i knæoperationer, kun med guldbelægning:

http://www.privathospitaletkollund.dk/behandlinger-menu/ortopaedkirurgi/knae/kikkertundersogelse-i-knaeet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-04-15 16:50

Hej molokyle
Ingefær har en konserverende virkning. Jeg har lært at bruge ingefærskiver til mit syltetøj i stedet for Atamon (Rødbeder, pickles, asier, osv).
Iøvrigt laver jeg en forrygende æblemarmelade med ingefær - bruger dog dobbelt så meget ingefær som angivet i opskriften. (Nogen kan li' mere, andre mindre).

http://strikinge.blogspot.dk/2005/10/karamelliseret-blemarmelade.html
Når der ikke er friske æbler fra haven, bruger jeg de æbler, som jeg har tilberedt og gemt i fryseren. Det er lige så godt.

Iøvrigt står der en masse om ingefær her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sundhedsoplysning/medicininformationer/alternativ-medicin/ingefaer/

Når mine ingefærskiver har stået i vand et par dage eller 3 og jeg har spædet vandet op (altid kogt vand), spiser jeg skiverne og laver en frisk portion.
Skiverne er så lidt mindre stærke end som helt friske.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-15 17:32

Det var ikke for at skræmme dig, men skulle det blive så slemt, at du må have et nyt knæ:

Min kones veninde midt i 60 erne har fået indopereret nye knæ i begge ben,
og nu her i maj skal hendes lillebror, på omtrent samme alder, have det samme.
Et metal knæ, der indopereres på Farsø Sygehus, hvor de er Nordjyllands specialister.

Så, derfor mit link, det er jo væsentligt lettere, hvis man kan forbedre glidefladen i knæet.
Der har vi som nævnt hidtil kunnet klare med avosol, til sølle 6 kr om dagen.

Jeg er godt klar over ingefærs helbredende virkning, men når det drejer sig om at øge
smøringen i et overbelastet knæ, tror jeg mere på olie end på et eksotisk krydderi?

Og der er ikke de samme problemer med at skulle gemme/opbevare/smage avosol...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-15 21:17
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-15 15:10

Glucosamin, chondroitin og MSM virker jo til hunde og heste.. Det virker vel også til mennesker..,

Jeg havde noget stående fra min hund, fordi hun ikke kan tåle det mere på grund af allergi..

Man skal være opmærksom på, at glucosamin er lavet på skaldyr. Så hvis man ikke kan tåle rejer, så skal man holde sig fra de tilskud.

Jeg faldt og kom til skade med håndleddet sidste efterår. Lægen mente, at der var brækket noget inde i håndleddet.. Men jeg havde ikke mulighed for at tage på skadestuen. Og SLET ikke mulighed for at gå med gips i længere tid.. Så jeg tog en sportsstøtteskinne på og spiste et par gram af min hunds kosttilskud hver dag..

Og håndleddet virker fint i dag..

Jeg bruger stadig støtteskinnen når jeg går tur. Men det er mest for ikke at komme til skade igen.

Ingefær har jeg brugt mod forkølelse og lignende i 20-25 år.. Fik rådet med ingefærthe af frisk ingfær af en klog mand og formningslærer dengang.

Til hverdag bruger jeg simpelthen 1-2 teskefuld ingefær(krydderi). Rørt op i lidt ymer og juice, tilsat glucosamin og chondroitin.

HVIS det usandsynlige skulle ske, at jeg bliver forkølet eller får influenza, så laver jeg også ingefærthe.. Men det er endnu ikke sket, mens jeg har taget ingefær som krydderi..
Nogle gange er den simpleste og billigste løsning god nok..

Kommentar
Fra : slili

Dato : 07-04-15 08:51

Jeg er en ung gut på 26 der har dyrker hård sport siden jeg var 7

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-15 14:57

slili -> Jamen... det ska' da bare 'trænes' væk:

1.) http://fysio-info.dk/slidgigt-knaeet-osteoarthrose/
2.) http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sygdom/ECE2354463/saadan-traener-du-knaesmerter-vaek/

Tydeligvis skrevet af folk UDEN smerter i knæene

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 18-05-15 11:04

Tak for svaret molokyle.