/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kontaktlim
Fra : mig-selv
Vist : 541 gange
50 point
Dato : 27-03-15 21:34

Fortynding af dét.

Og det skal ikke være noget specielt der skal købes til formålet.
(Selv bruger jeg sprit i ? (Epoxy) og det gør det dejligt nemt flydende og bevarer styrken
Og så skal limningerne selvfølge stadig kunne holde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 21:36

Citat
Og så skal limningerne selvfølge stadig kunne holde

Glemte et lig.. for mange andre hus-forsøg der kører på samme tid.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-03-15 12:49

Citat
Glemte et lig..

Har du lig i lasten?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 28-03-15 16:49

Kontaktlim... hmm.. der er den vandfortyndbare, og der giver fortyndingen sig selv. De fleste, jeg har sniffet til lugter noget ala benzol, og der skal man ha seddel med hjemmefra og finde nogen, der har det liggende. Men da det "bare" skal fortynde, ville jeg prøve med benzin, acetone og xylen/xylol i den nævnte rækkefølge og teste forligeligheden: Bliver limen klumpet og uhåndterlig, kan limningen bagefter holde?
Din parentes med Epoxy fatter jeg ikke en millimeter af. Bortset fra, at begge sælges i tuber og hedder -lim til efternavn, har epoxy og kontaktlim intet med hinanden at gøre,

Hvis du vil gøre epoxylim letflydende, skal du bare varme klæber og hærder op, f. eks. i en skål varmt vand. Hærdetiden bliver dejlig kort ved samme lejlighed, lidt af et problem ved 5-minutters epoxy!
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-15 21:22

Det var Polyester jeg tænkte på - ikke epoxy.
http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Polyester-og-Epoxy/Polyester-36075/

Hvem har ikke et lig eller lignende i lasten

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-15 21:01

Tak for svaret pbp_et.
Prøver det en af dagene.
Citat
Hvis du vil gøre epoxylim letflydende,

Jeg har noget der hærder på 5 min - og så har jeg én, der tager 24 timer =
Begge 2 komponent, men den fra Biltema? til glasfiber er faktisk bedre til dét jeg skal bruge lim´en til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 16:06

Acetone virker perfekt - ½ af hvert og limen er til at arbejde med, men den tørrer så også lidt hurtigere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 16:07

NB, det skal dog stå en dags tid, før det er ´æltet´ sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-15 20:53

Passer udmærket med min erfaring.