/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Udlevering af kontoudskrifter fra bank
Fra : Thyregod8
Vist : 776 gange
400 point
Dato : 21-03-15 10:56

Jeg er pensionist og får løbende udbetalt fra Udbetaling Danmark. Imidlertid har jeg en lejer boende, som UD mener jeg er samlevende med. Imidlertid har Det Sociale Nævn underkendt dengang kommunens påstand. Idet vi betragtes som ikke samlevende.

Imidlertid vil UD nu 3 år efter have mange forskellige oplysninger om mig igen og min lejers personlige forhold til mig og skriver: "For at vi kan vurdere, om du har haft eller fortsat har ret til folkepension, skal du sende følgende oplysninger/dokumentation til os:", og så en liste med det jeg skal sende. Brevet indeholder så en trussel om at blive meldt til politiet for bedrageri og tilbagebetaling.

Egentlig har jeg ikke noget imod at meddele det igen, men UD har bl.a. tilskrevet mig, at de ønsker en fuldstændig udskrift af alle mine kontodispositioner det sidste år. Jeg opfatter dette forlangen som meget grænseoverskridende og snagen i mit privatliv. Udskriften indeholder jo mange stærke private oplysninger, som jeg ikke ønsker ud.

Brevet slutter med, at jeg skal indsende en samtykkeerklæring om kontrol.

Mit spørgsmål: Har UD lovmæssig ret til at kræve disse bankudskrifter om mit personlige forbrug og personlige dispositioner.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-03-15 11:11

Det er dog utroligt.

Efterhånden kan man ikke leje et værelse ud uden at blive betragtet som social bedrager.

Jeg læste for et stykke tid siden om en ældre københavnsk dame. der boende i en stor lejlighed, som hun kun havde råd til, når hun lejede et værelse ud til en studerende.

Der mente kommunen, at hun var samboende med sin unge mandlige studerende.

Hvordan beviser man, at man IKKE er samlevende med sin lejer?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-15 11:24

Jeg mener ikke Ud beføjelser træder i kraft før den 1. marts, så de er godt nok hurtig på tasterne

http://sol.dk/nyhed/det-offentlige-vil-spionere-på-dig

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2015/02/03/0203060253.htm

Prøv google
Udbetaling Danmarks beføjelser, og du kan læse om de nye beføjelser

×

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-15 11:41

Det tror jeg ikke, men jeg har lignende eksempler.

Da jeg flyttede ind hos min samleverske for 3 år siden blev hendes pension omgående halveret.
Et halvt år efter fik jeg en bøde for for sen meldt flytning.

Så her i vinter, konstaterede ikke UD, men det nye IFØ under skat,
at jeg havde restskat fra 2013, og så inddrog UD min pension i 3-4 måneder,
og også min samleverskes pension...

Hvorfor skal det gå ud over hende, at jeg havde fået større renteindtægter end forventet?

Vi erkender dog at vi bor sammen og har skrevet testamente.

Sjovt nok var jeg inde på det samme, at indlede et studium og få SU, jeg er 72 år.
Et andet forslag var at jeg ville adobtere min nye kone for at reducere arveafgiften,
hun er 70 år, og når vi ikke gifter os, jeg får lidt tysk enkepension...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-15 12:55

Det er blevet rent Stasi, man stiller sig overhovedet ikke tilfreds med at en logerende blot bidrager med husleje så pensionisten kan blive boende og også undgår at søge ekstra tilskud til ditten og datten...............og evt. betaler skat når den logerendes husleje kommer over et vist punkt.

Jeg har læst i forbindelse med GF at spørgsmålene kan gå helt ned til fælles brug af vaskemaskine og hvem der køber dagligvarer ind m.m.

Jeg kender en ung pige som havde lejet et værelse i Valby, et var at udlejer tog røven på hende, et andet var at hun ikke måtte have postadresse på stedet hvilket sandsynligvis hænger sammen med Stasi-reglerne.

På den måde er der jo ingen der tør tage logerende ind selv om disse ikke har andre muligheder for at finde noget at bo i indtil de har en indtægt så de kan få egen bolig..............jeg boede selv på værelser indtil jeg blev 28 år og derefter udlejede jeg selv i 25 år.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-03-15 12:56

Prøv at gå til den gratis advokatrådgivning der findes i de største danske byer.

Her kan det alene blive gisninger...

De advokater kan rådgive dig, men dig ikke gratis køre en sag for dig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-15 13:03

Citat
For at vi kan vurdere, om du har haft eller fortsat har ret til folkepension

Den er laaaaangt ude, man skal jo have leje- eller arbejdsindtægter på et 6-cifret beløb inden man mister selv grundbeløbet, hvem fuck tager 150.000 om året i leje for et værelse ???

Der kan i langt de fleste tilfælde kun blive tale om at man mister boligydelsen når man lejer ud.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 400 point
Dato : 21-03-15 13:40

Der er kun et middel overfor udbetaling Danmark.
Jeg har prøvet det og det virker.

sammen med deres skriv ,skal de sende en vejledning om hvor der kan klages til over deres afgøreelse. Det er en afgørelse at de vil have dokumentation. Hvis de ikke sendte afvejledningen, skal du skrive tilbage og spørge hvor der klages.

Derefter sender du en klage og begrunder den med , at sagen tidligere er behandlet og afgjort.

Da klagen skal gennem U D falder de omgående til patten og meddeler at den er sat i bero. Underforstået at de ikke ønsker at sende videre og blive underkendt.

Det at skrive elektronisk signeret til dem er så svært at mange sikkert ikke orker det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-03-15 13:47

Har tænkt over sagen en tid. Da UD anmoder om samtykkeerklæring bl. a. til at modtage oplysning fra banken, vil jeg ikke modarbejde, men give den. Så kan UD selv finde ud af at kontakte banken, som så udleverer det nødvendige i det omfang der er nødvendigt for at behandle sagen. Jeg tror ikke jeg er forpligtiget til at udlevere sådanne personlige oplysninger og UD har enormt frit spil. Loven indeholder jo sine begrænsninger.

Hører gerne nogle kommentarer.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-03-15 14:25

Rigtig god ide, transor. jeg tænker man kan indsende det, de beder om og bede om vejledning omkring klagekanal, da de netop tilsidesætter afgørelsen fra Det Sociale Nævn. Der er ikke kommet nye elementer til sagen siden dengang.

Så indsender jeg klage over UD's dispositioner. Endvidere vil jeg bede om aktindsigt, for at se hvilke dokumenter de bruger.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-03-15 15:55

Det er desværre blevet et stort økonomisk problem for pensionister, at det er blevet al for dyrt at flytte sammen - hvilket jo er grotesk, da det vel bedre kan betale sig for samfundet, at en bolig sættes fri.

Der bliver skåret for meget i den enkeltes pension, og så vælger nogle at kalde sig lejere.
Derfor mistænkeliggør UD snart sat alle udlejere.

Man skulle overveje at sætte det beløb ned, som den enkelte pensionist skæres, når han/hun flytter sammen med sin kæreste.
Det ville da være mest rimeligt, at man sparede lidt, når man valgte at dele bolig med en anden.

De fleste vil helst leve lovligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-15 16:25

Helt enig, og der vil jo også ofte være mulighed for andre offentlige besparelser,
eksempelvis hjemmepleje, hvis den ene skranter før den anden.

Og til transors udmærkede forslag, kan vi kun bekræfte,
at der hver gang var klage muligheder med, da U D huggede vor folkepension,
5 i stedet for 3 sider digital post hver gang, som vi dog ikke anvendte.

Nu håber vi at få pension igen her til april, ellers har jeg en aftale med en revisor.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-15 16:45

Det fremgik ganske vist i nyhederne for nogen tid siden at myndighederne ville tage nye værktøjer i brug for at stoppe socialt bedrageri.

Jeg troede bare at det drejede sig om samkøring af flere registre der foregik i baggrunden og IKKE at hver husstand i landet med 2-3 forskellige navne skulle krænge deres privatliv ud på skemaer og give samtykkeerklæringer..............fy for satan !!

Skriv dog til UD at du ikke vil give nogen oplysninger før de udleverer deres ansattes private oplysninger til dig.

Og imens rager politikerne til sig af eftervederlag, pensioner, gratis boliger i København og desuden må de også være syge i 104 uger med fuld løn hvor vi andre kun må være syge i 22 uger med nedsat indkomst og derefter kontanthjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-15 16:52

Noget jeg glemte: Hvis vi vil have mindsket reduktion i pensionsfradrag for samlevende,
hvilket parti skal vi så stemme på ved det næste valg?

Efter mange overskridelser, spagetti tog, metro larm, betalings kort mm,
og den, forhåbentlig ikke, kommende alt for dyre Femern bro,
er der jo ikke meget at rutte med.

Et godt alternativ til det sidste er jo en bro fra Fyn til Als.
Den vil ifølge sagkyndige her koste mindre end overskridelsen på Femern bro projektet...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-03-15 07:27

Der er flere af rådene foran, som du kan benytte. Transors er efter min mening det bedste råd at følge. I tilknytning til det kan du eventuelt gøre følgende: Allerede nu kan du skrive til Det Soviale Nævn med en kopi af den henvendelse, du har fået.
Du kab skrive sådan: "Jeg henvender mig til Nævnet for at bede om hjælp til at Nævnets tidligere afgørelse (dato, journalnummer) bliver respekteret. Nævnet har afgjort, at en lejer, som bor på et værelse i min lejlighed, ikke lever sammen med mig. Lejeren bor stadig til leje hos mig, men jeg har nu modtaget vedlagte henvendelse fra UD. Jeg mener, at sagen er afgjort af Nævnet i sin tid, og beder derfor om Nævnets hjælp, enten i form af vejledning om, hvordan jeg skal forholde mig, eller - helst - at Nævnet indskærper sin tidligere afgørelse over for UD. UD er jo en forholdsvis ny organisation, og måske er det ikke sikret i systemet, at UD ikke kendskab til afgørelser, der er truffet af Nævnet. Hvis det er tilfældet kan mange afgørelser fra Nævnet blive tilsidesat, så derfor har sagen også en betydning, der angår mange andre end mig. Med venlig hilsen..." En kopi af det brev kan du sende til UD og bede dem stille deres forespørgsel i bero, indtil du har fået svar fra Nævnet.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere for reaktionerne, men det er måske et forsøg værd.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-03-15 16:42

Tak for svaret transor. Det gav mig inspiration.