/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Fisk og rogn
Fra : mig-selv
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 29-01-15 22:58

Hvor lang tid kan en fisk gå rundt med bugen fyldt af rogn? før de rådner eller på anden måde udskilles???
og hvorfor ´gyder´ de dem ikke bare ud? hvis der ikke er en ´han´ i nærheden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-15 13:25

Det skal du nok ind på videnskab.dk med.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-15 13:29

Af egen erfaring kan jeg nævne en ørred fanget i maj, hvor den skulle have leget i januar. Dens rognkorn var delvis opløste og noget smattede. Mit gæt er, at de efterhånden optages i organismen igen, ligesom vores brugte røde blodlegemer bliver absorberet i leveren og farvestoffet skidt ud.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 09:42

Som pbp_et skriver: De absorberes af kroppen. Alt andet ville også være spild.

Man kan observere fænomenet i et akvarie, hvis man f.eks. har en hun kampfisk, men ingen han.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-15 20:08

Det er netop akvarie fisk jeg tænker på, de kan den ene dag være fyldt med rogn og dagen efter ikke kan lægge æg, før der? åbenbart går en cyclus igen, hvor hunnen sikkert får modnet æg ved køns-spillet mellem han og hun / hormoner eller andet.
Jeg ved at ungefødend tandkarper/ guppyer kan gemme hannerne sæd eller er det de befrugtede æg, til bedre tider - mere foder/ gemmesteder.
Men stadig interresant spørgsmål, når det ´kun´ er fisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-15 09:14

Jeg ved ikke lige hvor du vil hen?

Mennesket gør jo det du efterlyser: Smider æget(-ene) en gang om måneden. Men vi avler jo heller ikke i samme størrelsesorden som fiskene ...Gudskelov
..så 'tabet' er ikke så stort, hvis vi kikker på 'energi-regnskabet'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-15 15:34

Citat
Jeg ved ikke lige hvor du vil hen?

Mennesket gør jo det du efterlyser: Smider æget(-ene) en gang om måneden

Heller ikke mig.
Jo, damerne smider hver månede, men har de ikke ALLE æg liggende i æggestokkene = uden at de bliver optaget af forsvarsceller.

Men det er vist noget helt andet.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-15 15:35

Tror det kaldes ´en naturlig forklaring´.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-15 16:01

Stimefisk har jo ikke noget problem, men jeg tror fisk med individuelle partnere ikke får den rette stimulering uden en han, der puffer de rigtige steder og på den rigtige måde. Hvad laks og ørred angår, sker det ofte, at de bliver fisket op og "strøget" for rogn og mælk, som bliver blandet med menneskehjælp og udklækket i anstalter på grund af menneskers ødelæggelse af de naturlige legesteder. Er der så nogen, som ikke hitter en partner, vil de sandsynligvis resorbere rognen.