/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Er der nyt i videnskabs-literaturen ..!
Fra : molokyle
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 17-01-15 22:06

..i stil med: http://www.amazon.com/COMPLEXITY-EMERGING-SCIENCE-ORDER-CHAOS/dp/0671872346

..hvilken bog, jeg allerede har læst

..af : http://web.cecs.pdx.edu/~mm/

Findes der nyere bøger, som uddyber emnet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Complexity

...siden 2012 ?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-15 22:13

..måske jeg sku' nævne; at jeg selvfølgelig også har læst ..og forstået ... :
http://www.amazon.com/Complexity-Guided-Tour-Melanie-Mitchell/dp/0199798109
.. fra år 2011
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-15 22:20

Sorry ..jeg fik byttet om to de 2 Michell's i ovenstående indlæg.
..men det ændrer intet !!!
Det er 2 sider af samme idé'er ..og med samme efternavn
Igen: Er der 'sket nyt' på denne front?
..gerne fra andre 'tænkere'.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-15 22:48

?
Så mange kloge hoveder, og vi bruger STADIG olie - var der ikke noget med ? brint/ hybrid biler.
Mennesker på Mars etc.
Har ikke læst bøgerne, men set diverse film om samme emne, og tror næppe at Videnskaben får åbnet øjnene på diverse MAGT havere der tjener fedt på gammel-daws teknologi - men det er der jo intet nyt i, så se bort fra dette indlæg i en tid hvor olie priserne styrt dykker - eller gør de.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-15 09:37

mig-selv -> Det er netop sådanne spørgsmål at forskning i kompleksistet prøver at afdække.

Eks.
Du har sikkert hørt om 'sommerfugle effekten'? Det er den følgerække af begivenheder der opstår når en sommerfugl basker med vingerne. Luftens molekyler sættes i bevægelse, får et støvkorn til at bevæge sig, hvorved det opsamler fugt, danner en dråbe som falder ned og rammer en sø. Nu er der netop vand nok i søen til at vandtrykket kan sprænge dæmningen. Kæmpe områder oversvømmes og tusinder af liv går tabt. Alt sammen fordi sommerfuglen baskede med vingerne tidligere på dagen.

Samme form for kompleksitet findes i de fleste ordinære begivenheder, selv i noget så 'jordbunden' som økonomi. Derfor er det f.eks. umuligt at forudsige den økonomiske udvikling i Danmark. Alligevel bilder de økonomiske 'vismænd' os ind, at bare vi fjerner topskatten og sænker lønningerne, så skabes der 'vækst'. Det er og bli'r noget ævl, men befolkningen æder det råt for usødet, når CEPOS 'eksperten' stiller sig op med fine kurver og grafer og agiterer for en skævridning af velfærdstaten. De fattige lider og de rige ler, men ingen tænker dybere over hvorledes magthaverne og eliten dermed helt bevidst manipulerer befolkningen for egen vindings skyld. Faktisk kan man sætte lighedstegn mellem religion, tro og økonomisk teori. Det er ypperstepræsterne der de store skurke.

Der er ingen der studser over, at man ikke samtidig kan bestemme et elektrons position og hastighed. Det ligger i den iboende kompleksitet i kvantemekanikken og termodynamikken. Det er der sjovt nok ingen der betvivler. Hvorfor? Fordi der ikke er penge i, at binde folk noget andet på ærmet. Det skulle da lige være de 'top-tossede' kreationister i USA's bibelbælte og imamerne på koranskolerne i mellemøsten.

Forskning i komplekse systemer kan åbne vore øjne for, hvorledes verden i virkeligheden er skruet sammen. Derfor er det interessant læsning i min optik.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-15 14:33

Heeeiii... Jeg fandt selv dette:

http://www.complexityexplorer.org

..så jeg lukker mit 'indspark'
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-15 14:33

Citat
Forskning i komplekse systemer kan åbne vore øjne for, hvorledes verden i virkeligheden er skruet sammen. Derfor er det interessant læsning i min optik.

Fortsæt det gode arbejde, jeg ser frem til du ændrer vores verden til noget bedre...

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-15 14:36

SÅDAN.. marken84.
</MLOKYLE>