/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Glas? skade.
Fra : mig-selv
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 20-07-14 20:54

Har et stykke 10mm tyk glas med denne skade?
Men hvordan dælen er den opstået? = den er ca: 7cm lang og med en fordybning på knap 1mm
Billedet er ikke særligt tydeligt, men man kan forestille sig til resten:
https://www.dropbox.com/s/j9hapsm50gofttw/SAM_0161.JPG

Det første jeg tænkte på var varme - og så syre / men hvis det var varme (svejse apperat eller lignende) så ville der vel være markeringer af sod og lignende.
Syre? kan det æde sig ned i glas..? og lave ´ridser´ som man tydeligt kan se?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-14 22:43

Sikker på, det er glas og ikke plexi-?
Men glas kan ætses af flussyre, så hvis det er blevet udsat, sååå. Det er lettere at slibe end at købe fluorholdige stoffer, så en boremaskine med en sliberondel kan sagtens klare det - eller vand og sand plus en del bevægelse. Alle de glasskår, man finder på stranden (eller de fleste), er blevet slebet på den måde. I forhold til mange andre mineraler er glas jo temmelig blødt.

vh
pbp

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 21-07-14 10:05

Pbp

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der menes med nedenstående citat. Mig-selv har jo ikke bedt om et alternativ til fluorholdige stoffer, hvis det er en mere generel oplysning om hvad der kan anvendes i stedet for flussyre (er det det samme som fluorholdige stoffer?) og hvis det er tilfældet, gælder dette råd så kun hvis man vil arbejde slidtage ned i glas, eller er det generelt? Og er det flussyrens anvendelsesomde?

Eller Mener du det må være flussyre der har beskadiget glasset, og man kan fjerne det ved at slibe det væk?

Citat:
"Det er lettere at slibe end at købe fluorholdige stoffer, så en boremaskine med en sliberondel kan sagtens klare det - eller vand og sand plus en del bevægelse"

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-14 10:27

Kære Rosalil og mig selv:
Jeg har såmænd bare beskrevet, hvordan man kan eftergøre fordybningen. Mit gæt er, at det er et slidmærke; noget med sand eller andet slibemiddel har gnedet på glasset.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 21-07-14 11:20

Nu spørger jeg lige igen for at være sikker på at have forstået det rigtigt...

Med eftergørelse mener du hvordan man kan fjerne den slidtage der er kommet på glasset efter et slibemiddel på glasset.

Glasstykker på stranden har alle sammen fået et sandslebent udseende, altså uigennemsigtigt. Så hvis man bruger sand og vand, giver det vel ikke et gennemskinneligt glas? Men det er måske noget med hvor hurtigt og hvor meget man poler med sandet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-07-14 17:43

Det er et stykke glas på 130 x 65cm - og jeg tror som i er inde på, at det er sand der har lavet mærket, men så kommer spørgsmålet? svækker det glasset betydeligt.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 21-07-14 18:24

Glas er skrøbeligt , men det bliver vist ikke mere skrøbeligt af at blive sandblæst, det har man gjort i hundrede år.

Men nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til?
Der hvor jeg boede som barn, var vinduerne i hoveddøren sandblæste. Og på holmegård glas har de også sandblæst deres finde glas og skåle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-14 02:11

Jeg havde tænkt mig at lave et akvarie, men er bange for at det skal revne - især hvis det var varme som har lavet det mærke, så må der vel være en masse spændinger i glasset.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-14 07:57

Slibning giver ikke spændinger i glasset. Det er slag og temperaturchok, som kan give spændinger. Om det betyder noget videre for styrken skal du nok spørge en vidende glarmester om, og hvor du finder ham, kan jeg ikke gætte. Prøv på en teknisk skole hvor de uddanner glarmagere (sådan hedder de før de bliver mestre).
vvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-14 08:49

Tak for svaret pbp_et.