/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Varme og tørke - og havens dyr
Fra : ebg_888
Vist : 920 gange
500 point
Dato : 10-06-14 17:59

Det er blevet en tidligt varm sommer med kun lidt regn, og det er dejligt for de fleste.

Men for pindsvin og andre dyr og fugle kan det være en katastrofe! - og mange pindsvin dør af tørst.

Derfor vil jeg endnu engang tillade mig at bede jer gode Kandu'ere om at tænke på pindsvinene, som lider voldsomt under manglen på vand.

Det gør de jo desværre på mange tidspunkter af året, da det i dag er svært for dem at finde vand i naturlige fordybninger, blandt andet i de parcelhusområder, hvor mange pindsvin nu til dags forsøger at overleve.

Pindsvin har brug for 1-2 dl vand i døgnet, og det er næsten umuligt for dem at finde uden hjælp fra mennesket.

Faktisk er tørst et af de hyppigste dødsårsager blandt pindsvin!
- og vi har færre og færre pindsvin i Danmark på grund af de hårde levevilkår.

Alt, hvad pindsvinene har brug for, er, at du stiller en skål med vand ud, og fylder den op dagligt
- da vandet jo hurtigt forsvinder her i varmen, og desuden vil blive brugt af fx fugle til at drikke af og bade i.

Bedst er det at bruge en skål, der ikke er så let at vippe, så vandet ikke flyder ud - fx en underskål til urtepotter eller en af vandskåle, som man bruger til katte.

På grund af den udtørrede jord har pindsvinene også svært ved at finde deres naturlige føde, som snegle, biller, bænkebidere og andre insekter.

Pindsvinekendere oplyser, at tørkeperioder plager pindsvin så meget, at de til sidst ikke engang kommer ud af deres hi om natten på grund af udmattelse, men ligger og dør en langsom død på grund at tørst og sult.

Man skal ikke stille mælk ud, det giver i "bedste fald" pindsvin dårlig mave, i værste fald dør de af det - især ungerne.

Hvis du også vil hjælpe med mad, så vækker katte-tørkost glæde.

Hvis du vil hjælpe med en lille hule/bolig til pindsvinet, så er det nemt at bygge og kan også købes færdigt.
Naturlige hi/huler er jo også efterhånden svære at finde i de trimmede haver.

På den måde er du sikret daglig glæde af et lille hyggeligt pindsvin, der trisser rundt og grynter.

Men vand er selvfølgelig det vigtigste.

Vil du hjælpe? - så siger jeg så mange tak på pindsvinenes vegne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-14 21:41

Godt, men selv om vi ikke har så mange pindsvin her på vejen lige ved Flensborg Fjord,
stiller jeg dagligt vand ud på plænen, mest til min lille hund, men også andre af egnens dyr.

Der hvor jeg boede før havde vi mange pindsvin, men der var også et vådvandsområde i skoven,
på denne måde regulerer naturen selv antallet af dyr der overlever.

Hvis alle pindsvin fodres, får vand og formerer sig, vil der på sigt ikke være mad og plads til alle...

Grynt fra Svend

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 10-06-14 22:13

Citat
Hvis alle pindsvin fodres, får vand og formerer sig, vil der på sigt ikke være mad og plads til alle...

Det med, at der ikke vil være plads til alle pindsvin, bliver vist ikke et problem, da der bliver færre og færre pindsvin i Danmark år for år.

Pindsvin er en truet dyreart, og derfor FREDET.

Deres sædvanlige leveområder er der ikke mange tilbage af, og pindsvinene dør på grund af tørst, hundebid, trafik (bliver kørt over) og sprøjtemidler - både på marker og i private haver.

I England passer man godt på sine pindsvin, der gør vi ikke i Danmark desværre.

At stille vand og lidt mad ud, droppe sprøjtemidler i haver og stille et pindsvinebo op, ville betyde meget for bestanden.

- og de er virkelig sådan nogle søde og sjove små at have boende

http://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/pindsvin-en-truet-dyreart-i-danmark

http://pindsvin.dk/

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 11-06-14 09:55

Dejligt at folk kerer sig om dyrene her i varmen og betænker dem med vand.
I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for, at man også husker på dette om VINTEREN. Her tænker jeg på fuglene. I hård frost tørster mange fugle. Nej, de kan ikke bare spise sne. Så risikerer de nemlig at dø af kulde i stedet!

Kom derfor lunkent vand i fuglebadet hver dag, når frosten har godt fat om vinteren. Så har pipperne noget at slukke tørsten med.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 11-06-14 14:32

Jeg sætter altid vand ud til alle dyr, jeg har et meget lavt fugle bad, og her kan alle komme til, og så bliver der skiftet vand 1 gang om dagen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-06-14 16:14

Citat
jeg har et meget lavt fugle bad

Det har jeg også, og det fungerer fint, at man kun behøver at tænke på at fylde vand op et enkelt sted året rundt - som molekyle gør opmærksom på, er det nemlig vigtigt at huske vandet også om vinteren - og pindsvinene kan også nå op.

Her om sommeren stiller jeg nu et par ekstra skåle ud med vand, da der er så meget rift om det.
De små skåle til kattemad fungerer fint, da de ikke vælter.

Jeg har i øjeblikket 2 pindsvin - mindst - på kost.
De kommer ilende ved 22-tiden, tørstige og sultne, efter at have ligget i hiet i ca. 18 timer på en varm sommerdag.

Efterhånden har jeg fået 5 små pindsvineboliger rundt omkring i haven og garagen.
Et par stykker er hjemmelavede, resten er købt på nettet.
De bliver brugt alle sammen på skift, det kan jeg se, når jeg renser dem en gang om året.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 11-06-14 16:39

Som nævnt har Pindsvinevennerne deres egen hjemmeside:

http://pindsvin.dk/

Pindsvinevennerne er også på Facebook, hvor man kan stille spørgsmål om pindsvinenes liv, og hvordan man kan hjælpe dem:

https://www.facebook.com/pages/Pindsvinevennerne-i-Danmark/197915517051370?fref=ts

Man kan også blive medlem af Dyreværnsforeningen Pindsvinevennerne, og med et mindre årligt kontingent støtte deres arbejde med at vejlede og med at oprette plejestationer rundt omkring i landet, hvor man kan indlevere syge eller sårede pindsvin ganske gratis.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-14 17:43

Nu er det så varmt at jeg bruger begge vandskåle udenfor til havens dyr.

Det ene blev før anvendt til overlevelses kugler for vor lille hund.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-14 19:51

Jeg har lige fyldt vand på igen. Som vist før beskrevet,er mine "vandtruge",ikke just en pryd. Til gengæld effektive. Kan ikke væltes. Jeg bruger nemlig et alm.stegepande,uden hank. Og en gammel bradepande.
Her er lige et billede af een,som jeg ved har nydt godt af mine pander.
http://peecee.dk/upload/view/438891

Desværre er den fra 2010. Siden har jeg ikke set nogle,i vores have. Jeg er alvorligt bange for,det tynder ud blandt Pindsvinerne.

M.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-14 01:36

Citat
Derfor vil jeg endnu engang tillade mig at bede jer gode Kandu'ere om at tænke på pindsvinene, som lider voldsomt under manglen på vand

Der er også mange pindsvin der lider voldsomt undet modsatte af mangel på vand, nemlig når de drukner i folks havebassiner

Nå, men her fodres fugle året rundt, og de får vand hele året rundt
Og pindsvinene kommer og spiser i sommerhalvåret, både af fuglefoder på jorden og af kattenes mad.
Og vand tager de af de skåle og fuglebade der står rundt omkring

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-14 11:25

En sørgelig historie,som jeg ikke kan dy mig for,at ta`med her:
Tilbage i 2007. Helt nøagtig d. 27 februar,efter en kraftig snestorm (ses ikke på billedet,da fygning ikke var nået ind i hjørnet) fandt vi denne lille skabning,sammenkrøbet i et hjørne ved huset.
Vi tog den ind,i et uopvarmet rum. (For at akklimatisere den). I en papkasse med aviser,og lidt vand,så vidt jeg husker. Men den var desværre død. Hvad der havde "vækket" den,midt vinter,aner jeg ikke.

http://peecee.dk/upload/view/438919

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-06-14 15:52

Jeg er begyndt at sælge badebileter til solsortene, og fylde vand i badet 2 gange dagligt så de små kræ kan få en ordenlig dukkert.

Gråspurve og andre små fugle nøjes med at drikke, og der er gratis drinks til alle.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-14 16:57

Citat
Gråspurve og andre små fugle nøjes med at drikke, og der er gratis drinks til alle.

Her bader de små fugle også. Men de benytter mest Bradepanden,da den er knap så høj som Stegepanden.
Plus de elsker at støvbade. Vi har et stuevindue,der går ned til jorden,med et blomsterbed op imod. Og vi sidder tit og griner,når de pisker med vingerne i jorden. Samtidig synker de længere og længere ned. Når de er færdig,er der et flot rund hul,hvor de har været.

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-06-14 17:12

Jo ikke nok med at fuglene osv. nyder det, så nyder vi synet af det hele.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-06-14 15:01

Hvis man ser pindsvin, der færdes ude i dagtimerne, er det ofte syge pindsvin.

Hvis man finder et pindsvin, der virker sygt eller er kommet til skade - eller ofte ude i dagslys - kan man blot ringe til Pindsvinevennnernes vagttelefon - tlf. 30 14 16 64 - eller direkte til en pindsvineplejer.

Der er pindsvineplejere overalt i landet, og man kan ringe til vagttelefonen døgnet rundt.

Pindsvineplejerne foretrækker, at folk selv kommer og afleverer de syge dyr, men hvis man ikke har mulighed for det, har jeg endnu ikke oplevet, at de ikke tilbød selv at hente dyret.

Det er GRATIS, og man behøver heller ikke at være medlem af Foreningen Pindsvinevennerne.

Jeg har et par gange samlet pindsvin op, der åbenlyst var syge, dels i min have, dels ved stranden.
Desværre var det for sent, at jeg reagerede, så pindsvinene døde efter nogle dage.

Men så har de trods alt været i tørre og trygge omgivelser i den sidste tid, med adgang til mad og drikke - og eventuelt medicin.

Mange af pindsvinene, der indleveres til pleje bliver efter behandling og rekreation raske igen og sættes derefter ud i naturen.

Ofte har pindsvinene simpelthen været døden nær på grund af udtørring.

Især om vinteren har pindsvineplejerne travlt.

Jeg hørte om en pindsvineplejer, der havde 65 pindsvin til behandling for ½ års tid siden.
De bliver så sat ud igen i juni-juli i "pindsvineegnede" områder - så vidt muligt i det område, hvor de blev samlet op

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 21-06-14 14:05

Tak for svaret molokyle.