/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
st føy dans
Fra : svendgiversen
Vist : 4743 gange
125 point
Dato : 27-03-14 14:13

Min kone får gæster og vil straks igang med en ekstra, overflødig rengøring,
men så i morges røg der noget ud af mig, som jeg egentlig ikke kan huske:

Nu skal du ikke igen danse sankt feøyj? dans...

Det er sikket stavet forkert og på grænsen af hvad jeg kan huske som mørklægnings barn,
men er der nogen der genkender ordlyden?

Hvad hedder det rigtigt?? og hvor stammer det fra???

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 135 point
Dato : 27-03-14 14:27

Citat
sanktvejtsdans, (af ty. Sankt Veitstanz, efter martyren Sankt Vitus, se Veit, som blev tillagt helbredende evner ved ufrivillige bevægelser), dansesyge, ældre betegnelse for chorea, ufrivillige bevægelser (hyperkinesi) i ansigtet, kroppen og lemmerne, evt. således at også åndedrættet og talen pludseligt og kortvarigt afbrydes. Chorea forekom tidligere hos børn i forbindelse med gigtfeber og er et symptom ved Huntingtons chorea. På tidspunktet for betegnelsens opståen i middelalderen var dansesyge omsiggribende besættelser af formentlig hysterisk karakter.

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Medicinske_nervesygdomme/sanktvejtsdans
https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=sankt+f%C3%B8j+dans&gbv=2&oq=sankt+f%C3%B8j&gs_l=heirloom-hp.1.0.0.1092.6302.0.9063.11.9.1.1.1.0.218.794.7j0j1.8.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..1.10.794.dLBm2L-QlNs

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-14 14:38

Sankt Vejtsdans [-'fai'(d)s-] (nu sjældnere Vejtsdans. jf. VSO.VIII.208. † Vitsdans. Vîtsdans. Moth.?Conv.?V129. – dial. (og vulg.) m. former som Saføjsdans. AndNx.?PE.I. 196.III.250. jf. Saføjdanser. UDahlerup. GT.35. Samføjs-. TomKrist.?EA.23. Sanføjs-. OrdbS.; sjæll.), (efter ty. (st.) veitstanz, mlat. chorea S. Viti; egl. St. Vitus's dans, benævnelsen efter helgenen St. Vitus (15/6), der mentes at hjælpe mod sygdommen om navnet Vitus i anden anv. se Feilb.?III. 166.1076, jf. Veits Dag. NordsjællF.III.54; sml. nt. Vit (Mensing.?Wb.?V.455)) egl. om dansesyge, nu som folkeligt navn paa forsk. nervøse sygdomme (lidelser i centralnervesystemet), der ytrer sig ved urolige bevægelser, ansigtstrækninger, hovedrysten m. m. en ved Forskrekkelse foraarsaget S. Weits-Dands. LTid.1741.575. Denne Sygdom blev kaldet Veitz Tantz. Borrebye.?TF.328. Ing.?KE. I.101. LudvBrand.?IS.IV.476. KliniskOrdbog.?(1921).47. billedl. ell. i sammenligninger, om urolighed (hos børn), forrykt tilstand olgn. Bille.?Skizzer fraEngland.?(1858).245. Moderen: “Vend Ryggen til, og staa ordentlig paa dine Ben.” Gerda (vrider sig som under svag St. Veitsdans). Hjortø.?(BerlTid.26/11919. M.17.sp.2). (man vil) vide, om de Samfundskræfter, der nu ønsker at præge Staten, ogsaa er Samfundskræfter og ikke blot Sct. Veitsdans.SvClaus.?ER.122. hertil: Sankt Vejtsdanser, person, som lider af dansesyge, skt. vejtsdans. epileptiske Smitsoter som St. Veitsdansernes eller Flagellanternes (Selvpiskernes). Brandes.?VII.631. UDahlerup.?GT.35.

Kilde: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=sankt

Altså en anden betegnelse for det at være 'spasser' = Spastisk lammet

http://da.wikipedia.org/wiki/Cerebral_parese

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-14 14:45

Citat
Nu skal du ikke igen danse sankt feøyj?

Betyder dermed:

Nu skal du ikke fare ukontrolleret omkring som en 'spasser' !
Tag den med ro og slap af et øjeblik; ..var nok det du mente
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 14:58
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 15:33

Hvis i havde set "De Ustyrlige",ville i vide hvad det er:
http://play.tv2.dk/tv/dokumentar/de-ustyrlige/

Det blev benævnt både "Sankt feøyj" og "Sanktvejtsdans". Nu hedder det "Tourette syndrom".
Jeg er desværre godt bekendt med disse begreber,da jeg selv har lidt af det,siden jeg var ca. 7 år.
Dog heldigvis i en mildere grad,end hos "de ustyrlige". Men det er desværre også arveligt. Det har forplantet sig,til een af mine sønner. Heldigvis også i en mild grad. Men det kan være direkte invaliderende.
Det udarter sig bl.a. ved,at man laver nogle bevægelser,man ikke selv kan styre. Også ansigtstrækninger,og rullen med øjnene.

Det kan også give anledning til store humørsvingninger.
Det har intet med intelligens,at gøre. Man kan sagtens være godt begavet (som mig selv) og lide af sygdommen. Men selv i vor moderne tider,er der ingen behandlingsmuligheder. Utroligt.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 15:45

Citat
er der ingen behandlingsmuligheder. Utroligt.

Ja, det er en mærkelig genstand man render rundt med under håret - for dem der har hår tilbage.
Kan også være med på den, i meget mild grad, arvet efter min mor.
Sygdommen er ikke ret kendt herhjemme, og derfor kan den overraske de mennesker der ikke kender den/ eller personen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 15:55

Citat
Sygdommen er ikke ret kendt herhjemme

Næh...jeg husker endnu,da jeg var ved skolelægen med min dreng,der havde tydelige symptomer på sygdommen. Hun grinede mig op i ansigtet. Havde aldrig hørt om de benævnelser Svend Giversen,skriver om.

Han skulle bare opdrages lidt bedre..... Hvis jeg mødte hende på gaden idag,havde jeg nok li`e et par ting at fortælle hende. Nå,hun er nok efterhånden,gået alt kødets gang.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-14 16:36

Foreløbig tak, jeg var ikke klar over at det er en sygdom og synes der sprogligt er langt fra
sankt vejts dans til det jeg husker sankt føjs dans?

Er der nogen der kan forklare den sproglige udviklikling fra det latinske Sankt Vitus, via tysk til
som jeg husker det, lokal danske sankt føj dans?.

Selv er jeg fra Himmerland, min kone fra Mors kender ikke udtrykket, men det gør Mosebæk,
fra Thy.

Er betegnelsen med ø eller y i stedet for e eller i et nordjysk fænomen eller er der andre
længere sydpå, og måske også øst danskere, der kender sankt føjs dans, ikke sankt vejts dans?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 27-03-14 17:35

Ja, der er mange ting at undre sig over...

1. Hvad kom først: Den første rette linie, eller den første linial?

2. Hvorfor skal man trykke ’start’ for at lukke Windows?

3. Når blinde mennesker bruger mørke solbriller, hvorfor bruger døve så ikke ørepropper?

4. Hvis kærlighed gør blind, hvorfor er frækt undertøj så populært?

5. Hvorfor skal man have aftale for at besøge en synsk?

6. Hvis man smelter tør-is, kan man så tage bad uden at blive våd?

7. Hvad kalder man kaffeepausen på et te-pakkeri?

8. Er der et andet ord for synonym?

9. Hvorfor er ’forkortelse’ sådan et langt ord?

10. Må amfibiedyr vente med at gå på land indtil en time efter, at de har spist?

11. Krymper bomuldsmarker efter regnvejr?

12. Hvorfor er der redningsveste under flystolene, når det havde været bedre med faldskærme?

13. . . . og burde der så ikke tilsvarende være faldskærme under sæderne når man er ude at sejle?

14. Synes kyllinger, at gummi-mennesker er sjove?

15. Hvordan kommer fyren der kører sneploven, på arbejde om morgenen?

16. Er sterilitet arveligt?

17. Hvis 7-Eleven har åbent døgnet rundt, 365 dage om året, hvorfor er der så lås på dørene?

18. Hvorfor laver de ikke fly af samme materiale som den sorte boks? Den holder jo altid.

19. Hvis man forsøger at bevise Murphy’s lov, vil det så gå galt?

20. Hvis majsolie kommer fra majs, hvor kommer babyolie så fra?

21. Hvorfor desinficerer de nålen, inden en dødsdømt får sin sprøjte?

22. Hvad gør man, hvis man ser et udrydningstruet dyr, som spiser en giftig udrydningstruet plante?

23. Hvis et døvstumt barn bander, vasker mor så hans hænder med sæbe?

24. Hvis en person med personlighedsspaltning truer med at tage livet af sig, er det så en gidselsituation?

25. Er det en succes, hvis en bog om fiasko ikke sælger godt?

26. Hvad ville der stå på skiltemalernes skilte, hvis de strejkede?

27. Hvorfor krymper får ikke når det regner?

28. Kan man forestille sig en verden uden hypotetiske situationer?

29. Hvordan ville en stol se ud, hvis vores knæ bøjede den anden vej?

30. Hvis det er nul grader udenfor i dag og det bliver dobbelt så koldt i morgen, hvor koldt bliver det så?

31. Hvorfor danser balletdansere på tæerne? Ville det ikke være nemmere at ansætte nogle højere dansere?

32. Hvorfor er der kun ét monopoltilsyn?

33. Hvorfor bar kamikaze-piloter flyverhjelm?

34. Hvorfor sømmer man låget fast på en kiste?

35. Kan en mand med tyk mave få tynd mave?

36. Hvorfor hedder det en boksering når den er firkantet?

37. Hvis du har været halvdød af skræk 2 gange, hvad sker der så?

38. Er dyre-shampoo testet på mennesker?

39. Hvis man kvæler en smølf, hvad farve bliver den så i hovedet?

40. Kan fisk blive tørstige?

41. Hvordan smider man en a.aldscontainer væk?

42. Hvis teflon sikrer, at ingenting hænger fast, hvordan får man så teflon’et til at hænge fast i panden?

43. Hvorfor hedder det ’myldretid’, når alle bilerne kører langsomt?

44. Hvorfor findes der ikke kattemad, der smager af mus?

45. Hvorfor er ordet ’ordbog’ i en ordbog?

46. Hvorfor er ens pegefinger af præcis samme størrelse som ens næsebor?

47. Hvor bred er en snæver vending?

48. Hvad er forskellen på at skrive noget op og at skrive noget ned?

49. Hvorfor fremstilles der forbrydere i retten?

50. Hvorfor staves palindrom ikke ens forfra og bagfra?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-14 18:03

Ja netop, der var enkelte gode imellem,
her drejer det sig jo primært om sygelige ukontrolerede bevægelser og deres oprindelse?

Måske kan du nikke genkendene, ellers stil hellere selv et undrende spørgsmål...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-14 18:45

Den der dans som jeg heller ikke kan stave til - er jo bare ukontrollerede bevægelser.

Der er som regel god kontrol over rengøringsbevægelser.

Og så lige et godt råd til nygifte/nysammenflyttede-------------- prøv ikke at rette din samlever ind efter dit hovede, for når det evt. lykkedes - er det bare en kopi af dig selv, og alt for kedeligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 19:03

Jow..jow...den er da meget god,netop. Men måske noget malplaceret i denne tråd. Jeg sad selv slavisk,og fulgte med i "De ustyrlige". Og havde virkelig ondt af de unge mennesker.

De var alle så hårdt angrebet,at de ikke var i stand til at leve et normal liv. Bare et eks.:
Een af dem,vistnok 28 år,skulle han med en kammerat ind på en bodega og drikke en genstand,skulle det absolut,foregå ovre i fjerneste hjørne,og med ryggen til. For han vidste (følte) at alle andre sad og stirrede på ham,på grund af hans (underlige) ansigtsbevægelser.

En anden der var ude at gå i byens gågade,fokuserede udelukkende på,ikke at træde på fugerne,mellem de store fliser.

Det er en form for nervesygdom,som du ikke selv er herre over. De fleste får det som børn,og derved en chanse for at "vokse fra det". Men det gælder desværre ikke alle.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-14 19:05

Ja ja, så er der igen et nyt afsnit i føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i Egernsund"

Nu skal der gøres ekstra rent, da husets ejerinde får gæster og derfor vil samleveren/svendgiversen godt vide hvorfor han sagde: "Nu skal du ikke igen danse sankt feøyj? dans... "

Hvorfor sagde svendgiversen sådan?
Det er gåden, som nu skal løses.

Eyvind

Citat
Og så lige et godt råd til nygifte/nysammenflyttede-------------- prøv ikke at rette din samlever ind efter dit hovede, for når det evt. lykkedes - er det bare en kopi af dig selv, og alt for kedeligt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 19:24

Jeg kan godt fornemme,der ikke er mange her,der så omtalte udsendelse.
Citat
Den der dans som jeg heller ikke kan stave til - er jo bare ukontrollerede bevægelser.

Samtidigt kan jeg fornemme,at der er flere her,der har nogle ukontrollerede bevægelser,ved tasterne.

Og hvad værre er,måske en smule mangel på hjerneceller. Det har de Tourette ramte nemlig ikke. De ligger bare lidt i uorden. Men det forstår de ærede skribenter her,nok ikke meget af.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-14 19:46

Jeg ved da godt at det er e sygdom, som det kan være svært at leve med.
Og jeg gør absolut ikke grin med noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 20:50

Citat
med ryggen til. For han vidste (følte) at alle andre sad og stirrede på ham,på grund af hans (underlige) ansigtsbevægelser.

NU, er det jo ikke kun urergelige bevægelser ´det kun´ drejer sig om, men lyd også = som helt sikkert er den mest ´pinsomme´ af det hele (for andre) - da man på de mest mærkelige tidspunkter kan fare op af stolen og SKRIGE fuck dig eller værre - og alt er totalt ukontrolabelt.
I US er der faldet domme for samme, og lavet diverse film om sygdommen, bare for at oplyse uvidende mennesker om en ´skide´ sygdom.
Men nu skal jeg/vi så vist ikke ødelægge selve ?? spørgsmålet.

Kan man have det samme med gentagelser i skrivning, syntes somme tider jeg gentager mig selv.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-03-14 20:52

Citat
Nu skal der gøres ekstra rent, da husets ejerinde får gæster og derfor vil samleveren/svendgiversen godt vide hvorfor han sagde: "Nu skal du ikke igen danse sankt feøyj? dans... "

Hvorfor sagde svendgiversen sådan?
Det er gåden, som nu skal løses.
Tro mig ans, det er umuligt at svare på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 20:55

Pardon Eyvind! Det var nu heller ikke så meget dig,jeg hentydede til. Selvom jeg brugte dig som citat.
Den passede godt til helheden. Og den er jo for så vidt rigtigt. "ukontrollerede bevægelser".

Men der ligger mange andre ting bagved. Er man hårdt angrebet,som disse i "De ustyrlige" er man jo kørt ud på et sidespor. Meget forringet livskvalitet. Det tragiske er jo faktisk,at de godt selv ved,de er "uden for flokken". Og at det nok aldrig bliver anderledes,når de først er oppe i tyverne.

(Kan ikke vokse sig fra det).

H.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 21:16

Citat
da man på de mest mærkelige tidspunkter kan fare op af stolen og SKRIGE fuck dig eller værre - og alt er totalt ukontrolabelt.

Ganske rigtigt. Een af de virkelig hårdt angrebne,fra udsendelsen,havde for vane,når han gik i gågaden,at snurre rundt om sig selv,på eet ben,og råbe "fisse",af lungers fulde kraft.

Jeg tænkte på,hvad sker der,hvis der kommer en Rocker spadserende med madammen???

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-14 22:00

svendgiversen ->
Citat
Er der nogen der kan forklare den sproglige udviklikling fra det latinske Sankt Vitus

En alternativ forlaring på 'dansen' finder du hér:

http://en.wikipedia.org/wiki/St._Vitus_(drink)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-14 22:10

svendgiversen ->
Citat
Er der nogen der kan forklare den sproglige udviklikling fra det latinske Sankt Vitus

Den 'RIGTIGE' forklaring finder du i mit 'oprindelige link.
Her igen..: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=sankt
..så læs nu det HELE:
Citat
TomKrist.?EA.23. Sanføjs-. OrdbS.; sjæll.), (efter ty. (st.) veitstanz, mlat. chorea S. Viti; egl. St. Vitus's dans, benævnelsen efter helgenen St. Vitus

Resten står her: http://da.wikipedia.org/wiki/Sankt_Vitus
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-14 22:32

Mit pip er at jeg her i hovedstaden aldrig har hørt andet end Sct. føjtdans. Og det har altid i overført betydning betydet at man stepper på stedet. Jeg bruger det selv hvis man står og hopper foran busskuret. Men fryser og hopper lidt for at holde varmen. Så danser jeg sct.føjt dans.
Jeg bruger det også hvid en står og hopper lidt af forlegenhed.

Jeg lærte udtrykket fra min farmor. Som var indfødt københavner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-14 23:10

>>Min kone får gæster og vil straks igang med en ekstra, overflødig rengøring, <<
Vil det sige, at der er 2 x overflødig rengøring.

>>men så i morges røg der noget ud af mig, som jeg egentlig ikke kan huske: <<

>>Nu skal du ikke igen danse sankt feøyj? dans... <<
Jeg kender kun een, som kan danse til rengøring.............nemlig Maguritte Viby.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-03-14 23:41

Her er en lidelsesfælde, som også får idé-associationer
http://sprogvildkab.blogspot.dk/2011_09_01_archive.html

Sanktvejtsdans er en sygdom med ufrivillige rykvise bevægelser, og da man mente at man med bøn til Sankt Vitus kunne få ham til at helbrede ufrivillige bevægelser, blev sygdommen altså på et tidspunkt opkaldt efter ham.

Vi har fået udtrykket fra Tyskland (”Sankt Veitstanz”), hvor det oprindeligt blev brugt om en helt anden dansesyge eller danseplage (Tanzwut) fra middelalderen (navnlig 14. og 15. århundrede). Det var nærmest epidemiske folkesygdomme, hvor mennesker dansede vildt og uhæmmet til fråden stod dem om munden. Det må nok formodes, at denne tilstand blev hjulpet på vej af hallucinerende stoffer. Denne dansesyge herskede også under den sorte død i 1300-tallet. Måske dansede man her af fortvivlelse, og man dansede løs til man kom i ekstase. Jeg tvivler på, at det var et effektivt middel mod pesten, men også her var der nok brugt hallucinerende stoffer – ak ja det er ikke noget moderne fænomen.

I dag bruges udtrykket sanktvejtsdans mest om nervelidelsen med det videnskabelige navn chorea minor. Chorea kommer fra græsk (???e?a) og betyder dans – vi kender ordet fra koreografi (kunsten at komponere balletter eller danse).

http://www.annasromguide.dk/personer/helgener/santacrescenzia.html

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-14 09:36

Tak for svaret mig-selv.

Du kom først med oprindelsen