/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Badevægt hos lægen.
Fra : vedikkealt
Vist : 1042 gange
100 point
Dato : 26-02-14 09:17

Hej med jer

Nu er jeg fra en tid, hvor vægten hos lægen, var noget man - Stod op på, og så var der i behagelig højde et par skydelodder, et lod til hver hele 10 kilo, og et lod til de "løse" kilo.

Den måde at blive vejet på, opfattede jeg som meget troværdigt.

I dag bruger lægen sådan en flad "husholdnings digital vægt" fra nærmeste isenkræmmer - dem der der er på tilbud til under 200 kroner.

Men er det seriøs - vægtkontrol ? Nu har jeg indenfor 14 dage været på 4 forskellige vægte, med ligeså mange kilos forskel.

Hvad tænker og mener i ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-02-14 09:23

Citat
Men er det seriøs - vægtkontrol?

Har det nogen større betydning kunne man så fristes til at spørge spørge?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-02-14 09:37

# poten

Ja - det har nogen større betydning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-14 09:57

Citat
Men er det seriøs - vægtkontrol ? Nu har jeg indenfor 14 dage været på 4 forskellige vægte, med ligeså mange kilos forskel.

Bare det er den samme vægt du/ lægen bruger hver gang, så er tallene de rigtige.
Skifter lægen vægten ud, så kan du sikkert regne med at alle tal er forkerte.

De gamle vægte, målte sikkert også forkert = det burde de ikke, hvis det er ´ægte´ vægte, de er kontrolleret før de sælges, og det er de elektroniske også.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-14 10:04

Den med lodder og trisser er den mest stabile, jeg ved så ikke om den hos lægen skal kalibreres af en inspektør en gang om året ligesom vægte der bruges til handel med fødevarer eller andet.

Men det kan forsåvidt være ligegyldigt om en vægt vejer for lidt eller meget, hovedsagen er at man bruger den samme hele tiden så variationer bliver mest nøjagtige.

Husk at give en digitalvægt et minuts slukket pause inden at du træder op på den igen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-02-14 10:12

Citat
Nu har jeg indenfor 14 dage været på 4 forskellige vægte, med ligeså mange kilos forskel.

JA og det er problemet at det er 4 forskellige vægte og 4 forskellige steder som vægten står, selv underlaget den står på giver et forskel i vejet vægt, har selv en digitalvægt og der er stor forskel på om det er et gulvtæp eller flise gulv den stør på ved brug, hvis det var den samme vægt der stod det samme sted, du vejede dig på hver gang ville du hurtig finde ud af om du tog på eller tabte dig.
Og lægen kender sin vægt og kan hurtig sige om du er over / under norm eller har normal vægt og når du kommer igen om 14 dage og bliver vejet igen kan han hurtig sige om du hat taget på eller tabt dig.
Der er også forskel på hvornår man vejer sig om det er før eller efter mad osv.
Så vægtens udseende har ikke den store betydning i dette her tilfælde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-14 10:28

Den gamle type ligevægt har altså også en fejlmulighed.
Den virker på samme måde som Bismervægten, hvor det bare er en vægtstang, hvor vippepunktet ikke hænger men "står" som to V oven i hinanden og det øverste V er meget smallere.
Når de har vippet et stykke tid bliver de slidt og kan flytte sig lidt og give fejlvisning.
Digital-vægten bør altid nulstille sig selv (tager et øjeblik efter den er aktiveret) men er man for hurtig vil den fejlveje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-02-14 10:47

Citat
Den gamle type ligevægt har altså også en fejlmulighed.

Og derfor skulle de kontrolleres, diverse pæne messinglodder skal også prøvevejes og have et nyt certifikat, man har ikke lov til at bruge de samme lodder i årevis uden at de er checket.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-02-14 10:56

En badevægt passer indenfor 50g (der er 100g interval), og hvis du skal sammenligne 4 forskellige vægte skal de stå vedsiden af hinanden og vejningen ske lige efter hinanden, da din vægt sagtens kan varierer 2 kg hen over dagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-14 11:00

http://www.myhrvold.dk/Produkter/Butik/Verifikation-og-kalibrering/

Tvivler nu på at en almindelig læge vægt skal passe på grammet, da den kun er vejledende.
Men stadig vigtigt at det er den samme vægt der bruges hvergang.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-14 11:10

Brug et centimetermål og mål din talje og brystmål. Det snyder ikke

Stol på din egen vægt, og glem andres, da vægte har det med at veje forskelligt, alt afhængig af indstillingen, underlag, om den står lidt skævt osv.
Skal vejningen være præcis, så skal du veje dig på præcis samme tidspunkt på dagen. Selv efter et glas vand og en kop kaffe vil du nemlig kunne se et udsving på vægten.

Der er også stor forskel på, om du vejer dig lige når du er stået op, eller venter til om eftermiddagen. Og fra morgen til aften er det ikke unormalt med 1 kilos udsving.

Ligeledes er der forskel på at veje sig i undertøj eller fuldt påklædt.

Har du prøvet vægten hos dyrlægen. Den står i venteværelset

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-14 11:16

Den hos dyrlægen duer ikke - det er umuligt at sidde og så have begge fødder og begge hænder på vejepladen samtidig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-14 11:18

Hos vores dyrlæge stiller man sig bare op, og wupti ...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-14 11:38
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-14 11:58

Det var meget bedre, da de ude på eksperimentarium (gamle Tuborg) havde en smart vægt hvor den viste den mængde slik som skulle spises for at opnå ønsket vægtforøgelse..............eller også var det omvendt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-14 12:40
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-14 12:51

Der er stor forskel på en loddevægt og en fjedervægt, mest hvis du bevæger dig på jorden.

Her vil loddevægten altid være præcis fordi forandringerne i tyngdekraften
sker både på på dig og på lodderne.

Skalaen på en fjedervægt skal jo kalibreres og det gøres normalt ud fra en loddevægt,
men ingen fjeder er helt lineær så kalibrerer man eksempelvis ved 0 og 100 kg,
kan der være afvigelser ind i mellem og over...

Engang besøgte jeg min nye kæreste og prøvede badevægten hos hendes forældre,
som ung ingeniør studerende opdagede jeg, at der var noget galt med 0 justeringen,
det rettede jeg, og næste gang jeg kom på besøg var svigermor gået på afmagringskur...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-02-14 18:26

Citat
Brug et centimetermål og mål din talje og brystmål. Det snyder ikke

Hvis man ikke vil blive overvægtig, kan det ikke anbefales, at gå i joggingbukser ell.l.

Hvis man går i bukser med fast linning er det jo bare, at holde øje med, om bukserne begynder at stramme.

Nemmere kan det da ikke være.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-02-14 09:20

Man skal også tage forbehold for fejlvisnng.
Når man køber en vægt og læser brugsanvisningen er der altid en fejlmargin vist, f.eks. viser den +/- 1% er der jo mulige fejl på 1 kg. på 100 kg.

Når jeg opgiver vægt siger jeg altid vægt incl. briller - ja og hvorfor nu det, jo jeg kan jo ikke se ned til tallene uden.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-02-14 23:07

Tak for alle de interessante indlæg, og bud på mit spørgsmål.

Så jeg udleder af alle jeres svar og kommentarer, at hvis bare man bruger den samme mekaniske eller elektroniske vægt hver gang, så får man over tid den mest præcice måling.

Så nu skal jeg til "hade opgaven"", hvem skal have de gode point

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-02-14 23:10

Tak for svaret LuffeA.

Så mangler jeg bare at få min BMI under 40, så skulle jeg være godt kørende igen

Bedste hilsner fra vedikkealt