/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
hjælp til forståelse af problemformuleri
Fra : slili
Vist : 917 gange
50 point
Dato : 13-12-13 19:11

hej. jeg har svært ved at forstå min problemformulering.

den lyder som følge:

Gør rede for bagrunden for at Oslo- fredsforhandlingerne kunne komme i gang

forklar forskellige parters syn på en to-statsløsning.

Giv en vurdereing af, hvorfor der endnu ikke er genneført en fredsløsning.

for mig lyder det bare som en stor redegørelse.

jeg kan ikke se hvor min analyse/undersøglse skal forekomme.

håber nogen kan hjælpe med at forstå den

takk på forhånd

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-13 19:15

Var det fredsafslutning i 1814?

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-13 19:40

Ups. Det er fredsaftalen mellem Israel og Palæstina i 1993

Kommentar
Fra : slili

Dato : 13-12-13 20:02

ja det er korrekt. oslo aftalen fra 93

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-13 09:06

Selve opgaven er ikke problemformuleringen.
Problemformuleringen er en del af opgaven, ligesom undersøgelse og redegørelse er en del af opgaven.

Du starter opgaven med en indledning og problemformulering.
Eks på problemformulering fc.silkeborg-gym.dk:4020/kontoret/EksamenReformen/Tekstsider/Hvad%20er%20en%20problemformulering.doc

Kommentar
Fra : slili

Dato : 14-12-13 12:36

det er jeg med på, men min tvivl opstår ved, hvor selve undersøgelsen er. jeg kan ikke se hvad det er jeg skal undersøge og som kan fylde 6 sider

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-13 13:28

Lidt inspiration til problemformulering:

http://euo.dk/upload/application/pdf/f0279efc/08svar118.pdf

Læs f.eks. den afsluttende bemærkning:
Citat
Der er siden Oslo-aftalerne kun i meget
lille omfang eksproprieret land, og det er ikke efter israelsk lov muligt at konfiskere
land til opførelse af bosættelser.

Eks. Med hvilken 'ret' opføres der bosættelser ..set i lyset af 'Olso-aftalerne' ?

..og hvad er et : ''lille omfang' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 14-12-13 14:06

Citat
Gør rede for bagrunden for at Oslo- fredsforhandlingerne kunne komme i gang

forklar forskellige parters syn på en to-statsløsning.

Giv en vurdereing af, hvorfor der endnu ikke er genneført en fredsløsning.

Hvis man som skoleelev skal svare på de spørgsmål, vil man være henvist til at orientere sig efter overfladisk propaganda, idet der er tale om særdeles komplicerede forhold, hvorom der er spredt megen desinformation.

En saglig tilgang - i modsætning til et referat af propagandaen - vil kræve års studier for en i udgangspunktet forudsætningsløs elev - eller, for den sags skyld, lærer.

Ideelt set burde du fortælle din lærer at opgaven lægger op til efterplapring af propaganda og derfor ikke er undervisning, men indoktrinering.

Det vil dog ikke give en god karakter - det vil det til gengæld at gengive propagandaen fra f.eks. Folkekirkens Nødhjælp, der bl.a. driver med historisk revisionisme og erstatningsteologi.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 14-12-13 14:14

det er faktisk en stor skriftlig eksamens opgave jeg skal skrive.

så det går nok ik at kritisere det, det får jeg muligvis ikke eget ud af

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-13 19:00

Undskyld linket smuttede
fc.silkeborg-gym.dk:4020/kontoret/EksamenReformen/Tekstsider/Hvad%20er%20en%20problemformulering.doc

Hvad klasse går du i?
Folkeskole, uni eller?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-13 09:08

Tre korte svar:

1.) Norge inviterede parterne til forhandling. Derfor Oslo.

2.) Begge parter mener hver især, at de er suveræne stater som de facto har krav på områderne.

3.) Det mener de stadig.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 18-12-13 10:31

Tak for svaret molokyle.