/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
overvej placering og pump senere
Fra : svendgiversen
Vist : 563 gange
151 point
Dato : 08-12-13 21:26

Hvis man vil spørge over forgæves spild af pumpe energi i kandu, hvor så?

Noget der har undret mig på det sidste, med ekstremt vejr:

De der har opført nye sommerhuse på kysten, kun ca 10 meter fra skrænten, ned til havet.
De der har bygget huse på et så lavt neveau, at de oversvømmes ved højvande,
og de der har både liggende på land, alt for tæt på ved højvande.

Og selvfølgelig skal vi hjælpe de uheldige der har vandskader,
men vi kan jo ikke pumpe hele fjordes vand tilbage med alt dyr brug af energi.

Hvem afgør hvor der skal pumpes?? og hvem betaler???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-13 22:33

Citat
Hvem afgør hvor der skal pumpes?? og hvem betaler???
det er dig og mig (altså staten) som betaler for at beredskabsstyrelsen pumper oversvømmelser væk, om beredskabsstyrelsen på egen hånd vurderer om der skal pumpes - det ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-13 22:48

Men vi har måske 100 år til at spare sammen til næste syndflod.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 151 point
Dato : 08-12-13 23:40

Citat
vi kan jo ikke pumpe hele fjordes vand tilbage med alt dyr brug af energi.
det er vist kun den del af fjordens vand som går ind over bebyggede områder som pumpes væk, ikke hele fjordens vand, og jo det kan vi godt det er netop den slags vi har beredskabet til, man forsøger at begrænse skaderne ved at vandet kommer hurtigere væk end hvis der ikke blev pumpet, så skal der affugtere i de oversvømmede huse bagefter, her er det ejeren af huset som betaler for strømmen.
Hvis nu fjorden hvor du bor havde stået over bordpladen på spisestuebordet så ville du sikkert undre dig over hvorfor i købte netop det hus, lige som manden hvis nyindkøbte sommerhus ligger på stranden, forsikringen dækker sikkert omkostninger med at fjerne huset men købsprisen kan han godt vinke farvel til, hvis han har lån i huset så har kreditforeningen ingen pant efter at hus og grund er skyllet i havet og forlanger lånet tilbagebetalt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-12-13 23:44

Hvis ekstremvejr bliver reglen mere end undtagelsen, så kan husejere på udsatte steder slet ikke få hverken lån eller forsikring på huset og så begrænser det sig selv, det med med at bo med fjordudsigt og den slags

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-13 00:45

Det var hårde ord at skrive til én, som har slået sig ned få decimeter over Flensborg Fjord og med havudsigt, og som kun har en tåget erindring om de vandstandsmærker der var på hjørnet af Hotel Alssund i Sønderborg. Jeg så dem første gang, jeg var med "æ spritter" og grinede lidt over de tossede sønderjyder/alsinger, der kunne finde på overhovedet at bygge noget så tæt på højvandsmærket. Jeg kom fra Esbjerg, hvor min far kunne fortælle om den gang, de sejlede i både på det, som ellers hedder Strandby Plads, og hvor man raskvæk genopfører Fanøfærgeriet hver gang det bliver skyllet væk, bare fordi vandet stiger til 4,3 meter over Dansk Normal Nul.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-13 04:26

Enhver husforsikring har et bidrag til Stomflodsfonden, så det er os alle der betaler nogle af de ramtes udgifter.

TV2 har godt nok ikke opdaget, at det ikke er noget man selv kan vælge, det har været obligatorisk siden 1991, om resten af det de skriver er rigtigt har jeg ikke kontrolleret

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-72993533:disse-stormflodskader-f%C3%A5r-du-ikke-erstatning-for.html

Omkostninger til energi til at pumpe vand væk er småpenge i den sammenhæng.

Arbejdslønnen er langt højere, men det meste klares af beredskabet, dvs. brandvæsen og civilforsvar og Falck, de to første over skatterne, sidste typisk gennem abonnement.

Mens jeg på TV2 så mine forældres tidligere sommerhus i Jyllinge ligge helt ude i vandet (det gør det næsten hver vinter), glædede jeg mig over at mit sommerhus ligger 8 m. over Isefjorden, selv om udestuen røg i stormen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-13 10:21

Tak for svaret o.v.n..

Ja så må vi håbe der kun pumpes hvor/når vandet forsvinder,
og vort hus er opført for over 100 år siden, kan ikke sammenlignes med nyopførte udsatte huse.