/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Himmellegeme.
Fra : Mosebaek
Vist : 803 gange
100 point
Dato : 22-11-13 18:34

Konen og jeg kørte lige en tur,her i skumringen....en utrolig flot himmel. Med en enkelt klart lysende stjerne. Ca. i syd. Måske 10 - 15 gr. over horisonten.

Er det den,man i daglig tale kalder Nordstjernen??? Som i nok fornemmer,er jeg ikke ligefrem den store Astronom....men har dog set Karlsvognen.

Spørgsmålet: Hvad hedder den klare stjerne,der står i syd,ved 17 tiden.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-13 19:02

Hvis det er en stjerne står den altid på samme sted, også klokken 15,
mon ikke det snarere er en planet, der jo cykler rundt om solen, ligesom jorden,
jeg gætter på Venus?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-13 19:42

Formentlig Venus. Den går ned 18 15 mod sydvest.

Nordstjernen er mod nord og ikke særlig klar. Du tager bagtøjet på Karlsvognen. Afstanden mellem de to bageste og går fem af dem opad. Så har du Nordstjernen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-13 19:43

Et godt sted at konfirmere lysende himmellegemer http://www.planetariet.dk/himlen-netop-nu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-13 19:49

Venus står for tiden som aftenstjerne. Så det kan meget vel være den i har set.

Med den position du angiver er det bestemt ikke nordstjernen.
Hvis det er stjerneklart vil du altid på vores breddegrad kunne se karlsvognen. Den står så højt på himlen , at den aldrig går ned . Det kaldes cirkumpolar , og gælder alle fixstjerner når himlens norpol, som de alle drejer rundom ( sådan ser det ud fordi vi står på jorden, som drejer den modsatte vej)

Karlsvognenkan de fleste let genkende. Tag det bageste stjernepar og forlæng afstanden mellem dem 5 gange højere op på himlen. Der står en klar stjerne, som kaldes nordetjernen , fordi den er næsten i himlen nordpol.

Venus er den planet, som løber i bane et nummer nærmere solen end jorden. Når den er tættest på os vil synsretningen altid være i retning mod solen, så vi ikke kan se den undtagen hvis den går ind foran solen. Det kaldes en venuspassage , som er meget sjælden.
Når den er relativt tæt på os men ikke lige ved solretningen, kan den ses klart enten lige efter solnedgang eller lige før, afhængig af til hvilken side den er. Man kalder den så aftenstjernen eller morgenstjernen. l

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-13 20:15

Den klareste stjerne i syd - når vi taler om vinterhalvåret, er...............ORION

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-13 20:33

Unskyld klokken 17 ikke klokken 15,
mn Venus er aften"stjerne" lige nu, så sikkert den.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-13 21:09

Tak for svaret 3773. Efter at have kigget på dit link:
Citat
Venus går ned kl. 18.14 mod sydvest.

Er jeg sikker på det er Venus,vi har set. Den er nemlig forlængst væk.

Tak til alle,for oplysende svar.

Vh. M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-13 21:24

>jeg gætter på Venus?

Så gættede jeg da rigtigt, godt at andre efterfølgende kom til samme resultat...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-13 23:03

Orion er ikke nogen stjerne men et stjernebillede.