/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
"gratis" (riffel)jagt
Fra : alexsh
Vist : 730 gange
200 point
Dato : 13-09-13 14:48

Hej Folkens!

Jeg er nyjæger og vil gerne ud og have mig lidt erfaring. Jeg har ikke mulighed for at kaste det vilde pengebeløb efter lidt jagt, men kunne godt tænke mig at komme lidt mere afsted.

Er der nogen som har nogle gode foreslag til hvor man evt. kan søge efter den slags? Leder efter lidt marker eller sådan hvor jeg kan skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld.

Har skrevet indlæg på både netnatur; jagtformidlingen og riffeljagt.com, men ved ikke lige hvor man ellers kunne søge den slags.

mvh.
Alex.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-09-13 15:18
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-13 16:19

> hvor jeg kan skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld.

Der er heldigvis ikke noget der er gratis, sikke en oplevelse at skyde uskyldige dyr bare for sjov,
når den kigger en sidste gang på dig med sine dådyr øjne, håber jeg at du skammer dig...

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 13-09-13 16:54

Altså skyder jo ikke vildtet og så bare lader det ligge? - Selvfølgelig skal kødet da bruges, men det ligger jo lidt i kortene at kødet tilfalder ham der ejer jagten.

og om jeg skammer mig? - nej bestemt ikke.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-09-13 17:05
Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-09-13 17:32

Jeg vil foreslå du melder dig ind i en jagtforening - de har som regel gode kontakter, så prøv det !
Eller meld dig hos Bendt Ballegård Knudsen - han er virkelig ekspert i alle jagtlige sammenhænge - se under bb1 hvad han kan - det er ikke småting denne "mand" kan præstere !!!

Til svendgiversen:

Du har sgu' opfundet et nyt fænomen i den danske fauna: Rådyr med dådyrøjne

Undskyld, men den lå lige til højrebenet !!!

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-13 18:20

Gustne rådyr eller dådyr øjne ser nok ret ens ud, få sekunder før I skød var de brune og levende...

Som minimum havde jeg forventet argumenter for at skyde uskyldige dyr >bare for oplevelsens skyld.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-09-13 18:34

Citat
>bare for oplevelsens skyld.

Ja,det lyder fælt. Gå på jagt for at se et levende væsen udånde.....jaja,enhver har sine lyster.Men nogle er mere usmageligt,end andre.

Hva`med et træningsophold i Syrien...........................................................

M.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 13-09-13 18:36

Det er næste for plat at tage den her dialog i det her forum, i den her tråd, men nu bliver jeg sgu nysgerrig. Hvad er det for argumenter du havde forventet at høre? Bliver du lige så forarget når folk tager til sverige for at skyde elge? eller til afrika for at skyde div. antiloper osv. ? Jagten er da lige så meget for oplevelsens skyld, som så meget andet?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-09-13 19:37

Ja!! Iøvrigt er det utroligt at riffeljagt er lovligt,i vort tæt befolkede land.

Men du kan "gå ombord" i nogle af de gamle jagttråde,her på Kandu. Så vil du lære min mening om jagt,at kende.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-13 19:53

Ja, det er for pladt. det var kun fordi du skrev >skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld.

Og så tænkte jeg, hvad er oplevelsen ved at dræbe et uskyldigt dyr, der ikke har gjort dig noget?
Jeg kender ikke noget til jagt, men er der ikke noget med at dyret skal have en chance?

Da vi kom til USA, byggede vi jernbaner tværs over prærien, og herfra skød den pæne hvide mand Bison okser, bare for skjov: jeg oversætter: > egentlig bare for oplevelsens skyld.
Og så døde indianerne, der i århundreder bare havde dræbt, hvad de måtte for at leve. af sult...

Så dræb ikke bare for oplevelsens skyld.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 13-09-13 20:28

Ej hør dog dig selv. dyret dør jo ikke forgæves. Kødet bliver jo brugt?

Du må have det rigtig dårlig når du spiser lidt dansk svin, som formenlig er transpoteret til tyskland i små kompakte lastbiler. Det lever ikke et liv som er værd at leve, men så får du ondt i røven når et vildt dyr, som rent faktisk har prøve at leve et liv, så bliver skudt og spist?

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 13-09-13 20:35

Men må desværre ærlig talt sige. Jeg er da fuldstændig ligeglad med jeres mening. Det er ikke det denne tråd handler om, så håber da virkelig i vil respektere det og så holde så irrelevante kommentarer for jer selv.

Fair nok i har jeres mening.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-13 22:17

Jeg tror det billigste sted at leje jagt er i Skotland, en af mine venner lejer jagt der,
et alternativ er Polen, men det er vist mere vildsvin end rådyr...

Og så hører vi jo ikke døds skrigene herhjemme, med Hallal slagtning mm.

kun fordi du skrev
>skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld

Kan du virkelig se dit dræbte døde rådyr i øjnene?

>Jeg er nyjæger...

Selv er jeg ny fisker, hidtil har jeg smidt alt det jeg har fanget ud igen,
jeg nænner ikke at dræbe de stakkels fisk. men jeg kan godt lide røde bøffer.

Slut med moral prædiken herfra...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-13 22:43

Hej Alexsh

Du berører et ømt punkt med sætningen "skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld". Jeg vælger at forstå det således, at du er en ung mand med et tidstypisk sprogbrug - og det er der såmænd ikke noget galt i - medmindre man også er ligeglad med om andre kan acceptere det.
Selv er jeg en gammel jæger på 71 år, og jeg indrømmer det gibbede lidt, da jeg læste den omtalte sætning - som udtrykket at "nakke" et dyr skurrer slemt i mine ører.
Vil du noget - med din interesse for jagt, så lær et korrekt sprog med korrekte jagtlige termer, så kan det ikke gå helt galt. Er du sammen med jægere af min generation, så hedder bortskydningen af råvildt "regulering" eller "revirpleje".
De seneste 15 år har betydet en ændring af den typiske jægerprofil. Nu er der kommet håndværkere, akademikere, montører, pædagoger og kontorfolk til - som ikke har en nedarvet tilgang til jagt. De har taget jagttegn - men mangler i et vist omfang viden om jagtetik og alle de andre uskrevne love.
Men nok om det. Undlad fremover at bruge den "omtalte" sætning - og du vil få mere held i sprøjten. Bare et godt råd.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 13-09-13 23:07

Se det var dog en pænere måde at sige det på.

Må dog sige det er første gang jeg har fået negativ respons på det udtryk. Kan godt se det måske kan misforstås, men kan ikke forstå forargelsen i den grad.

_____

Normalt vil jeg gerne lytte til folks meninger og synspunkter, men kan ikke se hvad godt det skal gøre med de første kommentarer. Og indlægget var ikke ment som debat om jagt-moral, egentlig bare lidt gode råd til en uerfaren jæger.

Kan åbenbart desværre ikke rigtig lade sig gøre inde på dette tide. :/

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-09-13 23:48

OK! Jeg kender mange i landbruget som ikke ønsker at indgå i lejemål med jægere - solo eller i form af konsortier.
Et eksempel:
Naboen til familien ejendom i Nordsjælland har givet en tømrer lov til at drive jagt på deres ejendom ( 400 tdr. land) - mod forskellige tjenesteydelser - som hvis en port skal repareres etc. . Der er ingen økonomi iblandet - altså som der, hvor jeg kommer fra (Midtjylland).
Nu melder du dig ind i en jagtforening, får nye venner og kontakter, og vær så lidt udfarende, hvis du kan noget med mekanikken. Hav altid en god cigar i jakken, så du kan fedte dig ind hos en bonde eller skovejer - som ikke kan lide en alt for organiseret jagt.
Det skal nok gå alt sammen.
Knæk og Bræk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-09-13 06:52

Citat
Da vi kom til USA, byggede vi jernbaner tværs over prærien, og herfra skød den pæne hvide mand Bison okser, bare for skjov: jeg oversætter: > egentlig bare for oplevelsens skyld.
Og så døde indianerne, der i århundreder bare havde dræbt, hvad de måtte for at leve. af sult...

Ingen tvivl om at der er skudt en del på den konto, men en overgang skød de også større flokke ned, skar den kødfulde tunge af og lod resten ligge.
Noget lignende svineri foregår i Stillehavet hvor de fanger hajer blot for at skære finnerne af og smide dem ud til den visse død.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-09-13 14:29

Arhhhh, sku' vi nu ik' liiiiige klappe hesten...

Alexsh spørger ret beset om lidt gratis jagt - og hvad så...?
Alexsh finder hurtig ud af, at der findes intet i denne verden der er gratis- og slet ikke jagt, golf, bilkørsel og omgang med kvinder.

Det, der får mig "op af stolen" er gutmenschen udtryk som disse:
Citat
sikke en oplevelse at skyde uskyldige dyr bare for sjov,
når den kigger en sidste gang på dig med sine dådyr øjne, håber jeg at du skammer dig...
Citat
Kan du virkelig se dit dræbte døde rådyr i øjnene?
Citat
Gustne rådyr eller dådyr øjne ser nok ret ens ud, få sekunder før I skød var de brune og levende...

For til sidst at runde det hele af med denne her -
Citat
Selv er jeg ny fisker, hidtil har jeg smidt alt det jeg har fanget ud igen,
jeg nænner ikke at dræbe de stakkels fisk. men jeg kan godt lide røde bøffer.

Vorherre bevares, siger jeg bare !

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-13 19:21

Ja, det er squ mærkeligt at menneskeheden har overlevet indtil nu. Hvad ville man gøre, hvis man ikke mere kunne hente de røde bøffer i supermarkedet?
Og har alle disse medfølende medborgere nogensinde overværet slagtninger på slagterier?
Jeg bliver ked af det, når jeg ser endeløse rækker af kyllinger blive behandlet som affald og jeg har det i det hele taget svært, når dyr lider nød.
Men min medfølelse gælder ikke, når jeg har pürschet mig ind på et rådyr. Så gør jeg alt for at dyret forender så hurtigt som muligt. Og her er vi så tilbage i debatten om betimeligheden af jagt på vilde dyr. Jeg tror dog ikke, at endnu en debat vil kunne ændre på holdningerne hos modstandere af jagt. De forstår ganske enkelt ikke den dybere sammenhæng. Men er nogen interesseret - så for min skyld gerne.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-09-13 23:48
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-13 11:40

Hej Folkens!

Jeg er nyjæger og vil gerne ud og have mig lidt erfaring. Jeg har ikke mulighed for at kaste det vilde pengebeløb efter lidt jagt, men kunne godt tænke mig at komme lidt mere afsted.

Er der nogen som har nogle gode foreslag til hvor man evt. kan søge efter den slags? Leder efter lidt marker eller sådan hvor jeg kan skyde lidt råvildt, egentlig bare for oplevelsens skyld.

Har skrevet indlæg på både netnatur; jagtformidlingen og riffeljagt.com, men ved ikke lige hvor man ellers kunne søge den slags.

mvh.
Alex.

Hej Alex.

Du besidder en glimrende jagt og ser dette nødråb, vil du reagere på det???, hvad har du at tilbyde, hvor bor du, hvilket tlf. - email kan du kontaktes på, og hvilket navn har du brugt på de andre hjemmesider, hvor du skulle have lagt dit nødråb ud på.

Mvh
BW

Annuller spørgsmålet
Fra : alexsh

Dato : 25-10-13 20:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål