/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomater på friland
Fra : Troldepige
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 14-05-13 07:25

Hvor varmt skal det være, også om natten, før man kan stille tomatplanter ud, altså ikke drivhus.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-05-13 08:24

Det skal ubetinget være frostfrit hele døgnet. Mange subtropiske planter tåler ikke den mindste frost. Ellers kan de trives fint.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-13 08:50

Temperaturen skal helst ikke under 5 grader om natte.

Hvornår den er det, kan ikke engang metrologerne spå om

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 14-05-13 09:32

Vi har i mange år plantet tomater udendørs når vi håbede på nattefrosten var slut. Skulle der alligevel komme et par nætter med nattefrost, dækker vi tomatplanterne over med en pressenning om natten. Vi har altid fået mange tomate. Tomatere skal jo stå i læ og lun mod syd

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-05-13 09:53

vore stor normalt vestvendt og i læ, og helst over 5 grader om natten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-13 15:41

Et gammelt råd: Efter Grundlovs Dag.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-13 08:27

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg holder øje med vejrudsigten, også efter de er sat ud, så de evt. kan tages ind for natten.

Jeg var i tvivl, om det var nok, at der ikke længere var nattefrost, eller om der skulle være nogle varmegrader.