/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anti Block planter på skrænt
Fra : svendgiversen
Vist : 1230 gange
170 point
Dato : 02-10-12 15:23

Vi har en høj ler skrænt lige oven for vort hus, med gamle træer, der er ved at visne,
og jeg frygter, at når de gamle rødder ikke holder mere, vil huset blive dækket med ler.

Flere naboer har købt dyre anti block sten, men vi naturister foretrækker planter,
hvad skal vi plante, i et barskt miljø, på en stejl ler skrænt ud mod Flensborg Fjord?

Lige ovenfor er der kirkegård, men vi får nok ikke megen hjælp til at holde på skrænten fra de døde.

Accepteret svar
Fra : ove112

Modtaget 170 point
Dato : 02-10-12 18:00

contonoaster eller hederahelix =egfoj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-12 18:33

Hej Svend, hvis du kalder Flensborg Fjord barsk, så ønsk dig ikke til den jyske vestkyst (hvorfor tror du, jeg flygtede derfra for 45 år siden?).
Kravl op på skrænten, afdæk nogle pletter og plant fyrretræer, rigtig skovfyr. Så også nogle ege ved samme lejlighed, nu hvor du kan finde agern i massevis under de fleste voksne egetræer. På selve skrænten eller lige på kanten foroven kan du plante jordbær, have- eller skov-. De spreder sig fint ved udløbere og forhindrer at leret skyller ned til jer. Fyr og eg har pælerod, dybe af slagsen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-12 19:29

Min kone, der ejer huset, foreslår Lilje Konvaller,
er det et alternativ til contonoaster, som jeg ikke kender?

Hun har Efeu på en del af skrænten, men vil ha noget andet...

Ellers har vi Morgenfruer overalt foran, de gror fint som det eneste her ved vandet,
og min kone foreslår nu, at vi også planter dem på skrænten bagved,
men har de rodnet nok til at holde på leret??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-12 20:25

Citat
Hun har Efeu på en del af skrænten, men vil ha noget andet...

Efeu er skønt, men noget djævelskab når det efterhånden er ret filtret og man alligevel skal fjerne kvikgræs eller mælkebøtter.

Fyr dækker efterhånden bunden med nåle der ikke giver ukrudt mange chancer, medmindre solsortene rydder pletter hvor jorden kommer frem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-12 22:01

hvis du skal have noget der sætter mange rødder på kort tid, er pil et godt valg.
der findes mange varianter og der er også nogle der ikke bliver særlig høje, men som til gengæld breder sig meget.
cotoneaster er også et godt valg.
og når du alligevel skal igang med at plante, vil jeg foreslå, at du lægger sort afdækningsmåtte på først, og så bare laver et hul der hvor du skal plante.
så slipper du for at luge hele tiden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-12 22:38

Som jeg startede: Eg og fyr øverst; de har pælerødder, som går dybt, og på selve skrænten jordbær.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-12 23:29

Noget som VIRKELIG batter er en nøjsom og hårdfør busk med et godt sammenfiltret rodnet.
Tillad mig at anbefale f.eks. Hybenrose:

1.) http://da.wikipedia.org/wiki/Hyben-Rose
2.) http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Rosales_(rosenordenen)/hybenroser

Ps. Den kan være 'et helvede' at slippe af med igen, når først området er vokset til. Så ER du advaret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-12 07:05

Citat
Ps. Den kan være 'et helvede' at slippe af med igen, når først området er vokset til. Så ER du advaret [Blink]

+ at den sender skud ud til alle sider, som så kommer op i bl.a. græsplænen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-10-12 08:12

Bjørnegræs!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-12 10:17

Bjørnegræs breder sig i den sammenhæng fornærmende langsomt, og den er svær at etablere på en næsten lodret skrænt. Læs umulig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-10-12 12:05

Hvad med at dække med kampesten og sæt nogle stenbedsplanter, det er let at holde fri for ukrudt og er smukt når det blomstrer.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-10-12 14:09

Citat
Læs umulig.

Så har jeg tilsyneladende været hamrende heldig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-12 16:15

Troldepige -> Korrekt
Skidtet breder sig til alle sider
...men der skrider sgu ikke noget jord/ler/sand dér; hvor hybenrosen gror ...og jeg gætter på, at det var dét som egentlig var formålet med beplantningen?
Udbredelsen holdes i ave med en spade og masser af knofedt
Havde det været en mere sandet jord? Så ville jeg have foreslået marehalm og havtorn.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-12 19:23

Tak for de mange gode svar,
og Ja, vi vil gerne sikre skrænten, men ikke plante noget der breder sig ukontroleret,

Foreløbig er contonoaster det bedste alternativ til vore eksisterende Lilje Konvaller og Morgenfruer...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-12 08:34

Ukontroleret og ukontroleret.. ???

Her hvor jeg bor på Ama'r er hybenroser brugt til feks. at stanse sandflugt ved Amager strand og i div. gl. forsvarsværker og bunkeranlæg med netop det formål, at holde på skrænter og overdækninger. Disse arealer bliver vedligeholdt af Kommunen og var dette for 'besværligt'?
Så garanterer jeg, at der var blevet benyttet andre løsninger

Så svært er det nu heller ikke at holde buskene i ave, men det kan betale sig at klippe dem helt ned hver 4.-5. år.

Så kan man altid diskutere hvor 'kønne' de er, men de har en fin blomstring og de røde frugter er da dekorative også efter løvfald. Nogen som helt sikkert ville være glade for disse nøjsomme vækster er fuglene. Der både et fødegrundlag året rundt og det er suveræne 'skjulesteder' og redepladser for de fleste småfugle. Der kan være et fantastisk leben i sådan en beplantning.

Desuden koster de jo ingenting at anlægge. Det er bare at spotte et par buske af forskellig art og lave stiklinger af rodskud.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-12 11:04

Tak for svaret ove112.

Du var først med contonoaster...