/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
runde skiver
Fra : svendgiversen
Vist : 597 gange
50 point
Dato : 25-09-12 20:52

Vi har lige fået æbleskiver til aften kaffen, noget jeg ikke har fået/smagt i mange år,
men noget undrer mig, der er hverken æbler eller skiver i de runde kugler...

Hvorfor hedder det så Æble Skiver?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-12 21:19

Ovre hos jer bruger i nok noget pandekage-lignende dej.
Men her skærer vi æblerne i skiver - samler dem igen og de varmes i æbleskivepanden.
Husk at hælde lidt sirup ned over, så de ikke bliver for tørre...........uuuuuhmmmmm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-12 21:36

Jeg har fået dem serveret med æble i

http://www.hjerteforeningen.dk/index.php?pageid=27&rid=34639&persons=2

(men jeg kan nu bedre li' dem med syltetøj)

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 50 point
Dato : 25-09-12 22:03

Omkring år 1700 betegnede æbleskiver endnu tynde stykker æbler vendt i mel og æg derefter stegt i smør på en pande[1]. Denne gamle udgave af æbleskiver er ikke udbredt i dag, men kendes stadig på Als som stegte æbleskiver[2].

Herfra: http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86bleskiver

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-12 22:12

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 25-09-12 22:58

Jeg tyggede også på hvorfor æbleskiver hed det.

Så jeg "revulitionerede" mine, ved at komme æblestykker i den ene, bagte halvdel og dej oven i og vendte den.
Vupti, min version af æbleskiver.