/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan åbnes gl. HD som ikke vil boote?
Fra : cristian2
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 19-09-12 18:45

Jeg han en gammel stationær pc på loftet (købt 1999 designet til Win98), som jeg er gået op har overført gamle filer fra, når jeg skulle brug dem. Men nu vil den ikke åbne. Den melder: "Boot failure - insert system disk and press enter". Det har jeg gjort, men uden ændring.
Hvad gør jeg for at tømme harddisken for alle mine gamle filer?
Er der ikke noget med at jeg kan starte den i fejlfri tilstand?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-09-12 18:48
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-09-12 18:50

skulle måske skrive at det kan overføre dine data fra den 'defekte' HD via USB til en anden PC

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 19-09-12 18:52

Korekt EA_HS, det er lige til, som om at det bare var en usb der var sat til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-12 18:52

Citat
prøv dette sæt,
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp

De sælges for 20.- på qxl

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-12 18:54

Uden strømforsyning

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-09-12 19:25

Prøv og lav en boot floppydisk
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-09-12 09:02

Sæt den som slave i din nye komputer. Hus at jumpe den som slave.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-12 10:21

Øøøøhhh, til alle jer som taler om noget med SATA - så vidt jeg kan se er det en ret gammel maskine, så jeg tror ikke at den har SATA.

Prøv om du kan starte maskinen op med en Windows 98 opstartsdiskette - hvis du altså har en. Hvis dette ikke hjælper (eller hvis du ikke har en) så kan du gå ind i BIOS, det gøres normalt ved enten at trykke på F2 eller DEL medens den starter, og ændre bootrækkefølgen. Sæt diskettedrev og CD før harddisken. Så kan du prøve at starte den op med enten opstartsdisketten eller Windows 98 CD'en.

Hvis intet at dette hjælper så er det en IDE (eller PATA) til USB konverter du skal have. Du tager blot disken ud af maskinen, slutter den til konverteren, slutter konverteren til maskinen (den nyere), og sætter strøm på disken. Man plejer ikke at skulle installere drivere eller andre ting.

Du kan også vælge at købe et kabinet til en ekstern IDE-disk og putte disken deri, det kommer helt an på hvad du ellers vil med den disk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-12 11:56

Kan ikke se nogen der skriver om Sata disk, men om konverterstik der kan håndtere
både Ide 2½ - 3½ samt Sata
Og du har sikkert ret i at en maskine fra 1999 ikke har Sata

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-09-12 13:06

Find et ledigt IDE stik på bundkortet i din nye PC, sæt et IDE kabel i, og din gamle disk i den anden ende, men husk at jumpe den som slave. IDE kablet stjæler du fra din gamle PC, sætter strøm til og starter op. Hvis disken ikke er stået helt af, burde du nu kunne se dine filer i stifinder.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 21-09-12 09:11

Citat
Find et ledigt IDE stik på bundkortet i din nye PC
Jeg synes ikke jeg kan finde en ledig indgang når jeg åbner min bærbare. Så det kræver, at jeg har en stationær pc, eller hvad?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-09-12 09:17

Ja, jeg var ikke klar over at det var en bærbar, og den har nok ikke IDE sokler, men kører sikkert med SATA. Så det må blive et IDE til USB HD box, eller en anden stationær med IDE sokler.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-09-12 22:26

De fleste bærbare har enten en miniudgave af et IDE-stik som stort set kun kan bruges til de små 2 1/2" diske som bruges i alle moderne bærbare eller SATA. Så du bliver nød til enten at bruge en løs konverter eller en HD-boks som du slutter til USB-porten.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-10-12 15:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.