/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Brev vægt
Fra : nomore
Vist : 527 gange
50 point
Dato : 02-07-12 08:58

Savner et par ting, der kan vise om min vægt vejer rigtigt
den kan veje fra 1gram til 2kg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-12 09:25
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-12 09:26
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-12 10:15

De almindelige billige digitalvægte kan ikke veje særlig nøjagtigt.

De mange cifre på skalaen er ikke udtryk for præcision.

En vægt Skal med samme genstanf vise det samme uanst tiden på dagen eller rimelige temperaturvariationer. Det kaldes reproducerbart mål.

Så skal skalaen være lineær . Tag et antal genstande, som du er sikker på vejer det samme. Det kunne være 2 kr mønter.
Når du lægger 1, 2, 5, 10,50 stk på skal visningen vokse præcis tilsvarende . Det er nemt at regne efter.

Få en mønt vejet et sted på en professionel vægt. brug den som lod.
Køb 1 kg sukker. Det er som regel på fabrikken vejet ret præcist af, og det suger ikke ret meget fugt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-12 10:38

Du bør kontrollere vægten i det område hvor du skal bruge den.
Varer margarine i pakker holder en rimelig nøjagtig vægt.
Nye mønter holder også vægten, og så kan du kontrollere mønternes vægt på en anden vægt.
Jo mindre vejeområde, des mere nøjagtig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 11:07

Citat
Når du lægger 1, 2, 5, 10,50 stk på skal visningen vokse præcis tilsvarende

Så må jeg i banken efter mønter.. havde ikke lige tænk på d e n...

Så igang med at veje møtrikker..

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 02-07-12 11:07

Tak for svaret transor.