/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
"Okker" i fuglebad
Fra : k_m_s
Vist : 1340 gange
200 point
Dato : 15-06-12 09:27

Hej

I vores granit fuglebad er der kommet en rustrød belægning i bunden.

Når jeg spuler med haveslangen eller en skuresvamp kan jeg få noget af det af.

Er det okker?

Er det usundt for fugle, hunde m.m. at drikke af vandet?

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-12 10:07

Jeg tror ikke meget på okker, med mindre i har meget jernholdigt vand, som i ofte fornyer i fuglebadet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-12 10:18

Ligefrem at gøre det funklende rent behøver Du ikke.

Men det er meget godt lige at tørre fladen af, når det bliver varmere bliver vandet lynhurtigt snasket af bakterier der stammer fra fuglenes badning.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 15-06-12 13:38

Hejsa det er lige det samme i mit fuglebad af granit, vandet bliver også hurtigt beskidt, med en brun/rød farve der skal skures af, jeg har en rund børste med med skaft, med børster lige som en gulvskrubbe, den har jeg købt i fakta, men det var godt nok sidste sommer. Så jeg skal også tit skrubbe mit fuglebad, men det er da rat at vide, at jeg ikke er den eneste, hvis fuglebad hurtigt plumrer til og skal skiftes ofte, måske har det noget at gøre med hvor det står, men jeg ved det ikke, mit fuglebad står ligesom lidt inde under et syrentræ.
mvh. gwh.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-06-12 18:19

Okker forekommer som en kemiske reaktion imellem jern og svovl. Så det kan godt være okker.

Du kan rense det med det Ajax badeværelses rens, eller andre ligende produkter der anvendes til badeværelser. Disse indeholder ofte elementer der tager okker, da okker hyppigt forekommer i vores vandforsyning.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-12 18:21

Kalkfjerner til kaffemaskiner kan i de fleste tilfælde også tage det, da okker bindes af jern delen i dette.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 16-06-12 23:21

En rettelse: Okker er en forbindelse mellem jern og ilt (Fe2O3).

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 18-06-12 14:24

Tak for svaret Benjamin.Hansen.