/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Reperation af bootsektor
Fra : solem
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 19-04-12 15:12

Min datters bærbare er åbenbart blevet udsat for et angeb af et eller andet - ved opstart kan den ikke finde styresystem. Hvis man prøver at installere xp på ny melder den at der ingen hd er. Jeg har været omkring bios for at sætte den på default . Men intet hjælper. Er der en udvej med . feks en bootdisk med, hvor man kan reetablere bootesektor.. ( bios)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-12 16:00

Prøv at sætte den i en anden PC som der kan høre med 2 harddiske og som har et styrerrsystem der virker. Så kan du afklare om harddisken er mekanisk ok.

For mig lyder det som en mekaniskfejl mere end den en bootsektorfejl

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-04-12 16:25

For mig lyder det også som noget mekanisk.
hvis du kan komme i Bios må den kunne fortælle dig om der er en disk at finde.
det er da første betingelse.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-12 17:01

Et angreb er normalt noget med at ocvertage styring mere eller mindre. Ikke noget med totalt stop af systemet.
Tror du ikke nærmere hendes harddisk er defekt.

Køb en ny harddisk. de er så langt nede i pris at det ikke er værd at bævle med en dårlig.

Installer så henses backup. og hun er oppe og køre igen med alle data.

Hvis hun ikke har backup er det vel ikke noget vigtigt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-04-12 17:03

Det lyder som må harddisken er stået af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-12 17:17

Årsagen til at du ikke har kontakt med harddisken via XP, kunne også være at den computer har en SATA disk og bios ikke selv har drivere til den type disk. Sata drivere følger med Vista og Win 7 men desværre har Xp ingen SATA driver med.

Der findes en win 98 CD som kan rette op på MBR

Du kan også hente en ubuntu CD som måske kan "se " harddisken og evt sætte den til boot.

Du kan også sætte harddisken til en anden computer med USB kabel.............efter opstart.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-04-12 17:31

Transor
Citat
Installer så henses backup. og hun er oppe og køre igen med alle data.

Hvis hun ikke har backup er det vel ikke noget vigtigt.

Den var go' den der do'

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-04-12 18:04

Hvis du skal købe ny harddisk - så køb en SSD !

Dre gør bare tingene virker meget hurtigere. Måske kan den gamle harddisk bruges som 2. disk ?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-04-12 07:45

Prøv om du kan få gang i pc´en med dette
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 21-04-12 14:30

Jeg har næppe nogen umiddelbar mirakel-løsning i ærmet...

Puha - har selv prøvet at den ikke ku finde hd, efter jeg havde trykket F8... Og jeg måtte desværre afprøve adskillige boot-filer med sp2 fra microsofts hjemmeside, før det endeligt lykkedes at få liv i min hd... For så var der en eller anden ub bummelum fil(til usb-stik) som var corrupt...

Men burde du ikke ku boote op på en recovery-disk og se om det er din hd der er i stykker? For HVIS nu man er så heldig at den ikke er i stykker...burde mbr vel ligge på recovery-disken ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-04-12 08:43

Jeg ville pille harddisken ud, sætte den til en anden computer og checke om der kommer klik lyde fra harddisken og om man kan til gå data på den.

Kommentar
Fra : solem

Dato : 23-04-12 08:45

Lukker hermed tråden .. Harddisken er blevet erklæret færdig. RIP.

Mange tak for de gode input , men desværre stod den ikke til at redde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-12 11:42

Men jeg håber du også har prøvet nogle af de "trick" og ikke bare har skudt den harddisk.

Kommentar
Fra : solem

Dato : 23-04-12 12:31

Det er sket .. endda op til flere gange.

God dag og tak herfra.

Kommentar
Fra : djras01

Dato : 03-05-12 22:36

Prøv lige at sætte disken til en anden pc,via USB kabel,og formater den. Jeg er sikker på at det løser problemet.Så bliver boot sector aktiv igen. Jeg har gjort det flere gange.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 17:29

Er problemet blevet løst?