/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udregne energifrigørelse ved jordskælv?
Fra : Cimbombom
Vist : 3298 gange
150 point
Dato : 06-04-12 22:20

God aften.

Er der en formel, som jeg kan bruge til at udregne. Hvor meget energi der frigivets ved et jordskælv, hvis jeg kender jordskælvets størrelse på richterskalaen?

Jeg har måske et spørgsmål til, hvis jeg kan få svar til mit første sprøgsmål.

Cimbombom

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-12 22:25

Nej

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-04-12 22:35

Hvordan kan jeg så finde ud af hvor meget, energi der frigives ved et jordskælv..

Skal jeg kende Amplituderne på de forskellige jordskælvsbølger ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-04-12 23:13

http://www.geus.dk/departments/geophysics/seismology/seismo_richter-dk.htm
Du skal jeg også kende omfang, eller hvormeget af jordskorpe der sættes i bevægelse.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-04-12 23:20

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=richterskalaen%20formel&source=web&cd=15&ved=0CIoBEBYwDg&url=http%3A%2F%2Fwww.virum-gym.dk%2Fvgportal%2Fuploaded_documents%2F%257B4DD8F648-8B55-40F3-A1EB-AAEB8B4BA586%257D%2FHjemmeregning%2520nr.%252021%2520Jordsk%25C3%25A6lv.doc&ei=t11_T-ryHNHhtQaf7PzaBA&usg=AFQjCNGNFJTCTxJimw6e6V1zPKrbucRDlA&sig2=Hjq_fAsNcZ-karBHejia8A

Ovenstående link skriver lidt om at det måske ikke er så vanskeligt any way..

Der er følgende sammenhæng mellem den udløste energi, E målt i Joule, og Richtertallet M ved et enkelt jordskælv:
      log(E) = 2,4·M – 1,2

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-12 00:17

Tak for svarene Benjamin, har du et link til en anerkendt hjemmeside. Hvor denne formel står.

Jeg skal bruge formlen til en opgave. Hvor jeg også skal henvise til kilder.

Jeg kan ikke bare henvise til et Google link.

Hvis jeg F.eks. vil regne ud hvor meget energi der blev frigivet, ved jordskælvet ved Sumatra i 2004, som blev målt til 9,0 på richterskalaen. Skal jeg så bare gøre sådan:>

log(E) = 2,4·M – 1,2

Jeg starter med at indsætte richterskalataller 9,0 ind i M´s plads.

log(E) = 2,4·9,0 – 1,2

Så udregner jeg højre side.

log(E) = 20,4

For at fjerne logaritmen, skal jeg opløfte begge tal så de bliver potenser til 10??

10^log(E) = 10^20,4

Så når jeg frem til den frigivede mængde energi.

E = 2,51189*10^20 Joule.

Altså blev der ved jordskælvet ved Sumatra i 2004, frigivet 2,51189*10^20 Joule energi.

Er jeg nået frem til det rigtige resultat ???????????????????............................

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-12 08:38

Interessant

Hvis jeg kigger på samfundet og de kloge mennesker der leder landet, ser der ud til at mange ikke selv har løst deres hjemme opgaver. Måske fordi de mener der er nok at google deres viden eller ikke gad at deltage ved de forelæsninger der var en del af deres uddannelse.

Da jeg tog mine uddannelser var jeg selv nød til at læse bøger og deltage i undervisningen og tage noter, der var ikke et internet der kunne bruges til overspringshandlinger.

En del af vores indbetalte skat går til at bla. din udannelse, det mindste vi kan forvente er vel at du løser de væsentlige elementer i opgaven selv.

Jeg håber du er enig.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-12 16:17

Citat
En del af vores indbetalte skat går til at bla. din udannelse, det mindste vi kan forvente er vel at du løser de væsentlige elementer i opgaven selv.

Jeg har da heller ikke fået løst nogen opgaver af andre. Jeg har vel lov til at spørge om hvilken formel, der kan benyttes til at finde. Den mængde energi som bliver fri givet efter et jordskælv.
Det kan jeg ikke se noget forkert i.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-12 17:55

Benjamin er du sikker på at log(E) = 2,4·M – 1,2 er den rigtige formel??

Jeg har på en anden hjemmeside, fundet en anden formel.

Citat
Sammenhængen mellem Richtertallet for et jordskælv og den energi, der udløses, er givet ved formlen

log(E) = 1,5 · M + 4,8

hvor M er Richtertallet, og E er energien målt i joule.

( http://www.web.lru.dk/hvadermatematikc/319 )

Hvilken en af dem skal jeg bruge?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-12 18:14

Skal enheden være i kWh i stedet for Joule i den formel du gav mig?????

Citat
Richterskalaen er en logaritmisk skala.
Sammenhængen mellem jordskælvets styrke M på denne skala
og den udløste energimængde E (i kWh) er givet ved
log(E) = 2,4 · M – 1,2 eller M = (log(E) + 1,2)/2,4

( http://planetariet.dk/files/pdf/N%C3%A5r_naturen_raser.pdf )

kWh er effekten? hvilken af formlerne er den rigtige... jeg skal nok selv løse opgaven, hvis jeg bare for den rigtige formel at vide.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-12 20:03

>kWh er effekten?

Nej nej og atter nej...

En mindre effekt måles i kW, energi per tidsenhed,
kWh er målelig energi, eksempelvis i et husholdnings regn skab.

Men Jordskælv opstår ved at store globale plader støder sammen,
den energi der opstår er så kolosal, at den selvfølgelig ikke kan beregnes
ved noget så simpel som: log(E) = 2,4·M – 1,2, hvor M skulle være Richter værdien.

Richter skalaen er et mål for den jord rystelse der finder sted,
men der er mange andre faktorer, der indvirker på energi dannelserne,
og hvordan de forplanter sig, via jord hav og atmosfære...

Så en simpel beregning af energi frigørelse, til hvad?, er helt udelukket.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-12 21:04

Tak for svaret Svendgiversen.

Er der så noget andet jeg kan beregne på et jordskælv vha. en formel fra fysik faget...

Jeg havde håbet på, at kunne finde ud af hvor meget energi der blev udsendt fra et jordskælv.
Men det er åbenbart vanskeligt af, finde frem til.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-04-12 09:06

Der må være en seismolog hos GEUS, der kan hjælpe dig.

http://www.geus.dk/departments/geophysics/seismology/seismo-dk.htm

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 08-04-12 09:21

Citat
Men Jordskælv opstår ved at store globale plader støder sammen,
den energi der opstår er så kolosal, at den selvfølgelig ikke kan beregnes
ved noget så simpel som: log(E) = 2,4·M – 1,2, hvor M skulle være Richter værdien.

Svend men når der står
Citat
Sammenhængen mellem Richtertallet for et jordskælv og den energi, der udløses, er givet ved formlen

log(E) = 1,5 · M + 4,8

Så beregner man ikke, direkte den energi mængde der udløses ved jordskælvet.
Men den eksponentielle sammenhæng mellem richtertallet for et jordskælv og den mængde energi der udløses.

Altså siger formlen er der en eksponentiel-sammenhæng mellem richtertallet og den mængde energi der udløses.

Jeg ved godt at, det resultat man får ikke er 100% korrekt og at der vil være en usikkerhedsprocent forbundet med det.
Men kan jeg ikke bruge denne formel, hvis jeg i en parantes skriver at det ikke er energien, som er direkte beregnet.
Men at det er den eksponentielle sammenhæng mellem richtertallet, og den udløste energi som er beregnet????????????????????????????

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 08-04-12 09:24

Tak pifo jeg prøver at spørge dem om de vil hjælpe mig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-12 12:05

Nå så da én gang til, sidste gang...

Ja Ricter skalaen er logaritmisk:
"
Richterskalaen er opkaldt efter seismologen Charles F. Richter fra Californien. I 1935 foreslog han et mål for, hvor kraftigt et skælv var, som på engelsk blev kaldt magnitude (styrke). På dansk kom værdien til at hedde Richtertal til brug for en logaritmisk skala (Richterskalaen).
"
Men baseret på måling af rystelser:
"
Skalaen er baseret på den observation, at udsvingene på seismograferne (måleinstrument) bliver mindre jo længere væk, seismograferne står fra et jordskælvs epicenter (centrum). Denne afstandsafhængighed er meget nær den samme for forskellige jordskælv. Det betyder, at man kan omregne udsvingene til, hvad de ville have været på en seismograf i 100 km afstand fra jordskælvet og bruge dem som mål for størrelser. Dette er grundlaget for Richterskalaen. Denne side er kopieret fra www.glemsom.dk
"

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 150 point
Dato : 08-04-12 12:11

Og som sagt er der stor forskel på hvad et seismograf registrerer og
hvad der udsendes af energi ved jordskælv.

Sammen stødningen af de to jordplader kan jo være lokalt eller strække sig over hele to kontinenter,
og der er givetvis forskellig dæmpning afhængig af jordlag og kontinenter???

God Påske, men glem alt om billige høker formler...

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 08-04-12 12:58

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-12 14:08

Selv tak,
der er mere mellem himmel og jord, end der kan angives i formler...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-04-12 14:26

Ja det tror jeg på Svend

Jeg fik vist lukket sprøgsmålet for tidligt

Pifo jeg fik et svar fra Geus-centret i går, som jeg syntes er brugbart.
Men nu har jeg accepteret Svends svar, så der bliver desværre ingen point til dig. Men mange tak for hjælpen alligeveller.

Jeg takker også Benjamin.Hansen for hans indlæg.