/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad er der galt????
Fra : Peterfilstrup
Vist : 742 gange
200 point
Dato : 21-02-12 17:26

Hej i gruppen. Jeg har et problem med en Asus Netbook Eee PC 1001 HA. Det begyndte med at den præinstallerede Win Xp lavede fejl og kom med Blue Screen Of Death. Jeg lowlevel formaterer HDD og starter forfra, men selv der får jeg Blue Screen Of Death og fejlen: pci.sys. Jeg har prøvet med 3 forskellige versioner af Win Xp. Så smed jeg disken over i en anden pc og installerede Win 7, men windows kan ikke startes. Nogen der kan komme med et godt bud på hvad der er galt????.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-02-12 17:45

Varme problemer kan sagtens give blå skærm. Hvis ikke den er blevet blæst igennem, sidder der højst sansynligt fnullermænd og forhindrer luftgennemstrømning. Det vil aldrig skade om ikke andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-12 19:50

Hvis det er en nyere comp, har bios selv en driver til S-ATA harddiske. XP har ikke nogen S-ATA driver med. Det har Vista og 7
Ved opstart til install af XP beder den om evt. driver (F6)
Inden du opgiver, så kan du prøve at installere en ubuntu udgave til EEE maskinerne > EEEbuntu som er gratis at hente og bruge.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-02-12 23:22

Nu ville det jo være nemmere at hjælpe hvis vi vidste hvilken fejl du får, BSOD angiver altid en stopfejl 0x-et-eller-andet-

Citat
Jeg lowlevel formaterer HDD

Har du da mistanke om en fysisk fejl på HDD siden du vælger noget så drastisk som en lowlevel formatering
Hvad siger SMART status på HDD

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 22-02-12 08:30

Jeg troede slet ikke man kunne lowlevel formatere en hhd mere, og da slet ikke en S-ATA
Men Edvins råd er vist helt godt da en Ubuntu da vil lave en ny Master boot record.
værd at prøve.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 10:35

Citat
Nu ville det jo være nemmere at hjælpe hvis vi vidste hvilken fejl du får, BSOD angiver altid en stopfejl 0x-et-eller-andet-

Det ville være endnu lettere at hjælpe hvis du kunne bidrage med .dmp filerne i c:\windows\minidump så man kunne analysere dem.

Men hvis du har problemer med harddisken i en anden computer så kan det jo kun være harddisken der er problemet.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-02-12 11:33

i bios skal du:
BIOS setup -> Advanced -> IDE Configuration -> SATA Run Mode Configuration: set to Compatible

Du kan ikke installere windows xp/win7 og så tage disken over i en anden pc medmindre det en en
identisk pc,

>>webnoob
Citat
hvis du kunne bidrage med .dmp filerne i c:\windows\minidump så man kunne analysere dem.

hvordan aflæse det ?? når den ikke kan starte op ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 13:10

Der er flere måder, men at komme med en specifik måde i denne her situation er svært da der ikke er så meget at gå efter.

Man kan starte computeren i fejlsikret tilstand, ved at bruge F8 lige efter opstart, og trække den ud på en USB.

Virker det ikke så kan man tage harddisken ud og tilslutte den en anden computer via USB eller som slave, for på den måde at komme ind i mappen.

Virker den heller ikke er der noget galt med harddisken og så kan man prøve at formatere den, der findes selvfølgelig en masse værktøjer man så kan prøve inden man formatere den, men det er så op til spørger hvor meget tid der skal bruges når den allerede er blevet formateres.

Er det svar nok dk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-12 13:45

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 22-02-12 18:14

Til alle. Tak for jeres bud. Nu er det altså sådan at maskinen slet kunne starte op, ligeså snart windows loadede kom der BSOD med FEJLEN: PCI.SYS. dump filer kan ikke tilgås ikke engang ved selvstændig boot af disken på andet system. Ubuntu lyder som en udmærket ide, det bliver selvfølgelig afprøvet. HDD er afprøvet i en anden maskine og der kører den fint og samtlige tests siger HDD er fejlfri. Det skyldes altså hverken varme eller nullermænd og BIOS er overhovedet ikke nogen mulighed da den er låst fra fabrikken og IKKE indeholder nogen former for muligheder m.h.t boot, andet end bootoptions. Maskinen bliver overhovedet ikke varm, så den med varme tror jeg ikke på. MAn kan sagtens lowlevel formatere en HDD, det er jo den eneste rigtige måde at rense en disk på, så der ikke ligger nogen rest af et gammelt styresystem og kan kompromittere en evt cleanboot.Jeg ser frem til flere løsningsforslag og hvis jeg får det løst skal i nok blive orienteret om dette.
m.v.h
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 18:54

Citat
Nu er det altså sådan at maskinen slet kunne starte op, ligeså snart windows loadede kom der BSOD med FEJLEN: PCI.SYS. dump filer kan ikke tilgås ikke engang ved selvstændig boot af disken på andet system

Mener du at den er tilsluttet en anden computer via USB eller som slave? Som du skriver det kunne det lyde som om du prøver og boot på den i en anden computer.

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 22-02-12 20:13

webnoob!
Nej nej slet ikke. Den skal ikke boote fra en anden maskine, disken blev testet i et andet system som single HDD. Det er ligegyldigt om jeg booter den med usbpen eller med et usb dvd drev. Fejlen PCI.SYS kommer ligegyldigt hvad jeg gør. Desuden den kryptiske meddelelse:
F75DE0BF base at F75D7000, date stamp: 3b7d855c

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 22-02-12 20:17

Pil harddisken ud.
Start en ubuntu version via CD eller USB.
lad den rulle ind.
Tilslut harddisken via USB
Nu er det muligt at du kan læse harddisken

Eller bare starte med en win 98 diskette/ CD start up og ved A:\

fdisk /mbr
enter og den kører et øjeblik.

Nu kan det være at den kan boote............hvis der altså er installeret noget styresystem.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 20:22

Kan du ikke lige forklare slavisk, hvad du gør når du tilslutter harddisken til en anden computer?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-02-12 20:43

de xp cd'er du installere fra skal minimum indeholde sp2 eller sp3

der er et kendt problem med pci.sys som microsoft har rettet med sp2
så hvis din(e) cd'er ikke indeholder een af dem får du fejlen.

hvorfor installere du ikke win7 direkte istedet for ???

har du slettet recovery partitionen ??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-02-12 20:53

her er et svar fra asus

se 3. sidste kommentar fra Gary L

Posted:2/27/2008 10:03:00 PM # 5

Thanks to Danno from Novatech.co.uk, I think I have found the answer:-

He states he has seen this many times!
It's to do with the pci express architecture that the new motherboards have,
the original windows disks dont have the drivers needed for the new technology!
To overcome it, you will need to use a Windows XP disk with Service Pack2 included!!!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-02-12 20:54
Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 22-02-12 22:35

Hej Alle.
Jeg er nu kommet til det resultat at der er fejl på motherboardet i den lillle Eee pc jeg roder med. Jeg kan boote win 7 under linux, og starte installation, så kommer der en dialogbox og beder om en AHCI driver, men systemet vil ikke installere den AHCI driver jeg hentede hos Asus til pcén.
Forslaget med win xp og sp3 løste ikke problemet. Til dk! ja alt ryger når du foretager en lowlevel format. Ram og HDD er checket med specifik software hentet ved de relevante producenter og er begge fejlfri, altså må det være motherboardet der er fejlbehæftet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-02-12 22:42

Du skal loade AHCI driveren under windows 7 installationen for at få det bedste resultat, du skal også sørge for at SATA kontrolleren i BIOS'en er sat til AHCI. Hvis det er hvad du har gjort så prøv og sæt kontrolleren til ATA/legacy/off og se om du kan undlade at installere driver til kontrolleren.

En anden ting hvilke filtyper prøver du og installere som drivere og hvornår, hvis du gør det under windows 7 installationen så skal du jo kun bruge .sys og .inf filer.

Godkendelse af svar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 23-02-12 00:19

Tak for svaret Eyvind.
Det løste godt nok ikke problemet, men dit svar var det bedste som kom ind, så mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-12 09:39

øh - jammen så pøj pøj med dyret.