/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kemisk proces???
Fra : Dodala
Vist : 2624 gange
100 point
Dato : 19-02-12 17:48

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er mest "farlig"..
Hvis du har kobber og galvaniseret eller omvendt, det er vandrør jeg skriver om.
Mener at have hørt at den ene af konstruktionerne er mindre heldig, at have i sit vandsystem og kan skabe en eroderende effekt og så har man måske en utæthed??!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-12 17:55

Du må IKKE gå fra kobber og til galvaniseret rør. Så forsvinder det galvaniserede. Men det er ok at gå gra galvaniseret og til kobber

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-12 17:58

Glemte lige at sige at det har noget med spændingsrækken at gøre. Lidt forklaring her

http://da.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A6ndingsr%C3%A6kken

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-12 18:11

Man må ikke gå fra kobber til galvaniseret rør, idet der føres ioner med fra kobberrøret og disse tærer det galvaniserede rør - derimod sker der ikke det voldsommeste ved at gå fra galvaniseret og til kobber -
Nu er det godt nok sådan, at man kan lave en ionfælde ved hjælp af et stykke pexrør, som jo er en art plastic - der laves en sløjfe (grisehale) som opfanger kobberionerne, idet de gerne vil falde nedaf i systemet, på den måde kan man undgå at de føres med ind i det galvaniserede rør.
Men det bedste er at undgå at komme tilbage til galvaniseret efter at vandet har løbet i kobber.
Det der sker, er en såkaldt galvanisk tæring og her sker tæringen på det mindst ædle af de anvendte metaller, i tilfældet med messing, kobber og galvaniseret er det mindst ædle metal det galvaniserede og derfor er det dette rør og fittings i dette materiale det går ud over.
Jeg vedhæfter lige et par link, hvor du kan læse mere om fænomenet
her kan du se en ionfælde: http://www.primavvs.dk/shop/wirsbo-pex-ionfaelde-89780p.html
----------------------------------
og her kan du læse lidt om galvanisk tæring: http://www.boligejer.dk/rorskader
----------------------------------
god fornøjelse med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-12 18:31

Hej bennymand.
Du har mange fine praktiske råd om vvs.
Men din forklaring om tunge ioner er så misforstået, at man ikke ved om man skal grine eller krumme tæer under læsninge.
PEX er ikke bare en art plast. Det er ægte uforfalsket plast, og virker ved at være elektrisk isolerende mellem de to forskellige metaller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-12 18:34

Vikipedias forklaring af spændingsrækken er også noget vrøvl.
Positionen i rækken afgøres af metallets elektokemiske potentiale i vand . Det kan direkte måles i volt overfor en brintelektrode. Deraf navnet spændingsrække.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 20:48

Prøv hellere at se dette Force foredrag:

http://www.solenergi.dk/vandskade2007/pdf/Asbjoern_Andersen.pdf

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-02-12 20:48

Der var du sørme heldig Dodala - overvismanden (læs: transor) kom ind i din tråd - nå ja ikke med et godt råd, men med et par svinere mod alle andre gode råd, så nu ved du da hvor du skal lytte og lægge dine point
meeen det er nu ikke første gang i min karriere jeg har hørt en ingeniørkandidat udtale sig mindre flaterende om noget han ikke vidste meget om, sååååå det kan jeg godt leve med
og ved du hvad transor
Citat
så misforstået, at man ikke ved om man skal grine eller krumme tæer under læsningen.

du kan for min skyld krumme tæer mens du griner til du visner - så god fornøjelse
.......................................................................................................................
det utal af firmaer som fremstiller og sælger ionfælder bøjet som en "grisehale" har selvfølgelig helt misforstået emnet og deres gode intentioner er nu gennemhullet af ingeniøren - så det eneste der gør de virker er deres elektriske isoleringsevne, igen ifølge ingeniøren - det må vi have formidlet videre til dem

undskyld Dodala - du må spørge ingeniøren hvad du skal gøre, vi andre har slet ingen erfaring med den slags .....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-02-12 20:56

Du kunne også prøve at læse lidt i Svends udmærkede link, hvor du kan få en hel del forklaring på forskellige korrosionsformer og hvad man kan gøre for at afhjælpe dem - forklaringerne henviser også til ulemperne ved at anvende forskellige metaller sammen - "ædle" og "uædle" metaller, så der er en masse god læsning, gode forklaringer, og gode råd.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-02-12 20:57

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har engang læst et kapitel som Erik Boile har skrevet om det her emne.
Jeg citerer.
Citat
Anvendes kobber- og jernrør sammen i rørsystemer til brugsvand, skal man være opmærksom på en vigtig regel. Her må kobberrør kun sidde efter jernrør regnet i vandets strømretning, aldrig omvendt. I modsat fald vil en galvanisk proces medføre, at vandet fører mikroskopiske kobberpartikler med ind i jernrørerne, hvor de sætter sig og kan give alvorlige tæringer.

Mvh.
Cimbombom.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-02-12 20:59

Fuldstændig korrekt Cimbombom

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-12 21:30

Det vi skal huske er at ioner er negative,
så når der går en strøm går fra plus til minus,
er det i virkeligheden nagative ioner der går fra minus til plus.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-02-12 22:13

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-02-12 23:07

Tak bennymand, men jeg tror du har mere forstand end jeg på det her område. Jeg har bare citeret hvad en anden mand har skrevet.

Hehe nomore en god sang kan aldrig høres for mange gange

Kommentar
Fra : Dodala

Dato : 20-02-12 10:16

Tak for alle de gode indlæg.
Har desværre fundet ud af , at min vandinstallation ikke er helt smart lavet visse steder!
Øv øv..

Godkendelse af svar
Fra : Dodala

Dato : 20-02-12 10:21

Tak for svaret bennymanden.