/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Iran
Fra : Heidi-Ho
Vist : 704 gange
100 point
Dato : 11-02-12 16:59

http://jp.dk/udland/asien/article2692427.ece

ER det snart på tide at stoppe denne gale mand ?

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-02-12 17:09

Skulle den ikke ind under jagt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 17:26

Jo, snarest muligt, spm. er kun, hvem og hvordan?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-12 17:56

Citat
Jo, snarest muligt, spm. er kun, hvem og hvordan?

Det kan Israel,på et døgn.Og i kan også bande højt på,at de har planerne klar.
Men indtil videre,arbejder de i det skjulte:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1706854.ece

Utroligt hvad det lille land,kan præstere.
Men det har de lært af,altid stå med ryggen mod muren.
De kan i sandhed sige,"det man ikke dør af,bli`r man stærk af".

Her er et eksempel på deres effektivitet. Godtnok af ældre dato,men elligevel.......
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Solomon

M.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-02-12 19:47

Citat
Det kan Israel,på et døgn

Nemlig--og glem ikke at USA ikke tillader nogen som helstat røre Israel

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-02-12 20:02

Man kunne håbe at vesten, efter katastroferne i Irak og Afghanistan, har lært lektien, og holder fingrene væk.

Men jeg tror mest på at USA og Israel har lyst til at kaste med bomber, dræbe og få soldater dræbt, endnu en gang, til ingen verdens nytte.

Selvfølgelig er dværgen fra Teheran en bandit, som både Iran og alle os andre var bedre tjent uden, men vi kan ikke rende rundt og afsætte alle de banditter vi har lyst til.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-12 22:57

Citat
Nemlig--og glem ikke at USA ikke tillader nogen som helstat røre Israel

I må rette mig,hvis jeg er misinformeret.Men mig bekendt,har der aldrig været en US soldat på Israelsk jord.(Sand).
De har vundet de store konflikter,mod deres arabiske naboer.Ved hjælp af kløgt og sammenhold.
Til forskel fra Ægypten og Syrien. Hvor der har været stationeret masser af Sovjettiske kamppiloter og jordpersonel.
Bl.a. i 1967,var Israels befolkning på 4 mill.,i konflikt med en arabisk befolkning på 100 mill. Og alligevel sejrede de.
Selvfølgelig bliver de støttet af USA,inddirekte. "Men sværdet,må de selv føre".
Når jeg skriver:
Citat
Det kan Israel,på et døgn
er det selvfølgelig,noget af en påstand.
Men jeg er ikke i tvivl om at de let kan massakrere det Iranske luftvåben,ved et overraskelses angreb,med deres specielt udstyrede F-16 bombefly og F-15 støttefly.
Fly der er bedre udstyret,end selv de tilsvarende amerikanske.

Israel leverer avioniske systemer og udstyr.Til lande som Grækenland,Tyrkiet,Syd Korea,en stribe sydamerikanske lande,Rusland (jo) og Kina (også jo).
Læste forleden dag,at Israel er den næststørste leverandør af militært udstyr til Kina.Efter Rusland.

Joe,de er knaldhamrende dygtige.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 23:00

Jeg er enig med BB i, at vestens erfaringer med militære interventioner har været elendige, forskellen er vel den, at hvor der ikke var nogen trussel mod vesten fra Irak og Afghanistan, virker det som om Iran kan være endnu mere utilregneligt end Nordkorea.

Hvordan kan måske besvares med denne artikel, hvor USA vil forbedre deres konventionelle specialbomber til at angribe underjordiske mål, så de skulle kunne ødelægge de iranske atomanlæg

http://www.bloomberg.com/news/2012-02-09/bunker-buster-bomb-improvements-sought-by-pentagon-win-approval.html

Israel, der føler sig truet, er nok det mest sandsynlige land til at foretage angrebet.

Men det kræver at USA godkender et angreb, og leverer bomben til Israel, hvorefter USA igen bliver målet for den muslimske verdens vrede, USA vil vist hellere forbedre sin rolle i Mellemøsten end forværre den.

Der er præsidentvalg i USA i november, jeg tror ikke Obama tør handle inden da? Hvis operationen er en fiasko taber han, ligesom Carter, formentlig valget på Iran, hans opinionstal virker foreløbig gode, hvorfor løbe den risiko?

Jeg er sikker på, USA og Israel støtter oppositionsgrupper i Iran (Israel dræber også iranske atomforskere), kunne man ad den vej få et Iransk forår var det sikkert en mindre kontroversiel og mindre risikabel model.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-02-12 07:54

Citat
Men mig bekendt,har der aldrig været en US soldat på Israelsk jord.(Sand).

Hvem har også sagt det?
Hvorfra tror du Israel får deres missiler, F-16, F-18, Abram kampvogne etc. etc.?
Nok er de dygtige, men uden storebror ingen Israel

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-12 08:06

Jeg har lige læst denne meget lange, men interessante artikel, med interviews af israelske toppolitikere og efterretningsfolk

http://www.nytimes.com/2012/01/29/magazine/will-israel-attack-iran.html?_r=1&scp=1&sq=ronen%20bergman&st=cse

Det virker ikke som om der er noget der bare ligner enighed i Israel om hvad man skal gøre, fra ingenting (iranske topfolk har alligevel ikke lyst til at begå selvmord), over sanktioner, støtte til iranske modstandsgrupper, til angreb, men den slutter

"After speaking with many senior Israeli leaders and chiefs of the military and the intelligence, I have come to believe that Israel will indeed strike Iran in 2012. Perhaps in the small and ever-diminishing window that is left, the United States will choose to intervene after all, but here, from the Israeli perspective, there is not much hope for that. Instead there is that peculiar Israeli mixture of fear — rooted in the sense that Israel is dependent on the tacit support of other nations to survive — and tenacity, the fierce conviction, right or wrong, that only the Israelis can ultimately defend themselves. "

Billedet er i øvrigt, at Israel har max 9 måneder til at foretage et angreb (inden Iran er så langt at de ikke kan stoppes), USA 6 måneder længere, fordi de har større slagkraft

Der er en kortere artikel, delvist bygget på NYT-artiklen, i denne uges Weekendavisen.

Kan I huske, hvordan alle troede verden ville blive fredelig da muren faldt?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-02-12 11:23

Citat
Kan I huske, hvordan alle troede verden ville blive fredelig da muren faldt?

Ja,meget tydeligt. Nu er man efterhånden blevet noget disillusioneret.

Men det er,langt hen ad vejen,vores egen skyld.Vi (de vestlige demokratier) har været alt for eftergivende,overfor den muslimske dominans.

Jeg synes desværre det ser ud til,at demokrati ikke har en chance overfor religion.

Ta`nu bare "Det arabiske forår". Jeg vil vædde halvtreds pandestegte Frederikshavner rødspætter på (sidste gang var det vist kun ti.Men jeg er ingen fedterøv) at det ender,i en form for muslimsk diktatur.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-12 13:59

Du må have en stor pande, Mosebaek

Nu er jeg ikke religiøs, forstår ganske enkelt ikke man kan løbe rundt under en borgerkrig og råbe "Allahu akbar" når ens familie lige er blevet skudt!

Forleden så jeg en amerikansk film fra 1936 på TV, San Francisco med Clark Gable, som (anti?)helten, der ikke troede på gud, men da han genfandt sin elskede, som havde overlevet det store jordskælv i 1906, afldt han på knæ og takkede gud, det samme hører man hver gang folk har overlevet en katastrofe derovre, mit hus er blæst omkuld, min bror er død, jeg er ruineret, men overlevede, Praise the Lord

Undskyld omvejen, men det jeg vil have fat i, at det der med at virkelig tro på jahve, gud allah, L. Ron Hubbard eller hvem det nu kan være, er MEGET vigtigt for rigtig mange mennesker verden over.

I USA er det umuligt at blive valgt, hvis man er (erklæret) ateist, det er nemmere for en bøsse!

I Iran må man nok regne med, at et forhåbentlig kommende nyt styre, selv hvis det bliver valgt ved frie valg, vil være meget muslimsk, agere ud fra koran/sharia/hadith, på trods af at store dele af Irans bybefolkning er veluddannet, men der er mange flere på landet.

Der er forskel på om folk selv vælger tumperne, eller om det er et diktatur, så længe de kan lave det om ved stemmeurnerne næste gang.

Det var desværre ikke det det skete i 1779 i Frankrig, eller Iran 1979, hvor fanatikerne stjal revolutionen, ligesom i 1917 i Rusland, og igen med Putin, der har stjålet demokratiet.

De velorganiserede kan (næsten) altid vinde over dem der bare har fået NOK

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-02-12 14:02

uden Kina og Ruslands (Ras)-Putin går det nok ikke, og derfor er jeg ret enig med BB

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-12 14:07

Lige til det sidste, Israel kunne ikke drømme om at spørge FN om lov, hvis de føler sig alvorligt truet, USA ville sikkert får besked et par timer før angrebet, resten af verden ville høre om det i nyhedsudsendelserne bagefter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-02-12 14:54

Citat
Lige til det sidste, Israel kunne ikke drømme om at spørge FN om lov, hvis de føler sig alvorligt truet, USA ville sikkert får besked et par timer før angrebet, resten af verden ville høre om det i nyhedsudsendelserne bagefter.

Helt og aldeles enig,vagnr.Jeg ved også godt at Israel,ikke altid har fulgt de folkeretlige principper.
Men jeg kan nu sagtens tilgi`dem.Det er simpelthen et led i deres "overlevelseskamp".

Selv Moshe Dayan indrømmede,for mange år tilbage,at den Israelske hær/luftvåben, kopierede Wehrmacht`s angrebsstrategi.Altså,slå først og hårdt.

Jeg håber så ikke det ender på samme måde,som med Das Wehrmacht.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-12 06:59

Kandu holdt søndagsfri i går!

I den konkrete situation nu, og i 1967, kan jeg sagtens forstå at Israel forsvarer sig med alle midler (det bedste forsvar er et angreb).

Det jeg ikke forstår, her 45 år efter FNs sikkerhedsråd (i øvrigt under dansk formandsskab) besluttede, at Israel skulle trække sig tilbage til 1948-grænserne, hvilket Israel retfærdigvis tilsluttede sig, mens PLO stadig mente(er), at Israel skulle forsvinde fra det mellemøstlige landkort, er, at det endnu ikke er lykkedes at skabe fred i området.

Der har været ganske mange modeller med en international (læs USA) garanteret fred, men nu virker det som om positionerne er vendt 180 grader

Jeg er så naiv at tro, at ikke kun mellemøsten, men resten af verden ville være tryggere (sikkert også rigere), hvis der var fred dernede.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-02-12 09:28

Israel har alle dage været en torn i øjet på den muslimske verden - og Iran har masser af gange ytret, at Israel skal slettes af landkortet. Jeg er derfor 100% sikker på, at Israel meget snart foretager en eller anden form for angreb mod Irans atomanlæg. Israel er pisket til det - Israel kan gøre det - og vil gøre det.
Det store forkromede spørgsmål er så, vil angrebet antænde hele den mellemøstlige krudttønde ?
I så tilfælde, hvad vil USA så foretage sig ? Og sidst men ikke mindst, hvordan vil Rusland reagere ? Og endelig, hvad kan man forvente af de muslimske terrorceller, som ligger i dvale rundt om i vesten ?

HH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-12 10:38

Siden 1967 er de trods alt sket dette "In September 1993, the PLO agreed that Resolutions 242 and 338 should be the basis for negotiations with Israel when it signed the Declaration of Principles."

Hvis jeg var Israel ville jeg, uanset internationale garantier, bevare et effektivt militær.

Iran (under det nuværende styre) er helt uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg tror de øvrige lande i regionen gerne så en fred, bare det at sende palæstinensiske flygtninge hjem ville givetvis være en befrielse.

Hvis artiklen her står til troende, kan selv de mest rabiate med tiden måske blive klogere

http://www.b.dk/globalt/osama-bin-laden-til-sine-boern-rejs-til-usa

Jeg sidder godt nok med en fornemmlese af, at det måske mere er et forsøg på at få Osama-familien ud af Pakistan, men Stalins datter rejste til USA, så hvem ved.

Læste en meningsmåling blandt folk i mellemøsten, om hvilket land de heslt ville bo i, udover deres eget, USA vandt suverænt, der var stort set ingen der ville flytte til et andet muslimsk land, det er da tankevækkende

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-12 15:48

Citat
Hvis jeg var Israel ville jeg, uanset internationale garantier, bevare et effektivt militær.

Det gør de også helt sikkert...har alle antenner ude.Her er lidt om hvad de selv udvikler.Siden er endda,noget forældet.http://www.israeli-weapons.com
Og de har helt sikkert andet,der ikke offentliggøres.Men ellers er jeg da (desværre) helt enig i dette:
Citat
Det store forkromede spørgsmål er så, vil angrebet antænde hele den mellemøstlige krudttønde ?
I så tilfælde, hvad vil USA så foretage sig ? Og sidst men ikke mindst, hvordan vil Rusland reagere ? Og endelig, hvad kan man forvente af de muslimske terrorceller, som ligger i dvale rundt om i vesten ?

Hvad med atom-våbnerne.Som Israel også har??? Det er lidt uhyggelige perspektiver.
I en konventionel krig,er der ikke mange der kan slå Israel.(Verdens femte største militærmagt.Plejer at ligge som nr.fire.Men tilsyneladende,overhalet af Nord-Korea).(Hvilken målestok).

Men jeg er bange for,som Heidi-Ho antyder,at de muslimske terrorister vil gå i aktion.Det er jo den eneste måde,de kan gøre sig gældende på.(Terror).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-12 21:13

Jaja,det måtte jo komme,(og det er ikke længere en vittighed) et våben der kan skyde om hjørner:

http://www.israeli-weapons.com/weapons/small_arms/corner_shot/Corner_Shot.htm

Selvfølgeligt udviklet af verdens mest opfindsomme folk.

Kan man sige,den er knækstyret???

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-12 21:47

Ja, ja, kom nu ikke for godt i gang, den havde die Wehrmacht allerede under 2. verdenskrig, Israel har bare moderniseret den

http://en.wikipedia.org/wiki/CornerShot

Hvis israelerne var opfindsomme, havde de vel haft fred i årevis

Der er efterhånden ganske mange problemer i Israel, lige fra fanatiske fundamentalister (jødiske), over kvindeundertrykkelse til diskrimination af arabere (husk at arabere og jøder kæmpede sammen mod englænderne), der er vist ikke så meget af den oprindelige pionerånd tilbage

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-02-12 16:18

Citat
Ja, ja, kom nu ikke for godt i gang, den havde die Wehrmacht allerede under 2. verdenskrig, Israel har bare moderniseret den

Jeg bøjer mig ærbødigst,vagnr.Dette har jeg aldrig hørt om før.Kan endda se,fra dit link,at det også har været brugt i raketstyr.Og at det er udviklet,i flere lande.(Også dit link).

Jaja,men jeg har vel også lov til at udvide min horisont.

Citat
Hvis israelerne var opfindsomme, havde de vel haft fred i årevis

Nu skal der jo som regel to parter til,for at lave en aftale. (Deri problemet).

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-02-12 18:57

Det er efterhånden svært at følge med i, hvad de forskellige aktører i mellemøsten mv gør eller tænker, fx var al qaida meget imod det arabiske forår (vist mest fordi de mente at deres måde med terrorisme var den rigtige), men nu opmuntrer de oprørerne i Syrien

http://jp.dk/udland/mideast/article2692831.ece

Det er åbenbart gået op for al qaida, at en folkelig opstand har meget større gennemslagskraft end nogle reelt ligegyldige nålestik, og så må de hellere følge strømmen.

Terrorismen er selvf. ikke ligegyldig for dem det går ud over (de fleste af ofrene har været andre muslimer, hvad der vel heller ikke har øget støtten til deres myrderier), men for de vestlige samfund har det været uden anden betydning, end at vi er blevet tvunget til at spilde penge og tid på terrorforebyggelse og -bekæmpelse, samt et par tåbelige krige, hvor vesten har rettet bager for smed

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-02-12 13:17

Hej alle, som har bidraget til tråden.
Grunden til jeg ikke har lukket tråden endnu, er, at jeg forventer et snarlig angreb fra Israel.

Ifølge de seneste nyheder fraråder USA, Israel at indlede angrebet. Jeg er ganske sikker på, at det sk*der Israel højt og flot på.
Set med mine øjne, er det nu Israel skal slå til - alt imens verdens øjne er rettet i mod Syrien.

Uha, spændende er det. På en måde håber jeg at Israel giver Iran et ordentlig hak i tuden - men frygter også konsekvenserne af, at det lige netop er Israel der sætter fut i den krudttønde som mellemøsten nu engang er.

Lad os alle bede.

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-12 14:19

Citat
jeg forventer et snarlig angreb fra Israel.

Det kan man ikke udelukke, men, som du er inde på, hvad bliver resultatet?

Da "vi" rykkede ind i Afghanistan og Irak var forventningen vist den, at vi ville blive modtaget som befriere, hvad der sikkert også sket i et vist omfang, men snart blev vi vist mere opfattet som problemet end løsningen.

Jeg kan stadig ikke komme i tanke om noget andet land end Japan, hvor en krig og efterfølgende besættelse har skabt et stabilt demokrati (Japans er korrupt, men stabilt)!

Jeg ville foretrække kraftigere sanktioner, det virker som om de generer Iran kraftigt, men jeg tvivler på at det vil påvirke galningene.

Israel spørger nok ikke nogen, USA får en besked på telefonsvareren samtidig med at flyene letter.

Så jeg vil bede til Darwin om, at Irankrisen ikke udløser for mange IG Nobel-priser

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-12 14:37
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-02-12 15:23

Citat
Uha, spændende er det. På en måde håber jeg at Israel giver Iran et ordentlig hak i tuden - men frygter også konsekvenserne af, at det lige netop er Israel der sætter fut i den krudttønde som mellemøsten nu engang er.

Lige min tankegang.
Citat
Lad os alle bede.

Ja,det får vi brug for....det kan få uanede konsekvenser,for os alle.

På den anden side,mener jeg at vi (den fri verden/Israel),er tvunget til at ta`et opgør,med den slags sindsyge tyranner.

Israel har alt at vinde..........De lever dagligt,med kniven på struben.Deres eneste forsvar,er angreb.
Men de vil selvfølgelig,lide tab.Uden tvivl er Iran spækket med antiluft-forsvar.

Men jeg sætter min lid til det Israelske efterretningstjeneste.(Nok verdens mest effektive) og deres førerløse spionfly.

Sikker på der ikke er en græsstrå,eller sandkorn i Iran,som Israelerne ikke kender.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-03-12 09:29

Interessant artikel her, der tyder på USA kan risikere at blive inddraget, hvis Israel gennemfører et angreb på Iran. Jeg gætter på det ikke LIGE er det Obama ønsker sig inden 6/11-12.

http://www.nytimes.com/2012/03/20/world/middleeast/united-states-war-game-sees-dire-results-of-an-israeli-attack-on-iran.html?_r=1&nl=todaysheadlines&emc=edit_th_20120320

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-05-12 08:15

Endnu en interessant artikel, og kommetarerne til den

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=how-close-iran-first-nuclear-bomb

I går var der et læserbrev i Politiken fra Israels ambassadør, hvor han bl.a. kritiserede araberne for at mene, at flygtningene fra Israel skulle have lov til at vende tilbage til de steder de blve fordrevet fra da Israel blev oprettet i 1948! Pudsigt, med tanke på at jøderne fik lov til at vende tilbage til de områder, de var fordrevet fra omkring år 50, altså for ca 1900 år siden, mod de knap 65 år siden for palæstinensernes vedkommende. Alt er relativt!