/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Beregning af solens Azimut og højde.
Fra : MonieJacobsen
Vist : 5271 gange
500 point
Dato : 12-11-11 14:45

Er der nogen her, der vil være behjælpelig med en beregning af solens position Azimut i grader og solhøjde i grader fra følgende data:

Er ikke god til matematik, derfor vil et god beregnings eksempel være meget velkommende,
så jeg selv kan beregne videre.

GPS koordinater:
Dato:
Time, min (Dansk normal tid):
13.15
Web-link for beregning:
http://www.asiaq.dk/astronomisk_navigation.htm

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 15:29

Dette program er meget lettere at bruge

http://www.formel.dk/solen/solen.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 15:39

Jeg får 13.9 grader solhøjde med dette enkle program,
ikke meget, men selv om det er lige over middag er vi jo sent på året...

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 12-11-11 15:57

Til svendgiversen
Godt web-link

Men jeg har brug for, at kunne beregne disse grader selv.
Skal bruge dem i Flowcode kodeprogrammet, som skal styre min SolarTracker.

Så et godt - enkelt - beskrevet beregnings eksempel.
Så jeg kan få beregnet Azimut (Øst vest retning) i grader i forhold til År, Dato Time og min.
Det samme gælder for beregning eksempel solhøjden

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 16:05

Det var straks værre, det er længe siden jeg havde rumgeometri, her først nogle formler:

http://www.formel.dk/solen/indfaldsvinkel.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 16:10

Og det bliver endnu værre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_azimuth_angle

For svært for mig der nu er senil ingeniør...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 16:26

Prøv at spørge Bent Juul

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=17589

Han ved en del om himmellegemer.
Måske han kender en beregningsmodel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 16:26

Det med solens azimut kan da ikke være så svært...

Vi er jo en time før englænderne og solen står vel i syd der ved Greenwich klokken 12
så 360/24 = 15 -10.512682 = 4.4873 grader er så det der skal korrigeres med...

Uden for Danmark, sidder du på en boreplatform langt ude i Nordsøen?

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 12-11-11 16:43

Til Eyvind

Har prøvet at skrive til Bent Juul men får meddelsen:
"Ikke tilladt at skrive private indlæg til bentjuul"

Til svendgiversen
Du angiver Greenwich klokken 12, men har brug for at se et eksempel hvor du indsætte mine tal, så jeg selv kan prøve at beregne

GPS koordinater:
Dato:
Time, min (Dansk normal tid):
13.15

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 16:45

Undskyld min fortegnsfejl, det er i Danmark, vist på Samsø,
nu er jeg i tvivl om addition af 15 -10.512682 ???

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 12-11-11 17:01

Og så er en time jo 360/24 grader = 15 grader

13.15, dvs + et kvarter = 18,75 grader

Klokken 12 står solen i syd ved Greenwich London England,
på Samsø er det 10.512682*24/360 = 0,7 timer før,
men da vi er en time før england er det 0,3 timer eller 18 minutter efter i dansk tid

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 17:17
Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 12-11-11 17:21

Til svendgiversen

Håber jeg forstår dig ret..

De 360 må være dage OK
Men de 24 er de dato?

Beregningen forstå jeg ikke helt: "13.15, dvs + et kvarter = 18,75 grader"
Skal det forstås således:
Kl 13-12= 1 + et kvarter er 1/4 time forstå ikke semlægningen... Undskyld mig meget

Forstår ikke hvorfor Samsø kommer ind her?
Mine GPS koordinater er:55.121524,10.512682

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 18:22

Nej de 360 er grader rundt om jorden og der 24 er timer i døgnet,
så 15 grader er forskel for hver time, og så er vi langt inde i Sverige med en time.

Og ja, jeg så forkert på et kort, du er nærmere Horsens end Samsø,
men stadigvæk 0,7 timer før Greenwich og 0,3 timer efter DK, langt inde i Skåne?

Da du ikke har forstået mine indledende angivelser, jeg er heller ikke ekspert,
må du nok hellere søge professionel support til dette program...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 18:46

Hvis du er heldig så dukker Bent Juul måske op her i tråden - så lad den stå åben.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-11-11 11:54

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 12:36

Ja gå ud og mål solens vinkel den 24, 13,9 grader over horisonten?

Du skal bruge et watterpas og en vinkelmåler, eller du skal kunne lidt geometri som nedenfor,
håber solen skinner??

Hav en god solfyldt søndag...

Min 0,9 m høje vindueskarm kaster i øjeblikket en skygge på 3,05 m, svarende til ca 16,4 grad,
men dels er klokken ikke 13 endnu, jeg bor sydligere end du, i Sønderborg,
og der er over en uge til den 24, med aftagende sol...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 12:50

Her klokken 13.15 er skyggen vokset til 3,25 m, arc tan til 90/325 giver ca 15,5 grad,
og jeg er ca 0,8 grad sydligere end du, altså ca 14,7 grader, 11 dage før den 24.11
så mon ikke du når ned på de 13,9 grader inden da?

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 13-11-11 13:30

Hej Til svendgiversen

Se lige Web-linket herunder...
Har du mulighed for at lave beregningerne i regneark som eksempel på beregningerne?

http://answers.google.com/answers/threadview/id/782886.html

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 14:04

Det er jo ikke for hvide mennesker, nok den mest besværlige måde at regne på.

Du spurgte om solhøjden, den har du fået og Azimut er jo kun grader rundt fra nord,
det kan jeg godt hjælpe dig videre med...

Hvorfor spørger du ikke de der har lavet det lille enkle program, der gav 13, 9 grader??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-11 14:10

Jeg har set ham før her i kandu:

http://www.formel.dk/

En af vor klogeste kandu brugere, kontakt ham...

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 16-11-11 06:44

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-11 07:33

Selv tak