/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
mere matematik
Fra : svendgiversen
Vist : 685 gange
92 point
Dato : 11-11-11 16:02

Hvad er størst?
2^0 , 2^0,5 , 2^1 eller 2^2

med ^ mener jeg potens (opløftet til) så 2^2 = 4 er jo nok størst?

Men hvad er så størst??
1^0 , 1^0,5 , 1^1 eller 1^2

Og så igen en reel, der dog kan undre: Hvad er størst??
0,5^0 , 0,5^0,5, 0,5^1 eller 0,5^2

Og så den helt umulige: Hvad er så størst??
0^0 , 0^0,5, 0^1 eller 0^2

Accepteret svar
Fra : Cimbombom

Modtaget 102 point
Dato : 11-11-11 16:18

1^0 = 1
1^0,5 = 1
1^1 = 1
1^2 = 1 de er lige store..

0,5^0 = 1 this is the biggest one.
0,5^0,5,= 0,707
0,5^1 = 0,5
0,5^2 = 0,25

0^0 = svar ikke muligt ?
0^0,5 = 0
0^1 = 0
0^2 = 0

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-11 16:27

Helt rigtigt Cimbombom,

men kan du ikke lige fortælle hvordan du så hurtigt kom frem til disse rigtige resultater ?

Og var der slet ikke noget der undrede dig under udregningerne??

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-11-11 16:35

nogle af dem kunne jeg huske reglerne for

fx 0^et tal giver altid 0 osv.

og til dem jeg ikke kunne huske reglen for brugte jeg min dejlige lommeregner

Citat
Og var der slet ikke noget der undrede dig under udregningerne??

Jo undrer mig altid over matematik,-- Jeg forstår ikke matematik, men jeg bruger matematik.

Tænker bare for mange mange mange mange År siden var der nogle kloge folk, som besluttede disse matematiske regne regler.
så siger til mig selv sådan er det bare, fordi de kloge folk har sagt det for mange år siden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-11 17:35

Godt Cimbombom, du har besvaret spørgsmålet,
jeg frygtede det var én der bevistløs brugte et regneprogram...

Du ved: "a fool with a tool is still a fool".

Og med hensyn til at undre sig: Noget med voksende og aftagende potens funktioner...

0^a er rigtigt 0

a^0 er altid 1

og 0^0 eksisterer ikke

Iøvrigte kommer potensopløftning før multiplikation der igen kommer før addition,
i operartor rækkefølgen...

Jeg lader det stå lidt endnu, flere kandu brugere er vist i tvivl om disse regne regler?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-11 17:41

Supplerende, hvis a er negativ, hvad så

Hvad er størst?
-2^0 , -2^0,5 , -2^1 eller -2^2

Men hvad er så størst??
-1^0 , -1^0,5 , -1^1 eller -1^2

Og så igen en reel, der dog kan undre: Hvad er størst??
-0,5^0 , -0,5^0,5, -0,5^1 eller -0,5^2

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-11 19:04

Citat
Og med hensyn til at undre sig: Noget med voksende og aftagende potens funktioner...

Det undrer nu ikke mig.Jeg har hørt om det flere år før,det blev aktuelt for mig selv.

Viagra....... har hørt at efter en par pillers forløb,,,,,, kan slå søm i med "den".

Jeg har dog en hammer,som jeg plejer at bruge...... til søm altså....

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-11 21:37

Bare for at vise det er ikke noget jeg har fundet på:

Potens kan have flere betydninger:

Potens (matematik) – produkt af den samme faktor gentaget et antal gange. F.eks. er 3 i fjerde potens = 3*3*3*3.
Impotens – problem med at få erektion (rejsning).

Herfra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Potens

Og da der er tale om matematik: Potensfunktioner

Eksempelvis herfra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Funktion_(matematik)

Og Mosebæk, et godt råd til en gammel pioner:
Tag en halv Viagra pille, så tisser du ikke på dine sko...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-11-11 21:55

men jeg vil lige tilføje at, jeg generalt syntes kandu brugernes matematiske viden har et højt niveau.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-11-11 00:33

Citat
men jeg vil lige tilføje at, jeg generalt syntes kandu brugernes matematiske viden har et højt niveau.

Vi æælsker matematik

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 08:50

Tak for svaret Cimbombom.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 12-11-11 16:02

hehe selv tak, men nu skal i ikke tro jeg har meget forstand på matematik.

det har jeg nemlig ikke, der er tit opgaver som jeg ikke selv kan løse. Og derfor må søge hjælp.

Fortsat god weekend.